Vill lära mig om och starta eget - men har ingen idé men 12 års erfarenhet inom Life Science | Hur gör jag?

Hej Rikatillsammans-forum!

Som rubriken lyder, om man ska bli egenföretagare, vad är dina bästa tips på vilka branscher och idéer för lönsamma bolag man kan sikta på? Har ingen första kund, men är villig att lära redovisning, fakturering, deklaration och allt som igår på en AB, så länge jag kan jobba en del på distansen och pendla till stan/kunden två ggr/vecka.

Jag har 12 år arbetslivserfarenhet inom naturvetenskap & Life Sciences men vill nu lämna för att få bättre inkomst genom en AB. Har inga särskilda kunskaper i vissa område som fastigheter, IT eller hands-on yrker.

Men snälla, säg inte “hitta det du brinner för”, jag har gått och funderat väldigt länge, nu är det tid att få lite wisdom of the crowd.

Tack och tack att ni gör detta ett underbart forum!

2 gillningar

Välkommen till forumet @Adagio!

Jag skulle spontant säga att inte gå över ån för att leta efter vatten. Om du har arbetar inom life science, då skulle jag nog börja gräva i det området. T.ex. i Malmö har vi något som kallas för Medeon där många life science bolag sitter. Jag skulle nog börjat med att i din situation ta en del luncher med grundare / VD-ar och liknande för att se om pusselbitarna matchar.

Dvs. att man gör en lite intraprenör-resa / tillsammans med någon annan.

Det andra sättet är ju t.ex. att anmäla sig på en tjänst som t.ex. Upwork och kolla vad folk lägger ut för jobb och buda på dem.

3 gillningar

Hej!

Jag har själv anställt konsulter som arbetskraft, jobbat som konsult och drivit bolag med konsulter.
Jag kan tyvärr inte komma på någon anledning att ta in dig som konsult, eller som underkonsult till en kund, om du inte har (en dokumenterad) erfarenhet inom området du väljer att arbeta inom.
Finns så måste konsulter att välja emellan så jag undrar vad du kommer bidra med som gör att andra bolag kommer vilja arbeta med dig när du är helt grön?

De allra flesta som har startat ett eget företag, inklusive mig själv, har gjort det inom en bransch där de redan har såväl erfarenhet som kunskap. På så vis kan de snabbt komma igång och har störst möjlighet att lyckas. Det finns naturligtvis undantag, exempelvis e-commerce. I våras fann jag ett sätt att sälja en viss typ av produkter på Amazon med minimalt startkapital och hög vinst. Vet inte om det redan är vida känt och systematiskt utnyttjas eller om det endast var ett enstaka fall och att det inte skulle fungera i praktiken men jag grävde inte vidare i det. Hur som helst, försök att kravlöst tänka lite utanför boxen, bra ideer växer inte på träd.

2 gillningar

En uppenbarelse för mig var att ordet företag kommer från att man företar sig något. Det har blivit en skattejuridisk term med tiden, men frågan är egentligen jättebred.

Du undrar i princip vad mellan himmel och jord som du kan göra. Mycket är lönsamt. Det mesta i liten skala finns redan som vanliga yrken och det mesta i större skala finns redan som företag. Chansen är stor att din verksamhet går omkull inom några år och att du tjänar mindre, men jobbar mer än som anställd. Är du ok med det?

Hur mycket pengar kan du investera innan du börjar tjäna pengar, hur många timmar kan du lägga på versamheten (60, 160 eller 260 timmar i månaden) och vad konkret kan du bättre än andra?

1 gillning

Alltså.
Jag startade eget AB efter… 9 år i Life Science, lejde bums ut allt det där du säger du vill lära dig, och fortsatte göra det jag kunde sedan innan, till de som redan visste vad jag gick för.

Så jag lejde ut mig själv helt enkelt.

Projektledning, validering o kvalificering, kvalitetssäkring, i grunden, och sen har jag fransat ut rejält i kanten sedan dess. Men det var min bas.

Så: vad KAN du? Och vem KÄNNER du?

(Tillägg: gör egentligen samma idag, 17 år senare. Lejer ut mig själv - om än att jag idag har fler strängar på min lyra - till de som vet vad jag går för i stor utsträckning. Eller de som hört talas om mig. Har i princip aldrig aktivt sålt in mig själv utan blivit tillfrågad.
Och nej, jag har inte maxat fakturering eller vinst. Mitt val! Frihet och omväxling har jag värderat högre. Liksom att jobba med människor jag tycker om.)

5 gillningar

Problemet med Life Science är att VCs har hållit hårt i sina pengar de senaste två åren när räntan varit hög, så ganska många mindre bärkraftiga företag har lagt ner nyligen. Detta har vänt nu, men fortfarande finns det i många delar av världen ett överskott av duktiga personer man kan anställa till ovanligt rimliga löner. Om situationen i Sverige är densamma så skulle jag inte lämna ett fast jobb för att starta en osäker konsultlåda just nu, utan vänta 1-2 år åtminstone.

Om du vill starta en större verksamhet kring en ide du har så rekommenderar jag att du bygger en affärsplan och skaffar en investerare innan du säger upp dig. Kan du inte hitta en investerare så säger det en del om bärkraftigheten i din affärsplan.

Med vänlig hälsning,

F

1 gillning

Hej Jan,
Tack för svaret! Jag har ett kontaktnätverkt, men givet lågkonjunturen det verkar som många vägrar anställa. Därför överväger jag att starta eget, för att inte “vänta för andra” för att få en anställning, utan leta efter kunder som är lite annorlunda än att söka jobb (och ändå få ett nej som svar) som jag gör nu. Håller med att det är viktig att vara på plats, synas och nätverka, men när det kommer till att övergå till att anställa, även som konsult, där tar det stopp för många.

Tackar för Upwork-tipset. Visste inte ens att det fanns ett sånt. Intressant! tack, ska titta vidare där.

Hej AimHigher,
Tack för dina insikter! Du resonerar som en arbetsgivare, som vill anställa någon som inte är en nybörjare, men inte en VP heller. Inget fel med det, men jag försöker tänka utanför boxen, och tänka på vad tusen man kan göra förutom det som man har gjort senaste 12-åren. Jag har bytt spår/område två gånger i mitt livet, som jag är inte rädd för förändringen, men ska man göra det en gång till, helt medvetet och med tid att förberedda sig, då är det värt att stanna och tänka man kunde man göra för att skapa värde till andras bolag och samhället? Och med det menar jag egetföretagandet som är en annan liga, för att vanliga arbete med låga eller inga kvalifikationer finns det gott om. Men det är dåligt betalda och det vill jag helst undvika.

Ledsen jag är lite kritisk, men vill att du ska se andra sidan också.
Du vill göra något nytt som ger bra betalt.
Den som ska betala vill ha ett bra arbete utfört.

Jag har inget emot att man sadlar om, men då bör man fundera på vad man ska erbjuda som gör det värt för den andra parten att anlita dig än någon annan.

Så vad kan du ta med från tidigare erfarenheter som du kan nyttja tillsammans med det nya?
Det kan vara så att du kommer på något helt nytt.

Exempel (kanske inte den bästa men kanske hjälper):

Du har en person som arbetat med choklad i många år.
Sen sadlar denna om till att jobba med friterade degknyten som rullas i socker och kanel.

Helt plötsligt kommer personen på att man kanske skulle kunna göra något med choklad!

Smälter choklad och doppar friterade degknyten och vips så fick man Churros!!!

Not: har ingen aning om hur man kom på churros som doppas i choklad :laughing:

Hej Aktiegubben,
Tack för dina observationer! Såklart, när man har arbetat i ett område, man har utvecklat ett nätverk som man kan dra nytta av för att hitta nästa jobbet.
Jag har jobbat på ett svenskt universitet i sju år och att starta eget och utgå från samma kunskap som jag har nu var min första idé. En business coach var jätte snabbt att döda den idé, i tidiga skede, precis pga första kunden problematiken och hur sjutton ska man göra ett nischat område lönsamt. Därför började jag zooma ut, fundera på nya idéer, och tänka outside of the box. E-commerce är en idé, faktisk, och en bra idé. Man är lite beroende av Amazon och andra e-commerce platformen men det är ett sätt. Ska fundera på det.
Andra sätt för jobb utan höga kvalifikationer eller startkapital är:
Digital marknadsföringsbyrå
Städning eller hantverkare
Personlig träning eller fitnesscoaching
Eventplanering
Semesteruthyrning
Blogga eller skapa innehåll
Mat (t.ex. restaurang)
Husdjurstjänster
Tyvärr är inga av dessa atraktiva till mig. Så jag är fortf fundersam om vilken affärsbransch ska jag starta på, som inte är det som jag har gjort sista tolv åren (som inte är de bäst betalda heller). Tack!

Hej igen AimHigher,
Jag håller mig öppet för kritik och nya tankar.
Bra insikt med en twist på det som man är redan bra på.

Citat
Du vill göra något nytt som ger bra betalt.
Den som ska betala vill ha ett bra arbete utfört.

Yep, det vill jag, men jag tror att alla håller hårt i sina kronor och vill helst undvika att betala mer än det som de behöver nödvändigtvis. Om jag är någon sorts liten giftinformationscentral med ben, vem vill betala för min kunskap och tjänster som konsult när det finns 55-åringar som har 25 år erfarenhet och mer kunskap? Såklart kan man tävla med priset, om man har ungdomen på din sidan, men återigen - är det inte värt att betala 25% mer för tjänster för ngn som är etablerat i området, jämfört med en firma som är ny och inte lika bra eller snabb? Det är den här “competititve advantage”-problematiken som jag har inte löst, om jag ska göra någonting liknande än det jag gör. Men att göra något liknande med en twist är en mycket bra idé, ska fundera vidare på det! Tack!

1 gillning

Hej OBWN,
Tack för dina kloka observationer. Jag har inte behovet att kalla mig entreprenör, om verksamheten går omkull då fortsätter man AB:n i konkurs och tar en vanlig anställning. Jag är ju produkten om att veta att min nuvarande kontrakt slutar i februari 2025 och har inget annat jobb i sikte, och att ha lite tid att förberedda mig. Som jag ser på det, du behöver inte nödvändigtvis göra något bättre än andra, det räcker med snabbare och/eller billigare. Alla behöver äta, sova och jobba, som jag ser på det. Går det bra, då jobbar man mer, går det inte bra, börjar man spana efter andra möjligheter, som jag gör just nu. Därför går jag och undrar - det känns lite som att leta efter den heliga graal, vilka företagsidéer är bra, nödvändiga och lönsamma i dessa tider.

Hej Tankespjärn,
Kul att läsa dina rader, och se din blog och all engagemang.
Jag citerar här det som jag skrev till AimHigher, apropå att leja ut sig/sina kunskaper:

Citat
Jag tror att alla håller hårt i sina kronor och vill helst undvika att betala mer än det som de behöver nödvändigtvis. Om jag är någon sorts liten giftinformationscentral med ben, vem vill betala för min kunskap och tjänster som konsult när det finns 55-åringar som har 25 år erfarenhet och mer kunskap? Såklart kan man tävla med priset, om man har ungdomen på din sidan, men återigen - är det inte värt att betala 25% mer för tjänster för ngn som är etablerat i området, jämfört med en firma som är ny och inte lika bra eller snabb? Det är den här “competititve advantage”-problematiken som jag har inte löst, om jag ska göra någonting liknande än det jag gör.

Att leja ut sig är en bra idé, men det har för basis att du känner till kunder som vill anställa dig. Utan det, så faller det, och i mitt fall så är det - jag tror inte att någon vill anställa en nörd med en PhD som har forskat sju år i ett och samma ämne (kemikalier) på ett universitet, helst någon som har jobbat lite breddare med händerna i flera burkar. Därför funderar jag att volontärt ta stege att gå ifrån det som jag har jobbat det, och göra om, göra bättre. Vill bara kunna bestämma mig med vad :stuck_out_tongue:

Hej DrF,
Tack för dina observationer.
Jag kommer inte lämna mitt fast jobb, utan det är min kontrakt som tar slut i februari 2025, och jag har tid och ork att planera för en bättre framtid. Även om jag forskat på universitetsnivå, jag vill inte göra den start-up resa, det har jag lärt mig på en entreprenörskapskurs som jag gick. Dessutom, tror jag att du behöver inte en VC, det måste finnas goda idéer eller branscher som du kan starta själv utan att ha en ängelinvesterare, även om den skulle katalisera saker och ting, det kommer också sätta andra krav på din verksamhet. Därför tänkte jag starta på egen hand, ensam, och ser hur saker och ting går till.

Du behöver inte välja en bransch utan kan vara verksam i flera samtidigt, nyckelorden är främst att ha bra idéer och att kunna sälja men det finns även annat som är viktigt för att lyckas som företagare, t ex att hålla kostnaderna på minimal nivå. Min farsa var entreprenör på 60- och 70-talet och gjorde affärer lite kors och tvärs. Hans främsta styrka var nog inte att han kunde sälja utan att han aldrig skämdes för någonting. Jag har en gammal kompis som är både idérik och duktig på att sälja och har på så vis skapat sig en förmögenhet utan att ens gå ut grundskolan. Fundera på vad dina bästa sidor är för du kommer att behöva dem.

Var och hur du bor är också viktigt när du ska välja vad du ska ägna dig åt som företagare. Kanske du bor i en mindre lägenhet i en större stad eller i en villa i en mindre stad men har ett stort garage som kan användas som lager eller kanske ett extra rum för kontor.

Ett enkelt exempel är att sälja Hund och Kattpellets direkt till konsumenter.

• Enkelt att sköta.
  • Kräver lågt startkapital.
  • Ingen speciell kunskap krävs.
  • Ingen speciell utrustning krävs.
  • Kan kombineras med ett dagtidsjobb.
  • Kan hålla lägre priser än större konkurrenter.
  • Om garage finns så krävs inget extra lagerutrymme.
  • Kan säljas för avhämtning direkt från garaget (öppet vardagar 17-19).
  • Lokal hemleverans erbjuds en dag i veckan mot en extra kostnad.
  • Möjligt att förädla genom att köpa in säckvis och dela upp i mindre påsar.
  • Möjlighet att växa genom att importera själv samt sälja ytterligare produkter.

Hej Ove,

Tack för svaret!

Det stämmer mycket bra att man måste vara kreativ för att göra affärer, och tänka på vilka förutsättningar finns kring där man bor. Jag bor t.ex. 5 mil från Stockholm C, men på en liten folkglest området - det är lantlig, därför finns där många egenföretagare men väldigt få stora industrier. Många hantverkare som åker till kunder.

Mina önskemål har varit-

• Lågt startkapital

• Att behöva inte resa ofta (2-3 dagar i veckan räcker, resten hemmakontor)

• Inget fysiskt jobb på helg- eller nattpass på plats (att hålla på och mejla är OK)

• Ingen speciell utrustning krävs

Därför hamnar man lätt på tjänster som man antigen gör åt andra, eller kunskap som man säljer, lite i samma anda som tidigare svar i trådet. Borde jag fråga grannar som har bott längre i trakterna vilka idéer har dem, och vad tycker de att det skulle önkesvärda att ha närmare hemma, så att man behöver inte köra bil så långt? Närmast mataffär och restaurang ligger 1.5mil från vårt området men jag har ingen lust att starta ett sån verksamhet.

Tack för återkopplingen och dina idéer!

1 gillning