Vill gärna starta företag men har ingen idé…

Jag har lite dålig kreativitet just nu och tänkte se ifall det finns någon som har lite tankar om vad man skulle kunna starta som ett första företag?

Det beror ju på… Vad har du för kompetenser, utbildning & jobberfarenhet? & inom vad vill du jobba?

1 gillning

Titta efter inspiration från USA. Mycket av gig-ekonomin kommer därifrån och är hett även i Sverige nu när de som har pengar vill ha det mer bekvämt samtidigt som det finns drösvis med outbildade arbetslösa som är i stort behov av pengar.

Kanske finns andra sådana tjänster som man skulle kunna lansera i Sverige?

Jag tror att trender som kommer fortsätta de kommande åren är exempelvis:

• Elektrifiering
  • Urbanisering
  • Globalisering
  • Individualisering
  • Hållbarhet
  • Automatisering

Edit:
Såg nu du skulle starta eget - lycka till.
Då kastar jag in ’skalbarhet’ som en viktig ingrediens.

Ett företag som jag skulle vilja köpa tjänster är ’vi hjälper småbarnsföräldrar att kunna ha en rolig semester som inte innebär plaskpol och äcklig buffémat’

3 gillningar

Vad tycker du är kul? Vad brukar du göra när tiden bara försvinner?

2 gillningar

Civilisation 2… :slight_smile:

2 gillningar

Twitch-konto?

Merch?

Re-make?

1 gillning

@optimisten Det är väl just det som är lite ironiskt. Jag har massor av idéer och har ett enormt driv men jag har inga direkta intressen. Jag har utbildning på gymnasienivå men det är inget jag ser mig själv jobba med. Jag vill bara starta en massa och hitta rätt och gå 100% in på det.

@Jolle kanske det, jag tror att det är bra om man har något stabilt om man ska starta upp något sådant. Jag har ju inget startat ännu.

@Pareto Ja res industrin/ semester industrin är en väldigt bred marknad, kanske inte rätt att ge sig in i det just nu men absolut finns det potential. Sen det du skrev sist, det ligger nog mycket sanning i det. Kan tänka mig att man tar det som ser bäst och billigast ut och får inte någon toppklass semester som familj. Finns nog mycket att utveckla bland småbarnfamiljs semestrar :smiley:

@janbolmeson Det är just det som är problemet att jag har ju inga direkta intressen utan jag är generellt bara driven av idéer. Kan aldrig sätta fingret på att “ja detta ska jag göra!” utan när jag hör någon prata om en ide tex ett företag som någon vill starta. Så är jag den som börjar klura hur man kan utveckla och bygga vidare på idéen. Jättesvårt att förklara men det är som bubblor som bara poppar upp i huvudet på mig.

3 gillningar

Det låter som en härlig inställning. Ett problem som jag ser med den ingångsvinkeln är dock följande. På vilka grunder ska du avgöra om en idé inom område X är bra om du inte har något föregående intresse för eller kunskap om område X?

En fördel med att starta ett företag inom ett eget intresse är att man har kunskap om vilken ouppfylld efterfrågan som kan finnas inom området. Förlitar du dig på andras kunskap om området är risken att du blir dragen i näsan och utnyttjad. Visst kan man skaffa sig kunskap vartefter, men sån kunskap är ofta dyrköpt.

2 gillningar

Håller med @Mic. En viktig sak är att man är insatt i området, ett tips till OP är att också sätta sig in tillräckligt för att se både för- och nackdelar. Jag tycker ofta när folk pitchar affärsidéer att man bara får höra fördelarna, men om man inte känner till några nackdelar/begränsningar är man inte tillräckligt insatt för att göra bra beslut IMO (jag har samma filosofi kring investeringar, jag investerar aldrig i något som jag inte både inser för och nackdelar för - nackdelar betyder inte att jag inte kommer investera utan snarare att jag inser vad jag behöver förbereda mig för). Speciellt online är det lätt att hamna i någon sorts confirmation bias.

1 gillning

Blev det något? Jag är i samma sits som dig, superdriven men 0 i kreativitet.

Vill bara slita som ett djur och skicka en faktura. Behöver inte vara så glassigt. Plus om det är skalbart så klart.

Tänker mig att vi kan tänka som https://www.reddit.com/r/sweatystartup/ men anpassat för Sverige.

Städbolag är väl det klassiska “slita och fakturera” men den båten kanske drog när RUT kom till för typ 15 år sedan?

Hojta till om du vill bolla vidare!

1 gillning

Låt aldrig den egenskapen dö så kommer du hitta rätt för eller senare…

Hade jag varit i din sits, så hade jag letat efter någon person att haka på som kan sparka lite på dig i rätt riktning så att det blir mer än bara tänkande.

Learning by doing och stop thinking - start doing är något jag ofta försöker förmedla till min omgivning

1 gillning

Finns det någon platform för att hitta dessa personer? Kan tänka mig att köpa in mig för att lära mig (om idéen är god och priset ok)

Är det något precis alla snackar om så är det grönt och hållbarhet. Så pass mycket att det började bli riktigt jävla tröttsamt för min del. Det känns som att man kan pitcha i stort sett vad som helst, ett par nya bättre brillor med bättre skärpa, så kommer någon sticka fram näsan och fråga om produktionslinjen är hållbar och då ska man dra något om att bågarna är gjorda på återvunnen roadkill och smöra in sig.

Nej, jag är lite bitter men det känns som flugan just nu. För något år sedan var jag på ett möte med en VC-firma som jag drog jämt med. I hissen på vägen ut från mötet var jag så pepp att jag drog en rak höger in i väggen :grin: När deras tjugoåriga hållbarhetsexpert ringde upp mig ett par dagar senare för att ställa några kontrollfrågor så fick jag verkligen bita mig i tungan för att inte vråla “Vart fan tog kapitalismen vägen?!”.

Nej, jag är inte ond och hatar inte miljön men jag tycker det blir fånigt när branscher som inte ens är berörda ska sitta och låtsas. Låt stålproducenter försöka med grönt stål och styr upp bilbranschen bäst ni vill men ska företag inom fintech, gaming, hälsovård och deras morsor behöva heta Greta i mellannamn innan man kan göra business?

Nu ska jag sluta tjura, det är fredag. Min poäng är i alla fall att om du gör något inom hållbarhet så har du redan halva inne. Det är typ det enda exempelvis Almi bryr sig om.

3 gillningar

Det är kanske en idé vi skulle börja med här, matchning…

det finns tex https://startupdojo.net/ som numera huserar på https://www.goto10.se/ i Malmö. Kanske något liknande i Stockholm… Kanske mer för dom mer idéer på gång, men kanske något vi skulle testa kunna @janbolmeson ?

2 gillningar

Tack för tipset jag kollar upp!! :smiley:

Det här med driv…

Jag vill inte vara negativ på något vis. Driv är bra. Men av den beskrivningen som beskrivs ovan så skulle jag säga att man är stressad.
Om man har driv i mina ögon så tar man ett problem löser/förbättrar/utvecklar det och kanske går vidare, det kan gå fort det kan ta TID. Att försöka hitta ett problem bara för att lösa för att tjäna pengar är snarare ett stressbeteende som KAN komma från känslan rädsla. Rädslan att inte ha något eller inte tjäna tillräckligt tex.

Från mitt perspektiv så om du har driv så startar du ”städfirman” och knäcker konkurrenterna. (Eller något annat vad man nu väljer att fokusera på.)

Men man ska nog akta sig för att drivas av rädslan. Då kan det sluta i att man driver sig för hårt. Och det är inte fräckt. Jag har själv en historia av att driva mig själv hårt. Och den prislappen var INTE låg.

Men kämpa på hitta eran glöd och eran glädje så ni inte drivs av en rädsla så blir det förhoppningsvis en fin framgångssaga. :slightly_smiling_face:

4 gillningar

För mig i alla fall så har jag noll stress. Har hyfsat jobb, sparande, bostad.

Driven kommer från att jag är spänd på att testa, kreativt lösa problem längst vägen och skapa något bra, inte för att öka sista raden i familjens resultaträkning.

Jag vill uppleva tillfredsställelsen i att bygga upp något. Problemet är ju bara att idéen saknas… :frowning:

Det är ju bra. :slightly_smiling_face:

Om du vill bygga upp något så är det väl det lättaste att kopiera en befintlig tjänst. Jobbar du mer timmar än alla andra i branschen och ler extra mycket så kommer du nog långt. :grimacing:

Vad jobbar du med idag? Kan du erbjuda någon tjänst kopplad till det?

1 gillning