Tack för alla era tankar, det hjälper verkligen på vägen!
Efter att ha sovit på saken så har tankarna sorterat sig lite i huvudet.
Jag är medveten om att det kan tyckas lite överdrivet att planera hela sitt liv framåt men det känns liksom enklare att leva när man har en plan. Även om jag fattar att allt möjligt kan hända på de 20+ år man har kvar till pensionen… Livet kanske kommer emellan…
Här är i alla fall mina tre alternativ som alla känns ganska realistiska.(Kanske finns det ett ännu bättre 4:e alternativ?)
- “Jobba mycket, spara mycket och vila sedan” Här tänker jag att jag jobbar fullt ut och sparar så mycket jag kan för att sedan ha det riktigt gott. Jobba 100% i 3-4 år, 60% i 10-15 år och sedan jobba 40% de sista åren tills man känner sig färdig med arbetslivet.
- “Leva i nuet” Att låta alla besparingar ligga i indexfonder, glömma att de finns i 20 år och redan idag går ner till tre dagar i veckan resten av arbetslivet. Ett enkelt men sparsamt liv, där man har tid att umgås med sin familj, vara i skogen, motionera och pilla med hobbyprojekt.
- “Medelvägen” Börja med att gå ner till 80% 3-4år, fortsätta spara några tusen i månaden. Sedan trappa ner till successivt i den mån ekonomin tillåter.
Plus och minus med varje:
-
“Jobba mycket, spara mycket och vila sedan”- Plus: Trygghet och pengar på banken. Genom att skjuta upp belöningen får man större ränta på ränta-effekt och mer ledig tid i framtiden. Minus: Risk att man går in i väggen. Den fysiska och psykiska hälsan sätts på paus. Jag hinner inte umgås med familjen så mycket som jag skulle önska.
-
“Leva i nuset”- Plus: Äntligen få pusta ut och vara lite ledig. Den fria tiden kan öppna upp sinnet och göra att man ser nya möjligheter i livet. Kanske hittar man ny riktning i arbetslivet? etc. Minus: Begränsad vardagsekonomi gör att min inte kan åka på skidresor, renovera köket eller annat som man kanske får lust med… Jag blir en ekonomisk bromskloss för min fru. Vad händer om jag blir sjuk? Jag får en begränsad tillgång till trygghetssystemen. Har man råd att byta bil när den gamla ger upp? etc.
-
“Medelvägen” Plus: En ledig dag i veckan där man i lugn och ro får umgås med sina egna tankar… Måndagen kan bli till en extra söndag när alla andra är på jobbet. Man får öva sig på att kliva ur ekorrhjulet en dag i veckan. Möjlighet att byta bostad och ta nya bolån om vi skulle tröttna på att bo ute i skogen. Den ekonomiska tryggheten finns kvar. Minus: Risken finns att hjärnan är påkopplad på jobb även på min lediga dag. Ett minskat sparande begränsar möjligheten till att vara ledig i framtiden. Det blir mellanmjölk av allt…
Just nu lutar jag faktiskt åt alternativ 3. Jag känner också ett behov av att ta ett beslut som puttar mig i en ny riktning framåt.