Hur mycket mer lön för mer jobb?

Hur mycket mer i lön skulle du vilja ha mot att jobba 20% mer på ditt befintliga jobb?
  • Skulle betala för att få jobba mer!
  • Mellan 0 - 20%
  • Mellan 21 - 40%
  • Mellan 41 - 60%
  • Mellan 61 - 80%
  • Mellan 81 - 100%
  • Mer än 100%
  • Inte för allt smör i Småland!

0 röster

Inspirerat av trådar om att gå ner i arbetstid och de senaste avsnitten om extraknäck så funderade jag lite på hur det ser ut mot andra hållet / i relation till ”(8)9-5 jobbet” - hur mycket skulle du vilja ha i ersättning mot att jobba ytterligare en arbetsdag i veckan på ditt befintliga jobb? Skulle du göra det gratis eller inte ens för en perfekt diversifierad och riskjusterad indexportfölj utan avgift? :nerd_face:

Själv är jag mer intresserad av att gå ner i tid, men en löneökning på uppemot 80% kanske skulle få mig att jobba mer ändå, någonstans går väl gränsen i jämförelse mot möjligheterna det ger mig senare i livet. Tänker att rätt många har en liknande (oskriven) överenskommelse på sitt jobb, särskilt kanske i högre positioner, där du inte får ersättning för extra nedlagd tid men ändå förväntas göra jobb utöver ”standardvecka” i utbyte mot att du har en lön över ”standardlön”. :money_mouth_face: :timer_clock: :moneybag:

Har förtroendearbetstid men ska inte jobba mer än 40 timmar i snitt… just nu är det mer 50 timmars veckor pga utökat uppdrag, men jag vill egentligen bara jobba 40 i snitt :sweat_smile: inte för allt smör i Småland med andra ord. (Men, som sagt, av lojalitet jobbar jag mer…)

1 gillning

Pengar är inte allt för min del. Har på senare år börjat värdera fritiden mer även om jag är ung, har tidigare jobbat övertid i några år och det gav mig inget förutom stress. Det finns en nivå som jag känner mig nöjd med och kan leva gott på och det räcker gott för mig.

2 gillningar

Jobbar gärna mer än 100% men vill ha extra pålägg för det.

1 gillning

När jag går in på extrapass när någon är sjuk eller så då får jag kvalificerad övertid och det tror jag är 220 %. Det senaste har jag inte ens orkat göra det TROTS att vi haft ett påslag på 160 kr/h utöver de 220 % av grundlönen. Har legat runt 600 kr/h och tackat nej ett par gånger. Våra arbetspass är 10 och 14 timmar, så blir bra pengar egentligen. Nu i efterhand ångrar jag att jag inte tagit de pass jag kunnat, faktiskt men det är väl min snålhet. Just där och då var min sömn viktigare eller att jag inte ville jobba fredag natt och istället sitta hemma och käka chips och godis.

Nu till sommaren är det dock höjt till 230 kr/h extra utöver kvall-övertid och hamnar då runt ca 700 kr i timmen, så passar på att ta lite då.

1 gillning

Minst 50% då det ju handlar om matematiken kring statlig inkomstskatt också. Men jag slänger också in andraalternativet “inte för allt smör i Småland” då jag värdesätter min tid mer. Jag vill ju vara mer ledig, inte (löne)arbeta.

1 gillning

Mer än 100% valde jag, när man tjänar tillräckligt för att klara sig bra så blir det svårt att gå ner från 2 till 1 lediga dagar i veckan. För att det ska vara värt det så får det vara en summa som på sikt kan vara livsförändrande, och det är är rätt svårt med 50%+ marginalskatt…

Skulle vara intressant att göra samma undersökning i andra länder. Jag tror vi har ett problem om det krävs mer än dubbla lönen för att folk ska tycka det är värt att jobba 20% mer… :slight_smile:

1 gillning

Är det verkligen ett så stort problem att folk har fritid och har råd att värdera den högt?

4 gillningar

Jag tycker inte det… en ungefärlig missvisande värdering av fritiden för spannen för någon som plockar ut 25 kkr från rikets medianlön på 32 kkr kan vara enligt nedan utan hänsyn till ökande skatteprocent. :crazy_face:

• 0 - 20%, 0 - 600 kr per timme
  • 21 - 40%, 700 - 1300 kr per timme
  • 41 - 60%, 1300 - 1900 kr per timme
  • 61 - 80%, 1900 - 2500 kr per timme
  • 81 - 100%, 2500 - 3100 kr per timme

En intressant fundering, om du räknar om ”ditt fritidsvärde” utifrån dit svar, skulle du betala motsvarande för att ”köpa loss” mer fritid genom t.ex. hushållsnära tjänster? :money_with_wings:

För mig finns det en rätt stor diskrepans mellan hur mycket jag skulle vilja ha för att minska min fritid och hur mycket jag skulle ge för att öka den. Har jag en optimal mängd fritid eller har jag hjärnspöken? :ghost:

2 gillningar

Detta är definitivt något jag har funderat på. Mitt svar var att jag inte skulle ge någon mer tid än jag redan gör till arbetsköparen. För egentligen skulle det vara optimalt för mig att dra ner på tiden (det har vi ju haft en intressant diskussion om tidigare på forumet). Då är hushållsnära tjänster en intressant medelväg! Just nu lägger jag faktiskt extra pengar på färdigmat för att frigöra tid.

1 gillning

Svarade ”Inte för allt smör i Småland!”

Jag har förtroendearbetstid och har under lång tid jobbat ganska mycket övertid. Det blir lätt så när man är engagerad i det man håller på med och vill att allt ska fungera på bästa sätt.

Men nu räcker det. Jag känner mig trött, stressad och otillräcklig, förstår att jag är på väg till den berömda väggen, och har nu gått ner till heltid.

Jag tar en dag i taget, slutar jobba när klockan säger att jag är klar för dagen, och försöker hitta tillbaka till min fantastiska energi.

Ingen mer övertid. Hellre undertid! :+1::slightly_smiling_face:

5 gillningar

Absolut inte, men jag tänker mer på det som nämns ofta på bloggen att det inte går att arbeta sig rik i Sverige. Att många börjar fundera på att gå ner i arbetstid när dom nått en viss inkomstnivå är sunt, men jag tror också det är ett symptom på att man inte har något annat vettigt val i Sverige.

1 gillning

En liten nekro-bump då jag missat denna tråden förut.

Här tänker jag så här:

• Storebror - det jag lägger min “heltid” på idag. Det är okej att den är linjär. Det vill säga att jag får betalt per timme.

• Lillebror / Lillasyster - det som jag lägger min extratid på, den vill jag gärna att den ska vara asymmetrisk. Det vill säga att inkomsten ska kunna vara frikopplad från den nedlagda tiden.

Alltså lägger jag hellre ner extratimmar gratis på något som kan ge en asymmetrisk inkomst i framtiden istället för att få X procent mer betalt men där betalningen är linjär.

Upplever att glastaket för många, som begränsar inkomstmöjligheterna, ligger i att man tänker linjärt och inte frikopplar inkomster från arbetsinsatsen.

1 gillning

Tar alltid på mig all övertid som frugan är OK med få lönen blir för bra för att motstå…

Förstår inte heller varför kontrakten är capade vid 100% arbetstid. Skulle gärna lägga mig på 110-125% om möjligheten fanns.

Tills jag ev växlar om till eget bolag o får jobba så mycket jag vill får man ”spara” 5 semesterdagar per år som successivt betalas ut med 5 dagar per år…

Har ingen övertid utan om vi jobbar över eller mertid så kan vi ta ut flextimmar, dvs vara ledig och få betalt. Ganska vanligt när det kommer till resultatbaserade löner.

Men om jag skulle bli ombedd att skriva på ett kontrakt som avser 20 % mer i arbetstid än heltidslön så skulle jag begära någonstans mellan 50-55 % mer i fast lön.

Kanske låter “greedy” men tid är tamej tusan något man inte får tillbaka! :slight_smile: