Tips på att tjäna mer pengar | Avsnitt #202 på bloggen

Älskar den lättsamma inställningen till att starta/driva företag. Man har fått för sig att det är så stort och krångligt. Det är ovant att tänka ”go”!

2 gillningar

Börjar med att disclaima att jag bara är en halvtimme in i första avsnittet.

Jag är nog i delen ”ingen specifik hobby” och funderade över de två exemplen som togs upp, ”gillar du datorspel, bli en streamer” eller ”gillar du att titta på TV, starta en blogg”, inte handlar om samma sak, då bör du gilla att vara en streamer eller att skriva en blogg, ”gillar du fågelskådning, bli bärplockare” ”gillar du att fixa med veteranbilar, bli taxichaffis”. :thinking:

Många av dessa ”extraknäck” kommer också med en extra tidsåtgång inte bara av aktiviteten man gillar (eller en närbesläktad aktivitet som ger pengar) i form av ekonomi, juridik etc som kanske inte är energigivande för alla. Då blir detta ett sorts extrajobb, även om hobbyn inte blir det. Eller att det blir mer av ett måste, även fast någon gillar att skriva en blogg så kanske man inte gillar stressen av att veta att man bör göra det si och så med givna tidsspann mellan inläggen för att affärsidén ska gynnas av det. Ofta känns det som att man behöver ha ”tur” i att ha en hobby som andra vill ”betala” för, utan att det ger upphov till energiskurkar. :face_with_monocle:

Tänker mig att det ofta ändå blir ett utbyte av tid mot pengar. Jag gillar mitt jobb, men jag skulle inte tacka ja till ett erbjudande om att jobba 10% mer mot 10% extra i lön, tvärtom semesterväxlar jag och vill nog framöver gå ner i tid. :money_with_wings:

12 gillningar

Oväntat mycket franska och kommunism i dessa avsnitt!

Skämt åsido vilken jäkla tankeställare jag fick. Arbetar i det offentliga och skapar otroligt mycket värde för min arbetsgivare som jag aldrig skulle få betalt för. Är egentligen kreativ och entreprenörig, ser alltid hur man kan förbättra flöden, lösa köer osv men något håller mig tillbaks från att gå till egen firma… En idé för 2022 har dock börjat ta form… tack för avsnittet!

2 gillningar

Ett avsnitt som handlar om att ta betalt i sitt företag ser jag fram emot!
Jag har ett AB inom hantverk och finsnickeri. Vi jobbar just nu på att ta in min frus kunnande om sömnad och folkdräkter.
Jag tycker att det är svårt att ta ordentligt betalt för mina tjänster. Men det är inget i jämförelse med hur svårt det är inom textilt hantverk. Där är kunder verkligen snåla!

1 gillning

Jag startade ett ny tråd om detta:
Att ta betalt för sina tjänster och produkter

1 gillning

Intressant det där med att det viktigaste att ta med från detta är att ovilkorligen höja priserna med 7%. Vad är motiveringen/argumenten/förklaringarna framförallt till de befintliga kunderna när de frågar varför?

Ett annat tips är att göra en Pareto/ABC-analys på sortimentet och tillämpa “tail-end-pricing”, dvs höja priset med tex 15% på de 15 % av de minst lönsamma produkterna. De som ej fortsätts att köpas efter det - lägg ner.

De övriga produkterna som höjts och fortsätts att köpas hade uppenbart ett större mervärde för kunderna än ursprungspriset och de var beredda att betala mer för dem. Gör sedan om igen och igen tills du är “nöjd” med lönsamheten på hela ditt sortiment!

Ang. högre lön:

Jag brukar vid anställningsintervjuer (för ett seniorare jobb) i slutet när man är hyfsat överens/nära med lönenivån:

1. Få in i kontraktet att efter ett halvår så skall lönen ökas med tex 5.000 ifall jag var “rätt för jobbet” och presterade bra/bättre än förväntat. Funkar alltid!

2. Flika in att jag vill ha tjänstebil utöver lönen. Få ok på detta - och i ett senare läge återkomma och säga att jag funderat och hellre vill ha denna förmån utbetald i cash. Funkar alltid!

13 gillningar

Håller med. Förslagen i avsnitten (lyssnat igenom båda) utöver att löneförhandla/byta jobb är i princip invecklade och tidsödande sätt att ordna ett extraknäck :thinking:

Sedan upplever jag att Jan tar lite för lätt på detta med att starta företag. Det som avskräcker folk från att starta ett AB är inte att de inte orkar fylla i en blankett från Bolagsverket, utan att sätta sig in i alla lagar och regler omkring gällande bokföring etc. Detta skulle ni kunna göra ett detaljera avsnitt om :+1:

10 gillningar

3 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Tjäna mer pengar utan att lägga mer tid

Vilken app är det? Vilken kunskap behövdes?

Bra avsnitt!

Jag hade dock även gärna set mer konkreta råd. Lite olika verktyg man kan använda som stöd tx frilansfinans.se, shopify (som nämndes) och liknande. Tjäna pengar på din hobby har en tendens till att bli lite för generellt för min del. Som tx. Killen med ölprovningar eller den med mössan, min gissning är att en stor del av att tjäna pengar på deras hobby blir något helt annat än hobbyn; med ölprovningen blir det kanske marknadsföring, skapa hemsida, boka biljetter/hotell, hålla föreläsning om de olika sorter, redovisning osv. - själva hobbyn blir en liten del av af det samlade jobb, vilket kanske gör att det blir svårare att komma igång.

Även om man är historiaexpert och har det som en stor intress kanske man inte kan ha guidade resor eftersom man är väldigt obekväm med att förmedla sin kunskap till en publik.

Lite samma med att sälja produkten innan. Om man inte har en historik som författare eller föreläsare tror jag det är svårt att få ett förlag att köpa en bok enbart på ett pitch. Speciellt om man bara giller att skriva, men inte är bra på att sälja.

Jag söker kanske en “från idé till till faktura” genomgång av ett case med tips och tricks om man tycker några av delarna är svåra hade varit en stor hjälp.

8 gillningar

Tips nummer 1 om du vill sälja POD (Print On Demand):
https://www.youtube.com/channel/UCC8wczy7734jKPhiR2UkS9A

Tips nummer 2 om du vill sätta upp en hemsida med nyhetsbrev och monetisering på 5 minuter:

3 gillningar

@janbolmeson En aspekt av att inte sänka priset (i synnerhet om man säljer sin egen tid eller någon annan begränsad tillgång) är att du aldrig behöver prioritera bland kunderna, baserat på betalningsförmåga, om tiden/tillgången inte räcker till.

I mitt yrke säljer jag (oftast) heldagar och alla kunder betalar i princip samma arvode. Om kund A skulle ha 50% rabatt och bokar 3 dagar svider det illa om kund B utan rabatt vill ha samma tre dagar osv…

1 gillning

Jag tycker om (och är ganska duktig på) att sticka, men insåg rätt snabbt att det skulle vara mer jobb än det är värt att försöka sälja det. Om det tar mig tio timmar att sticka ett par vantar så skulle de bli tokdyra innan jag ens närmade mig en skallig betalning för arbetet. Då får det räcka att de är uppskattade julklappar!

11 gillningar

Allmäna kostnadsökningar? :slight_smile:

1 gillning

Lyssnat och legat och skrattat till avsnitten idag i solstolen.

Inget att vara nervös över och en skön kombo av er tre i avsnittet. Att det spretade lite gjorde ingenting. Mycket av det som sades var klokt och en del var lite hemmablint. Mest tänker jag då på det här med löneförhandling och att “hota” med att gå/visa jobberbjudanden etc.

Vissa branscher är specifikt så små att det sprider sig “bakvägen” om man söker annat jobb. Det kan gälla både anställda, men även att chefer pratar med varandra mellan olika arbetsplatser. Det kan absolut funka en gång, men snart börjar man ses som potentiell hoppjerka och därmed illojal och det där kan sitta i… länge.

Jag trivs i mitt jobb, men får också höra varje löneförhandling att jag tillhör de 10% som har högst lön i min yrkeskategori. Jag kan inte säga emot detta då jag kollat att det stämmer och i en bransch som inte är vinstdrivande (det du @janbolmeson , de finns! :wink: ) är det bara att gilla läget.

Jag övervägde ett tag att byta bransch och sökte några jobb, men glesade ut de ambitionerna och är med facit i hand glad för det. Skolledning hade inte varit en karriär att dra igång precis när pandemin startade. :scream:

3 gillningar

Detta håller jag verkligen med om. Få handarbeten går att få minsta lönsamhet i om man inte outsourcar själva jobbet och bara ägnar sig åt design. Men då förlorar man antagligen en del i credd.

1 gillning

Hej Caspian.
Det solklara som du som gillar promenader det är att erbjuda tjänsten att promenera med (rasta) andras hundar. T ex äldre, sjuka eller personer med tidsbrist.
Du får motion, trevligt sällskap och kan ta betalt, gissar 80:-/ så kommer 20% tycka du är dyr. :wink:

1 gillning

Jag köper det resonemanget :grin:. Om inte annat så fick man ännu en anledning att komma på en riktig träff nu.

Det har jag inte ens tänkt på. Kul idé, ska absolut försöka!

1 gillning