Tips inför rörig lönerevision

Bakgrund

Jag arbetar på ett stort ingenjörsbolag där jag bytt tjänst ett par gånger internt under min karriär. Jag har jobbat över, agerat proaktivt kring risker och möjligheter, tagit ansvar för helheten snarare än bara “mitt” och alltid vågat prova nya saker och lära mig. Genom alla roller, med flertalet kollegor, team, chefer och projektledare har jag fått positiv feedback. Jag och min chef har alltid varit överens om att jag ska ha en bra lönekurva och det har alltid varit omständigheterna kring potten, avdelningens sammansättning och vilka extra pengar som gått att äska som avgjort ökningen.

För ett drygt år sedan klev jag in som delprojektledare med tekniskt ansvar i ett av bolagets flaggskeppsprojekt. Mitt delprojekt ansvarade för en kritisk leveransmilstolpe och utöver projektledning stod jag även för teknisk ledning. Utan att avslöja för mycket kan jag säga att det gick bra. Lite för bra. Milstolpen låg någon månad innan jag skulle på föräldraledighet vilket är varför jag satsade på det projektet, det skulle timea rätt bra med livet. Perfekt trodde jag men så blev det inte då vi fällde milstolpen på halva tiden. Projektet rullade vidare men mitt delprojekt avvecklades under en tvåmånadersperiod. Så satt jag med 4 månader till FL, det vore inte rimligt att hoppa på en ny ledande roll vid den tidpunkten så jag klev in för att stötta tekniskt i ett helt annat projekt som låg illa till och skrek efter hjälp. För min del va det en trevlig omställning att få varva ned lite efter att ha kombinerat en nyfödd och en ganska tung roll men en omorganisation ställde till det. Två månader innan FL fick jag byta chef och jag hamnade organisatoriskt väldigt nära projektet jag var utlånad till snarare än min ursprungliga avdelning.

Mitt dilemma

Min nya chef hade inte alls viktat in de första 8 månaderna av året i det årliga utvecklingssamtalet. Ingen feedback hade heller samlats in ifrån tidigare chef eller kolleger. Han hade heller inte reflekterat till eller knappt ens läst vad jag skrivit i min självutvärdering där jag ger konkreta exempel på resultaten jag levererat under första halvan av året. Han gav mittenbetyg med motiveringen att “du har varit hos mig för kort tid så jag kan inte sätta ett betyg”. Jag protesterade över att det ska vara för hela året och argumenterade. Han gav med sig och höjde betyget ett snäpp (vilket jag fortfarande tycker är för lågt, men kan leva med).

Jag har, utifrån företagets lönefördelning, en bra lön för min ålder och erfarenhet. Utifrån Sveriges ingenjörers statistik (utan Stockholm) ligger jag en bit över medianen men är absolut inte en outlier. Jag ligger helt okej till i jämförelse med vänner (som generellt sätt också är högpresterande). Jag har alltså ingen statistik eller jämförelse att peka på mer än “jag är så sjukt bra så jag kan bara jämföras med de med mycket mer erfarenhet” vilket hade funkat om chefen visat intresse för mina tidigare resultat. Nu erfar jag att han mest ser en duktig systemingenjör med lite väl hög lön för sin ålder och kommer knappast prioritera mig i potten över sektionen med folk han haft mycket längre.

Har ni några tips (utöver att byta jobb)?

2 gillningar

I min erfarenhet (jag är också ingenjör samt doktor) så handlar löneutveckling mestadels om att få din chef att gilla dig. Är man expert saknar chefen ofta kompetens att förstå ens insatts. Men de gillar alla (verkar det som) att man smeker deras ego. Nu har du relativt hög lön utan att den nya chefen är den som välsignat dig, så då börjar du nog i uppförsbacke. Jag förstår inte riktigt varför du inte kan byta tillbaka till gamla chefen som du uppenbarligen hade tumme med?

I brist på detta är det kämpa i uppförsbacke eller byta jobb som verkar rimligast. Gillar du inte nya chefen, försök komma undan så snart som möjligt är mitt råd. Det fanns en anledning att det där projektet var efter.

7 gillningar

Snarare att det är en förutsättning. Chefen måste gilla dig för att orka navigera dig igenom strama och komplicerade budgetprocesser.

Det här bara bevisar för mig att många lönerevisionsprocesser och ”lönepottar” bara är ett spel för galleriorna, en cirkus för att hålla folk någorlunda nöjda. Vill man ha en marknadsmässig lön så måste man byta jobb eller åtminstone jämföra erbjudanden.

4 gillningar

Ja, de två gånger jag satt hårt mot hårt och antingen sagt upp mig eller hotat med detta så har chefen kommit tillbaka från “jag kan inte gör något” till att helt plötsligt kunna erbjuda 15% resp. 30% högre lön.

2 gillningar

Nu söker du kanske inte befordran men stora organisationer verkar vara speciella platser där logik ibland inte finns. Kanske kan denna bok hjälpa?

https://www.amazon.com/who-gets-promoted-doesnt-second/dp/160774600x

Har ju samma problem. Spelar ingen roll hur jag sliter. Nu har jag ett nytt förhållningssätt. Göra så lite som möjligt, men leverera saker som är kritiskt för framdriften. Sen måste man få chefen gilla en.

Behovet av hög lön minskar och numera går 10k-15k till sparandet. Jag tänker inte vrida och vända på mig för att få 5K mer i lön.

2 gillningar

Tack för alla svar, jag har fått lite att tänka på och ser väl att jag får göra mitt bästa i löneförhandlingen, vara medveten om att jag kommer bli besviken och se till att jag inte gör något dumt i affekt utav det. Sen ska jag se till att flytta avdelning så snart det går så att det förhoppningsvis blir en engångsgrej.

Detta är väl själva roten till mina problem. Min division (RnD) har två projektkontor. Ett för konkret produktutveckling (lämnar sedan över till en “förvaltnings”-division där man skapar upp förvaltningsavdelningar per produkt/produktfamilj) och ett för grundforskning samt prototyputveckling.

Avdelningen för produktutveckling är mycket större och har en mer renodlad avdelning där alla projektledare och tekniska ledare sitter, den jag nu tillhör. Prototyping-avdelningen är mindre och har ett spretigare projektkontor som egentligen haft alla sorters “enablers”. Nu organiserade man om det så att det blev ett renodlad projektkontor samt en avdelning med DevOps. Mycket av att man gjort en satsning på DevOps som ett eget forskningsprojekt att hitta bättre lösningar. Min gamla chef tog DevOps-avdelningen medans projektkontoret annonserades ut som en ledig tjänst. Jag hade nästa chef upp som tillförordnad och nya chefen skulle tillträda vid nyår. Eftersom mina arbetsuppgifter numera låg inom produktutveckling tyckte min tillförordnade chef som höll i omorganisationen att det var en bättre idé att jag flyttade dit linjemässigt också. Han kanske även hade ett intresse i att ha färre personer att vara TF för vid sidan av sitt ordinarie jobb. Jag skulle protesterat mer, men där och då kändes det lite hugget som stucket.

Det känner jag. Tror han tycker det är jobbigt att ge ut höga ratings för att det leder till högre löneanspråk och mer jobb för honom (samt indirekt drabbar dem han varit chef för länge). Nu tror jag att det hade varit lätt att äska pengar för mig just i år om man han bara försöker. Resultatet jag levererade under första halvåret är väl känt i hela företaget och jag har bjudits in att presentera vid flera interna forum.

Nu har jag precis gått på föräldraledighet och ska vara borta i sex månader. Kollar lite annonser bara så att jag har koll på marknaden, men det tar bort verktyget att hota om uppsägning och gör det även svårt att få till dialog om interna flyttar. Alla kontakter jag hör av mig till och hintar om intresse att inte fortsätta i projektet jag varit utlånad till brukar säga att de gärna snackar innan semestern när jag snart ska komma tillbaka. Men lönerevisionen är nu i februari/mars så att det hjälper ju inte.

Jag vill aldrig någonsin bli första linjens chef, men det finns flera ledande roller jag skulle kunna tänka mig. För vissa av dem krävs antagligen att man går via att vara linjechef, men vissa kan man gå till endast genom projektledning och/eller tekniska ansvarsroller.

Saknar lite tiden när min fru fortfarande pluggade och jag precis börjat jobba. Vi hade samma utgifter som när vi båda studerade och min arbetsgivare hade stora försenade projekt (en konstant i tillvaron skulle man kunna säga) så det var mycket övertid. Sparade 25k per månad. Nu har vi högre utgifter och jag är övertidsbefriad så 60h veckor är inte lika lukrativa längre. Har fortfarande 5k i sparande men det känns inte lika kul när det växer så sakta.

Jag har försökt hålla nere livstilsinflationen för att sparandet inte ska minska allt för mycket. DINK:s har en sjukt sparkvot. Men har gått ned nominellt väldigt mycket i lön sen jag började köra dagtid. Tar man med inflationen så är inkomsten nästan halverad.

1 gillning