Vågar jag trappa ner?

Lite bakgrund:

Jag är 45år och arbetar som lärare. Är gift men vi har separat ekonomi och ungefär samma lön och sparande.

De senaste åren så har det blivit mer och mer klart för mig att jag inte trivs med att jobba häcken av mig. Trots härlig semestertid på sommaren så känner jag att det inte räcker. Jag har så mycket annat som jag vill göra med min tid.

Vi har två hus. Ett på orten där vi bor och ett ute i skogen där vi trivs bäst.

De senaste två åren så har jag sparat en tredjedel av min inkomst och känner att jag verkligen inte behöver så mycket fickpengar för att må bra.

Vi planerar att sälja ett av husen inom ett par års tid när barnen lämnat boet. Där räknar jag med att få ut 6-700.000(min andel)

Jag har 1.400.000 i privat sparande.

Så ungefär 2.000.000 i privat sparande när vi säljer huset.

Ca: 650.000 tjänstepension och 2.500.000 i allmän pension.

Utöver det så har jag ca: 800.000 i materiella tillgångar.(inkl. mitt nettovärde i det andra huset)

Jag behöver 23.000kr/mån för alla mina utgifter.

Nu till frågan?

Vågar jag gå ner till 60%? Jag har möjlighet att göra det enligt arbetsgivaren.

Jag skulle få ut tillräckligt med lön för att täcka mina levnadskostnader. Men hur blir det sen? Jag har ju många år kvar till pensionen och kommer ju inte ha möjlighet att spara längre.

Det skulle bli som fire fast på deltid.

Är det någon mer som är i liknande situation och hur har ni tänkt?

Tacksam för svar!

1 gillning

Vad får du ut cirka på en 60% tjänst? Om jag gissar på 45k på fulltid blir det ca 27k på 60% eller ca 22k efter skatt, vilket nästan räcker dina utgifter. Om du kan låta din portfölj på ca 2 MSEK stå orörd fram till pension så kommer den ge ett tillskott som ger en på totalen dräglig pension. Skulle råda dig att räkna lite på framtida scenarier och känna efter vad du är bekväm med. Det ser ut att funka men inte en väldigt luftig kalkyl.

1 gillning

Om det skulle vara så är det väl ett yrke som inte kommer vara svårt jobba lite mer om det visar sig behövas?

På 2miljoner borde du kunna plocka 5000 / månad utan att nagga på kapitalet.

Folkpensionen kommer inte påverkas skitmycket.

Välkommen till forumet! :smiley:

Ja, eller det blir en barista-FIRE, som det kallas. En nackdel är att du inte kan nyspara och en annan att du inte har möjlighet att sluta helt. En annan jag kan se, som djävulens advokat, är om det händer något i relationen eller om någon större oförutsedd utgift dyker upp. Med mindre medel bestämmer du ju som sagt förutsättningarna för både ditt och ert framtida liv.

Jag gick och tänkte så ganska länge, kom fram till att deltid ofta innebär en massa extra jobb man inte får betalt för. Jag är/var också pedagog och kontakten med föräldrar, ungdomar, sätta sig in i nya riktlinjer/läroplaner, gå på kurser etc, allt det där finns kvar.

Jag säger inte att det är facit, men jag körde på i några år till och drog proppen helt istället. Men mitt råd är att räkna fram och tillbaka, måla fan på väggen och överväg olika scenarior. Involvera också partner och tänk på hur familjebilden ser ut i övrigt. Ibland tänker ens livspartner på andra saker än man själv gör. Om hen drömmer om resor och renoveringar kan dina drömmar komma på skam…

Men är du säker - kör så det ryker! :rocket:

Ja. Din gissning stämmer ganska bra.

Jag har räknat många gånger fram och tillbaka men blir ända aldrig riktigt klok… Hur mycket är nog liksom…

Tack för dina tankar!

1 gillning

Tack för välkomnandet! Tack också för inspirationen. Jag följer din kanal och det hjälper mig också gott på vägen.

Ja, tanken från början var att gneta på i några år till men den här terminen så har luften gått ur mig fullständigt…

Frugan är ganska involverad i planerna och väldigt öppen för alternativa livsstilar. Dock har hon lite mer en ”hängslen och livrem först”-personlighet…

Vi är båda ganska beslutna om att vi liksom ska kunna försörja oss själva utan att vara beroende av varandras lönearbete om man säger så…

Ja, eventuella renoveringar och resor kommer ju att behöva tas av kapitalet… Dock så älskar jag att snickra och måla på huset och det är sånt som jag vill ägna mig åt på mina lediga dagar…

Kloka tankar du har!

1 gillning

Jag är lite i samma läge, 2M sparat och jag har gått ner till 70% och kommer gå till 50% i april.
Men jag är äldre än dig o kommer bara ha 9mån kvar till 55år när jag går ner till 50%, o då ha möjlighet att ta ut tjp,

Jag har som sagt gått på 70% ett tag nu, ledig mån em o hela fredagen. . O visst känns det lite som man inte är Riktigt" ledig på fredagen, folk “glömmer” att man är ledig o ringer mm.
Jag är i läget att när jag går ner till 50% så KAN jag sluta helt om det inte funkar, och det känns skönt.
Nya chefen har tagit in en person som skall jobba 60% o en som skall jobba 20% för att täcka att jag går ner till 50% så jag hoppas kunna vara ledig min lediga tid, men vet inte än hur det kommer bli

Känns som att det bör finnas en sorts humankapital i form av att du har en utbildning som är attraktiv och gör det möjligt att du kan få jobb i framtiden trots ”hål i cv:t” (stämmer det?) Skulle jag göra detsamma skulle jag troligen aldrig kunna gå tillbaka till samma sorts tjänst. Så det kanske kan ses som en kudde du kan falla tillbaka på, vilket underlättar beslutet?

Ja, det finns ju en möjlighet att gå upp igen i procent.

Det är nog det där med pensionen som oroar mig mer…

Ja, jag är ju lite yngre men har samtidigt alltid haft lite bråttom i livet med att fixa utbildning, jobb, hus och barn etc. Det känns som att det blivit lite för mycket på för kort tid… Kul att se att det verkar funka för dig!

Haha ja, det är före skatt som gäller på det beloppet såklart!

1 gillning

Ja, jag skulle troligen kunna gå upp i procent igen på samma skola. Så där finns det ju ett humankapital.

1 gillning

Kan i alla fall säga att gå från en 5/2 (jobba fem ledig två) till en 3,5/3,5 vecka (jobba 3,5 ledig 3,5) är en ENORM skillnad även om jag tror det blir en vana efter en tid men just nu känns det som galen skillnad

2 gillningar

Hur påverkas dessa 23.000kr av att du säljer ett av husen? Längre pendling, mindre underhållsutgifter osv? När barnen flyttar kanske utgifterna går ner?

Eller har du räknat att 23.000kr är det du behöver när du jobbar mindre.

Ja, i 23.000 är driftskostnad för båda husen medräknade. Det blir nog knappt 20.000 i månadskostnad efter att vi sålt ett hus.

Pendlingskostnaden skulle minska om jag jobbar 3 dagar istället för 5. Säkert en tusenlapp mindre i soppa och servicekostnader per månad.

Just nu så har vi bara ett barn som bor hos oss på halvtid så där är inte så mycket att spara in på.

Det är stor skillnad från när vi hade fyra barn hemma…

Bra aspekter att ta med i beräkningen Erik.

Sen kanske kaffedrickandet hemma går upp och tar ut övriga minusposter :wink:

2 gillningar

Tack för det och kul att höra! :smiley:

Usch, då för står jag att det aktualiseras ännu mer.

Utan att dra genkortet så tenderar det att ofta vara så, på gott och ont. Men skönt att ni är i bra synk, då blir det garanterat lättare. :+1:

:blush:

Hur länge har du jobbat heltid under livet? Jag tänker på det där med pensionsnojjan. Har du testat en fusksimulering på minpension.se?

1 gillning

Apropå att ägna sig åt projekt på lediga dagar så har sådana en tendens att kosta lite också. Har varit helt ledig i ett halvår och har då startat upp flera projekt där materialkostnaden summerar upp till rätt mycket. När tiden och energin finns kommer ideerna, då vill man inte begränsas av allt för snäv budget.

1 gillning

Hmm. Om du placerar dina 2Msek väl kommer dom rimligen växa häraden 3% årligen efter skatt och inflation avdragen även om du drar ner lite på risk säg efter 65. Då har du häraden 4 Msek i dagens pengar när du nått ordinarie pensionsålder vid säg 68. Det ger drygt 16000 netto per månad till du fyller 88 om det är ok att göra slut på kapitalet. Kör på.

1 gillning

Varför just 60%? Går du ner till 80% gör det också stor skillnad på välbefinnandet men är kanske lättare för ekonomin?

1 gillning