Hej forumet,
Jag har en bruttolön som jag är mycket nöjd med. Jag tjänar 52.000kr/månad samt provision på mellan 5-7000kr/månad som baseras på om jag har uppdrag eller inte. Alltså har jag alltid minst 52.000kr/månad oavsett arbetsuppgift eller beläggning.
Min lön täcker familjens utgifter och låter mig samtidigt spara minst 7000kr/månad som går till vårt framtida boende. Jag lever inte loppan på kvarvarande del av lönen men jag mår bra och familjen mår utmärkt, vilket är huvudsaken.
Jag har ett friskvårdsbidrag på 3600kr/år
6 veckors semester
Via min tidigare arbetsgivare har jag en cykel som kommer hålla i flera år. Den leasade jag via personalcyklar, så någon form av bruttolöneavdrag. Med andra ord behöver jag ingen ytterligare personalcykel.
Jag har en privat bil som kostar mig ca 2000kr/månaden i lån och försäkring men jag har förstått att en förmånsbeskattas bil kommer kosta mig ännu mer. Har jag fel?
Jag är rätt osäker på vad en höjning med ~1500kr/månad vid kommande medarbetar- och lönesamtal skulle ge mig eftersom skatten är så hög men jag vet inte heller vad jag ska försöka be om i löneväxling.
I mina tidigare trådar har jag beskrivit min cancerhistorik och om jag ska va helt ärlig så ser jag ingen framtidsutsikt förbi 65-70 år. Jag vet att det låter otroligt pessimistiskt men så är min inställning och jag är ändå nöjd och lycklig.
Vad hade ni gjort i min situation?
Tack och trevlig påsk!
Är du nöjd och arbetet flyter på hade jag försökt lägga energin på något annat roligare än lönesamtal, alla gånger! Du kanske inte kan påverka det så mycket ändå?
Arbetsgivaren kallade mig till möte för 6 månader sen och bad mig komma med förslag på saker att kunna löneväxla med men det är inget jag sett dom implementera hittills.
För mig känns det lite dumt att sitta nöjd, fortsätta jobba som vanligt och ta emot löneökningar för varje år som går när jag lika gärna skulle kunna lägga energin på att omvandla löneökningen till något mer värdefullt.
Jo, det är det här jag vill komma åt. Jag har möjlighet till kurser, certifieringar, etc. och arbetsmiljön är jag nöjd med. Om inte löneväxling, finns några andra tips på vad jag kan försöka förbättra?
Rent krasst, alla förmåner beskattas.
Bilförmån verkar inte så intressant i din sits, och friskvår etc har du redan.
Löneväxling mot pension kanske inte är så prioriterat heller baserat på det du skriver.
Varför inte be om mer semester, friare arbetstider eller vad som nu gör ditt liv trevligare här och nu?
Ja, mycket möjligt att jag kan hitta något som gynnar mig mer i nuvarande sits. Jag är ju inte bara nöjd med lönen, utan även med allt kringliggande, så det blir väl att försöka bättra på det som redan är bra. Tack för input!
Gillsr du att träna? Be dom höja friskvårdsbidraget. Gränsen ligger vid 5000 om jag inte missminner mig, be om att få x antal betalda träningstimmar per vecka, ex du jobbar 39h och tränar 1h.
Har du familj du vill spendera mer tid med ?
Extra semesterdagar? Möjlighet att gå ned i tjänst med bibehålle lön kam vara ett alternativ i.e. arbetstidsförkortning.
Gillar du att jibba hemifrån? Be dom köpa in utrustning till dig, gåband, skrivbord extra skärm med mera.
Gå ner i arbetstid kanske? Du skulle kunna fortsätta förhandla hårt och ha som mål att på sikt kunna gå ner och bara jobba 80% men med samma nettolön som du har nu.
Friskvårdsbidraget går ju isåfall att höja något om det arbetsgivaren går med på det.
Jag jobbar ofta sporadiskt under dagen så jag har flera fria timmar men det finns kanske ännu mer luckor för semi-fritidssysslor.
Hemarbete blir aktuellt först när sambon slutat studera om ca 2 år.
Ja, dit vill jag verkligen komma. Det hade varit otroligt skönt att sluta jobba vid 15, hämta barnen och hitta på något utan att de är helt slut efter skoldagen och intensivt fritids.
Distansjobb är inte aktuellt i dagsläget p.g.a. studerande sambo som alltid lyckas vara vägen när jag försöker arbeta, haha. De går redan med på att jag arbetar hemifrån eller t.ex. stugan och bidrar med mobilt bredband vid behov.
Ledighet hade inte skadat. Jag kanske ska satsa på ännu fler semesterdagar och försöka utnyttja min outdoor-hobby.
Jag tänker att en nedförhandling av timmar är ett alternativ annars. Förutsatt att du går på t ex 40 och inte har prestationsbaserat el dyl. 38 timmar istället för 40 gör ju att t ex 5% av tiden ryker. Men smäller semesterdagar högre så ta det.
Vill bara flika in att jag blir så himla härligt glad av att läsa detta!
Sätter lite spinn på den gamla dängan mycket vill ha mer, för kanske det inte behövs liksom?!
Jag har det jätte smidigt på mitt jobb. Det sköter sig fint enligt IF Metall kollektivavtalet . Blir lite mer efter förhandlingen. Lagom är bäst. Totalt 800kr extra på månadslönen. Nya månadslön 31800 sek brutto. Det är så skönt att vara vanlig arbetare , slipper tänka på feta löneökningar . Jag är nöjd att ha ett jobb . Jag jämför mig alltid med de som har det mycket värre än mig och sliter ännu mer på jobbet för ganska mycket mindre i månadslön .
Kul att höra att du är nöjd med ditt liv och lön!
Något du skulle kunna göra är att starta ett månandsgivande till din favorit-välgörenhetsorganisation och från och med nu lägga in alla löneökningar i ditt månadsgivande!
RT har gjort en pod med effektiv alturism, definivt värt att lyssna på!
Jag vet inte om du kan be din arbetsgivare ge din löneökning i välgörenhet direkt, då kapar man skatt och arbetsgivaravgift och mer går till välgörenhet.
Hehe. Så nöjd var han inte att han skulle inte få någon löneökning alls! Alla kan vi inte få 10-20% löne ökning varje år! Pengarna räcker inte till alla på det sättet. Om man säger att man nöjd betyder inte automatisk att man ska skänka allt till välgörenhet . Det gör inte ens de som tjänar 100 tusen eller mer i månader. Det ser ut som det är lätt lurigt vara nöjd med sitt lön. . Lite löne ökning vill man ha varje år så klart även om man är ganska nöjd utan att vara GIRIG som är mer vanligt än ovanligt !