Vad kostar det att arbeta?

Det är helt sjukt att inte förskolepersonal får arbetskläder betalt

1 gillning

Tack :slight_smile: De flesta kommuner, även de jag jobbat i, erbjuder en jacka, fleecetröja och ett par överdragsbyxor. Bättre än ingenting, men visst hade det varit nice att ha ”vanliga” kläder också, som kan tvättas i 60 grader och ta kål på all smitta…

Samtidigt är det ju inga dyra kostymer som krävs, som i vissa yrken, men deras kläder kanske håller lite längre :sweat_smile: men jag får erkänna att jag trivs ju bättre i leggings eller ett par sköna shorts och linne, än stram kjol och kavaj :grimacing:

Att slippa karens hade också varit nice, har varit hemma med magsjuka nu senaste dagarna. Högst otrevligt och dyrt. Så det kommer jag slippa (betydligt oftare) den dag jag inte jobbar. Ingen utgift, men hade jag kunnat köpa mig fri från magsjuka hade jag gjort det.

Intressant diskussion! Jag tror jag hade sparad ganska mycket - en del på kostnaderna direkt relaterad till jobbet och en betydligt intressantare del på mentala kostnaden genom att slippa stress från jobbet och kunna istället använder min mental energi på att, till exempel odla mera för egen matproduktion.

Tänkte rekommenderar boken Jag lämnar ekorrhjulet: ett liv utan lönearbete av Åsa Axelsson.

Det kan väll vara givande i denna diskussion. :grinning: fast den har ingen excell klakulator heller :wink:

1 gillning

Jag , som mest jobbar hemma och är på kontoret en dag varannan vecka ungefär, hoppas att mina kollegor inte upptäcker att jag bara varierar mellan två olika tröjor respektive byxor :roll_eyes:

I övrigt är det nog just bilresan 16 mil var eller varannan vecka som blir besparingen! En utelunch då och då går på det sociala kontot!

2 gillningar

Bil behöver jag oavsett, men har rätt nära till jobbet, så sparad bränslekostnad är inte så mycket, typ 400 spänn i månaden (hade behövt åka in till stan ändå för ärenden några dagar i veckan)

Lunch samma, äter aldrig ute

250 kronor i fackavgift bort, men tappar å andra sidan fri tillgång till gym och simhall m, samt träningskläder får jag köpa själv

Hade blivet större slitage på kläder iom att jag har arbetskläder vi jobbet

Ekonomiskt hade jag nog inte sparat någonting faktiskt, men tid givetvis