Vill gärna starta företag men har ingen idé…

Nånting inom “integration”.

Ja, gärna. Hur skulle vi kunna göra det på bästa sätt?

Samma fråga som trådskaparen, vad tycker du är roligt? Vad säger andra att du är bra på?

Jag har hört så många idéer som det aldrig kommer bli något av och har kompisar som är helt galet bra på idéer, men de har inga muskler i genomförande. Men jag tror att det bara behöver trattas ner lite innan jag kan koppla ihop idé med person.

Hade varit kul att försöka hitta den ultimata team-konfigurationen för olika typer av företagsidéer! En slags databas där du fyller i dina styrkor och annonserar efter personer som kompletterar dina svaga sidor.
Tänk om råstyrka kunde annonsera efter en hjärna och en vilja - och tvärtom! (Jag drömmer ihop en ny affärsidé varje dag, ren tur att jag inte har tid att realisera alla, men otur om jag missat en spännande möjlighet. :slight_smile:

1 gillning

Ja, trycker är att hitta den kombon. Det är där de bästa företagen föds.

Som en anekdot så kan jag berätta att jag har två bekanta som kom på en idé för den svenska julkalendern på SVT. Det utvecklar idén, säljer in den och får faktiskt accept av SVT som vill köpa in den. När avtal ska skrivas konstaterar SVT att mina två bekanta inte har ett företag och det behövs för att de ska kunna få det juridiska på plats. Då rinner det hela ut i sanden för det var inte där mina två kompisar hade sina muskler, de var ju idésprutorna som gillade dela med sig av idéer.

De har även gjort låtar som blivit kända - typ sommarplåga - som de inte fått betalt för, anledningen: ”men, det var ju bara en bakfyllegrej…” :man_facepalming:

2 gillningar

Älskar idén med semester för barn-familj.
Men håller inte mer helt om de andra. Skulle va intressant att veta vad du tänker.
Jag tror inte på fortsatt urbanisering. I varje fall inte i de rika länderna.
Med självkörande bilar, enklare och billigare transport, kanske där man kan arbeta när man pendlar, kombinerat med att fler och fler kommer jobba remote, tror jag kommer att innebära att folk är villiga att bo längre från stan.

Individualisering håller jag med om. Jag skulle gå så långt att kalla det ”hyperindividualisering”. Vi har sett det för musik och för TV. Vi håller på att se det för en rad andra tjänster; så som exempelvis för bank sektorn. Vad är nästa sektor där det det blir aktuellt?

1 gillning

Ja, jag är ganska bra på mitt nuvarande jobb. Ekonom inom förnyelsebart.

Så kan väl kasta ut det som flaskpost; Om någon med en cool ide behöver en ekonom och/eller någon som är inne i världen för storskaliga förnyelsebara projekt så vet dom vart jag finns. :smiley:

Problemet är som sagt att det inte är så lätt att omsätta “storskaliga energiprojekt” till något jag kan starta hemma i källaren. haha

Men men som jag sa tidigare i tråden så på något sätt så ska de gå, hade älskat att få bygga något från noll. Ska på med tankemössan igen. :slight_smile: Skam den som ger sig!

Att driva ett bolag baserat på Franchise kanske är vad du söker? Någon annan har tagit fram idé och koncept men du får bygga och driva ett eget bolag mot en avgift.

1 gillning

Från senaste Ramit Sethi nyhetsbrevet:

5 easy ways to start a side hustle

1. Make money online tutoring — If you’re passionate about teaching school subjects like English, math, or history, be a tutor. There are plenty of platforms available, like Tutor.com.

2. Do data analysis – Companies are always looking for people to help them make sense of their data. And if you have the right skills, you can make a good living doing this.

3. Offer your graphic design skills – If you’re more of a creative type, you can make some extra cash lending your skills to businesses. Demand for designers was so great in 2023 that some on Upwork charged up to $145/hour.

4. Create and sell digital products – Ecommerce is a great field to look into if you’re more entrepreneurial. You can create digital products like ebooks, courses, or software, and then sell them online.

5. Get into social media marketing – This is a great choice if you’re looking for something a bit more hands-off. Businesses are always looking for ways to use social media networks like Facebook, the newly branded X, and Instagram to reach their target audience.

som jag ändå tycker är ganska bra.

Jag hade en idé om en tråd tidigare:
Tråden där vi delar affärsidéer.

Jag har massor av affärsidéer, typ dussintals. Kommer nya varje år. T.ex. bättre träningsskor med bättre sula som håller i vått och torrt. Jag är långdistanslöpare och blir galen på usel kvalitet idag. Byter skor hela tiden och köper 10 par per år för att de är så värdelös kvalitet. Funderade på skor där man kan byta endast sulan/underdelen. Såna saker.

Har idéer om fast food som inte gör en överviktig/sjuk etc. Typ McDonalds 2.0.
Massor av såna här idéer. Även enkla affärsidéer. Appar, spel etc.

Om någon vill starta tråden så är jag med och delar.

Olof the snowman :snowboarder:

1 gillning

Trygghet:

Tjänster eller teknik som gör att äldre, unga, nära och inte blir lurade eller rånade på pengar och värdesaker.

1 gillning