Gå ner i arbetstid? Rådgivning önskas

Hej.
Tänker att kunskapen finns säkert i forumet. Har någon koll på om det finns rådgivare eller liknande som man kan anlita för att titta på helhetsbilden när det gäller att gå ner i arbetstid?

Hur påverkas allt med Lön,semester,pension,
arbetstidsförkortning osv

Inte en tillfällig nedtrappning utan en permanent lösning tänker jag.

I mitt fall funderar jag på att gå ner till (borde bli 90%) om man är ledig varannan Fredag.

Jag har ”praoat” detta under en period och finner att mitt liv blir oerhört mycket rikare med denna varianten av upplägg

4 gillningar

Följer tråden, också intresserad

2 gillningar

Alla förmåner mm som beräknas på din inkomst ändras proportionerligt med din arbetstid.

Lön,SGI, semester, sjuklön, pensioner osv.

1 gillning

Om du har marginal i din ekonomi och ditt liv blir “oerhört mycket rikare” av det så är det väl bara att köra på?

1 gillning

Ja förvisso.
Men man skulle vilja få en ”prislapp”
Det kanske visar sig att det kostar mer än det smakar tänker jag

Ligger du på lön över brytpunkten för statlig skatt är det inte ovanligt att man kompenseras med extra tjänstepension av sin arbetsgivare. Kontrollera ditt anställningsavtal. Det vara värt att tänka på när man räknar.

Annars sjunker marginalskatten med längre inkomst så det gör att t.ex. 20% mindre bruttoinkomst ger dig lite mer än 80% netto.

När jag jobbade 80% hade jag färre semesterdagar men lika många veckor eftersom det räckte med 4 dagars ledigt per vecka.

1 gillning

Det kostar, men oj-oj-oj vad man vinner mycket också!

Det enda som är viktigt, som jag ser det, är att du gör något du verkligen vill med den lediga fredagen, så den inte får åt till marktjänst eller att komma ikapp med andra måsten, eller gud förbjude, jobb.

6 gillningar

Jag tänkte själv så när jag skulle jobba mindre att då skulle så mycket annat bli gjort.

I efterhand tycker jag att det snarare hade vart konstigt om jag med just en till dag ledigt skulle fylla just den dagen av något jag inte gjorde alls på övriga två lediga dagar trots att jag hade chansen.

Mitt tips är att inte stressa över att något måste bli gjort. Har du en hobby och äntligen får tid att sy den där luftballongen så gör gärna det men det måste inte bli något gjort heller :slight_smile:

3 gillningar

Ja, absolut, jag menade bara att den ska gå till något som känns meningsfullt. Kanske både tvättid och luftballongssömnad får plats. :smiley:

3 gillningar

Ni har så rätt båda två @Firefly jag ligger över statlig skatt men inte tillräckligt högt så det blir lönsamt med att löneväxla för mer tjänstepension (längre). Det är därför som tanken har kommit på tal, Passa på nu när man skall sluta med växlingen så märks det kanske inte så mycket ändå rent ”månadsekonomiskt”.

@angaudlinn Ja så är det ju, som t.ex idag är en ledig Fredag, startade dagen med att inte vakna till ett larm, Tog min hund på en långpromenad i solskenet följt av en långfrukost.
Resten av dagen är oplanerad, Precis som jag vill ha det med tanke på att man lever veckans andra dagar slaviskt efter en kalender :smiley:

2 gillningar

Tycker det är svårt att hitta all info man behöver om att gå ner i tid. . .jag gick nyligen ner till 75%.
Fick ganska snabbt en på jobbet som kommenterade att “du skulle gått ner till 79% så hade du fått behålla full semester”
Ingen aning om det stämmer men planerar att antingen sluta helt eller ta 50% nästa år så jag bryr mig inte. . . med det finns nog mycket mer att tänka på här än jag gjorde

1 gillning

Om det bara är tio procent i form av varannan fredag är det väl bättre att först undersöka om du kan få jobba in detta på någon av de andra nio dagarna istället?

Åtta timmar på nio dagar är ju egentligen ingenting att jobba in.

Tänker jag.

1 gillning

Det där vill jag höra mer om, för det fattar jag inte. På min tidigare arbetsplats hade alla på halvtid lika många dagar som oss andra, men de tog ju s a s ut halvtidsdagar.

Eller menade hen semesterdagsslanten (vad den nu heter?), de där patetiska extra småpengarna man får när man har semester?

Jag håller delvis med, men har man livspussel och/eller längre väg till jobbet kan det vara det strået som bryter ryggen på kamelen.

Jag kan ha fel då jag aldrig kollade upp detta men som jag förstod det av min kollega.
Nu när jag gick ner till 75% har jag lika många semesterdagar som innan men jag får “bara” betalt 75% av lönen dom dagar jag har semester.
Hade jag gått ner till 79% så hade jag enligt kollegan fått fullt betalt dagarna jag hade ledigt

Aha, då fattar jag tror jag. Alltså inte enbart semesterdagsersättningen utan lönen i sin helhet? Men det låter ju knepigt. Skulle du få 100% lön under semestern, men 79% när du var på jobbet.

Nej, jag fattar inte ändå. :see_no_evil:

Tänk inte så mycket, gör det bara. Jobbade själv 80% och det var underbart.
Nu renoverar jag hus åt mig själv 70 timmar i veckan och älskar det.

1 gillning