Att ta betalt för sina tjänster och produkter

Ett avsnitt som handlar om att ta betalt i sitt företag ser jag fram emot!
Jag har ett AB inom hantverk och finsnickeri. Vi jobbar just nu på att ta in min frus kunnande om sömnad och folkdräkter.
Jag tycker att det är svårt att ta ordentligt betalt för mina tjänster. Men det är inget i jämförelse med hur svårt det är inom textilt hantverk. Där är kunder verkligen snåla!

Här är några problem jag upplever:

1. Jag tror att kunder som inte har eget företag förstår varför det kostar att anlita en hantverkare.
  2. Jag är bra på mitt hantverk, det betyder inte att jag är en bra säljare.

Håller på endel med läder. Och kan bara hålla med om att det är skitsvårt att ta betalt. Köper gärna in svenskt läder av bra kvalitet. Och många gånger tycker folk det är offantligt dyrt att endast betala för materialkostnaden (då är inte lädret svindyrt).
Sen är det svårt att sätta pris på sin egen tid, gör det utan företag på min fritid, inte någon större verksamhet, men funderar på att starta något.
Men egentligen skulle man väl räkna ut vad man vill ha för timpeng samt materialkostnad etc och verkligen ta rätt betalt.

2 gillningar

Då kanske dessa saker inte är något att försöka slå mynt av. Målgruppens köpkraft är ju verkligen superviktig att ha med i beräkningarna. Om du öppnar en McDonald’s i ett område med låg inkomst kommer du ligga en miljon plus innan veckoslutet, men öppnar du en fin restaurang kommer du inte ens kunna täcka personalens löner.

1 gillning

Jag har genom åren känt och umgåtts med ett antal hantverkare och småföretagare som bl.a. insjöfiskare, konstnärer m.fl. Dom enda som det har fungerat för är dom som även har haft t.ex. en restaurang eller café med lokalproducerade/ekologiska matvaror. Kombinationen av hantverk och fika/lunch/middag är en bra kombination. Att bara sälja hantverk tror jag är svårt idag, oavsett hur duktig man är i sin profession.

Absolut. Gäller ju att hitta rätt målgrupp för det man håller på med. I mitt fall handlar det om en hobby, vill också kunna välja vilka produkter jag gör, ska vara kul, annars spenderar jag hellre tiden på annat. Något som också gör att köpkraften såklart minskar.

Men tror att många inte riktigt förstår vilken tid fint hantverk tar.

Vill man, tror jag att det är möjligt, handlar nog mest om tiden man vill lägga ner på exempelvis att marknadsföra sig och sina produkter. Sociala medier är ju extremt bra om man lär sig använda hashtags på rätt sätt och även vara aktiv och kommentera andras inlägg för att synas mer.