Starta enskild firma som fotograf - vågar jag?

Jag går i tankarna att starta eget företag, närmare bestämt enskild firma. Jag har ett heltidsjobb redan som jag trivs med, men utöver det en hobby som fotograf, där jag då och då får in mindre summor när jag säljer nån bild eller så.

Fördelen som jag ser det med att starta något eget är att jag skulle våga skala mer. Som det är nu har jag svårt att hantera eventuella större inkomster inom ramen för hobbyverksamhet. Det håller mig tillbaka lite. Men med något slags företag behöver jag inte längre begränsa mig tänker jag. Jag kan göra mer reklam för mig, få mer uppdrag eller kunder som köper bilder, starta en webshop, eller vad som nu faller mig in.

Samtidigt som man har mycket annat på gång i livet, många andra åtaganden, så vill man ju inte lägga ytterligare ett stort och tungt åtagande på sig själv. Men vad jag lyckas googla och chatgpta mig till så behöver inte enskild firma vara så betungande.

Jag är, kanske som många andra, lite orolig för den där bokföringsbiten, men samtidigt verkar det bara vara att registrera inkomster och utgifter i nåt enkelt bokföringsprogram samt hantera momsredovisning. Sen gillar man ju inte ord som bokslut, resultat- och balansräkning i extra blankett till Skatteverket när det är dags för deklaration. Men det är kanske enklare än det låter?

Jag undrar helt enkelt om det finns några där ute som har erfarenheter av enskild firma som kan stilla min oro. Är det enkelt eller svårt? Borde jag ta steget, eller bör jag avvakta mer? Finns det nåt bra material att läsa eller har kanske rentav @janbolmeson gjort nåt avsnitt på temat? Är jag inne på rätt spår med skalbarheten?

Tack på förhand och God jul!

1 gillning

Självklart ska du prova! :slight_smile:

Här är fyra avsnitt på ämnet som jag själv tycker är superbra:

Börja gärna med detta:

Återkom gärna med frågor så gör jag gärna ett uppföljande avsnitt.

1 gillning

Som fotograf får man inte vara negativ…:wink:

8 gillningar

Gud vad roligt! Jag hjälpte min fästman i våras att starta upp en enskild firma till sidan av hans heltidsjobb som just foto/videograf.

1. Vi satte oss ner och skrev en enkel affärsplan, en resultat, balans och likviditetsbudget. Det är inte lika svårt som det låter och är bara hypotetiska siffror som skatteverket behöver för att räkna ut din beräknade skatt samt som banken behöver för att ta beslut att öppna ett företagsengagemang åt dig. Det är också bra att skriva en budget och affärsplan för att du själv ska ha lite mål som går att ta på och göra verkligt!
  2. Registrera dig hos skatteverket, finns en e-tjänst på deras hemsida
  3. När du fått din ansökan godkänd (kan ta några veckor) så ansöker du om företagskonto hos din bank.
  4. När banktjänsterna är öppnade så kan du ansluta en bokföringstjänst som ex fortnox.
  5. Klart och redo att börja fakturera!

Vi lär oss båda två gällande bokföringen och allt det krångliga när det väl ska faktureras eller bokföras(vi skickade till fel mottagare en gång och bankgiro blev fel en annan gång :joy:) allt går att ändra och göra om! fråga någon du känner som har lite koll på bokföring om du kan få hjälp första gångerna sen är jag helt säker att du kommer lära dig på vägen.

Du kommer ångra dig om du inte gör det! Ta ett steg i taget🌟

Om du vill ha feedback på budget/affärsplan så hjälper jag gärna till! Är civilekonom och har jobbat på bank så har ändå lite koll :blush:

2 gillningar

Wow, vad häftigt! Jättebra tips, tack för steg-för-steg beskrivningen! Det är precis så jag brukar tänka, att bryta ner det i mindre bitar som är hanterbara, men denna gång är allt lite stort :slight_smile:

En fråga som ni kanske råkat ut för redan: Det är ju inte alltid man gör ett jobb åt någon och fakturerar, utan t.ex. man kan ladda upp bilder till bildbyråer och sen får man utbetalning när man uppnått en viss summa hos dem. Det finns även fallet med digital webshop där man får betalt på olika sätt på förhand, utan att fakturera. Men detta ska väl också kunna hanteras i företaget? Jag antar att man bara registrerar det som en inkomst i bokföringen tillsammans med något slags underlag?

Ja, mina tankar spretar som du märker, men sakta formas det till nåt mer förståeligt :slight_smile:

Än så länge har han endast fått betalt via fakturering men det jag tänker är att du på dessa hemsidor kopplar ihop till ditt företagskonto hos banken och att byrån sen borde göra en utbetalning till ditt konto. Sedan bokför du detta korrekt i bokföringssystemet.

med webbshop tänker du att du själv erbjuder en webbshop? I så fall är det ju betalningstjänster som också kopplas ihop med ditt bankkonto. Detta är dock en mycket dyr produkt så tror det är mer lönsamt att fakturera kunderna direkt eller att en byrå betalar ut till ditt konto!

Hoppas det var något svar på frågan :glowing_star:

1 gillning

Tänk dig att din bokföring hör ihop med ditt bankkonto. Allt som kommer in och ut från bankkontot ska dokumenteras i bokföringen med underlag (kvitto osv). I början blir det inte så många transaktioner så du kommer lära dig ett sätt som passar för dig!

1 gillning

Ja, du behöver bara kvittens på betalningen, inte nödvändigtvis genom faktura.

1 gillning

Vill du “fega” lite till kan du fakturera via fakturerings företag tex frilands finans. Det kan vara problem att göra avdrag. Men smidigt om du vill komma igång och börja sälja “på riktigt”.

Bokföringen för fotografer är inte krånglig. Hitta en bokföringskonsult och betala bort problemet.

1 gillning

Ja, det är ju en smart lösning. Antar att den även funkar vid försäljning av varor, inte bara tjänster? Men nackdelen som du skriver att man inte kan dra av.

Jag har nog tänket på plats, men vill väl inte dra igång något utan att ha spelreglerna klart för mig. Jag vill förstå det administrativa och jag vill förstå vilka kostnader jag utsätts för även om jag inte skulle tjäna en krona under året. Det är nånstans där skon klämmer. Moms, bokföringskostnader, hur funkar allt det när jag har 0 kr inkomst. Å andra sidan blir det kanske inte 0 för jag har lite småintänkter redan idag och det vore ju kul att kunna göra investeringar som gör att jag kan ta fram bättre produkter.