Vågar jag trappa ner?

Lite bakgrund:

Jag är 45år och arbetar som lärare. Är gift men vi har separat ekonomi och ungefär samma lön och sparande.

De senaste åren så har det blivit mer och mer klart för mig att jag inte trivs med att jobba häcken av mig. Trots härlig semestertid på sommaren så känner jag att det inte räcker. Jag har så mycket annat som jag vill göra med min tid.

Vi har två hus. Ett på orten där vi bor och ett ute i skogen där vi trivs bäst.

De senaste två åren så har jag sparat en tredjedel av min inkomst och känner att jag verkligen inte behöver så mycket fickpengar för att må bra.

Vi planerar att sälja ett av husen inom ett par års tid när barnen lämnat boet. Där räknar jag med att få ut 6-700.000(min andel)

Jag har 1.400.000 i privat sparande.

Så ungefär 2.000.000 i privat sparande när vi säljer huset.

Ca: 650.000 tjänstepension och 2.500.000 i allmän pension.

Utöver det så har jag ca: 800.000 i materiella tillgångar.(inkl. mitt nettovärde i det andra huset)

Jag behöver 23.000kr/mån för alla mina utgifter.

Nu till frågan?

Vågar jag gå ner till 60%? Jag har möjlighet att göra det enligt arbetsgivaren.

Jag skulle få ut tillräckligt med lön för att täcka mina levnadskostnader. Men hur blir det sen? Jag har ju många år kvar till pensionen och kommer ju inte ha möjlighet att spara längre.

Det skulle bli som fire fast på deltid.

Är det någon mer som är i liknande situation och hur har ni tänkt?

Tacksam för svar!

1 gillning

Vad får du ut cirka på en 60% tjänst? Om jag gissar på 45k på fulltid blir det ca 27k på 60% eller ca 22k efter skatt, vilket nästan räcker dina utgifter. Om du kan låta din portfölj på ca 2 MSEK stå orörd fram till pension så kommer den ge ett tillskott som ger en på totalen dräglig pension. Skulle råda dig att räkna lite på framtida scenarier och känna efter vad du är bekväm med. Det ser ut att funka men inte en väldigt luftig kalkyl.

1 gillning