Har ofta drömt om tanken kring företagande och därmed att bygga upp någonting själv. Det har inte sällan mynnat ut i brist på kunskap, utbildning och insikt kring branscher. Så därför tänkte jag tanken, varför inte sätta upp ett företagande med en mer passiv approach, saker som det kanske inte behövs en expertiskunskap kring för att konkurrera. Med detta menar jag alltså inte att jag är ovillig att lära mig eller utbilda mig, men själva tanken kring att investera en startsumma och sätta av pengar för potentiella underhållskostnader. Då har jag kommit fram till följande idéer:
Vending-machine på strategiskt utvalda platser.
Köpa mark, bygga parkeringsplatser, hyra ut månadsvis.
Självbetjänande gym/solarie
Sedan finns det ju andra tankar kring passiva inkomster, som aktier, fonder, fastigheter m.m
Men har också tänkt tanken på dropshipping.
Det är alltså inte ett företag jag menar att jobba aktivt med, angående debiterad tid kring tjänster, utan mer investera en summa, underhålla projektet och få ett stabilt kassaflöde, långsiktigt. Detta utöver mitt nuvarande arbete. Är det alltid ett AB som rekommenderas, eller är det i vissa fall bättre med en EF?
Vad tror ni om det här? Jag är i startpunkten av den här tanken och är en så länge i spekulationsfasen, kring att undersöka möjligheter i min närhet, utan att ha bestämt någonting. Vill också påpeka att det här blir ett sidoprojekt och inget jag tror mig bli multimiljonär på.
Det allra mest strategiska verkar vara att sälja kurser på nätet. Har man väl skapat kursen går det att sälja den hur många gånger som helst utan att göra mer arbete. Har en känsla av att många av de som är i kost/fitnessbranschen tjänar grova pengar på detta sätt.
Det gäller nog dessutom inte bara kost/finess utan de flesta branscher där någon har ett behov av att utbilda sig mer hur många är det inte t ex på finansinsta som har en kurs som dom säljer?
för min egen del så är jag inte pedagogisk nog att ta fram en sån kurs, iallafall inte i dagsläget. Man kanske skulle gå en kurs i pedagogik
Det finns flera sådana solarier i min stad, men jag ser aldrig någon där. Min teori är att det är en form av pengatvätt – ett sätt att förklara varifrån man har fått en stor mängd kontanter.
Gym brukar inte vara självbetjänande i längden. De behöver städas ofta, de kräver kundtjänst pga krångel med taggar och passerkort, och så har du alltid folk som blippar in kompisar när det är obemannat.
Jag vet att ”passiva” företagsidéer är en trendig term som olika gurus slänger sig med.
Men om du vill bli företagare, glöm bort tanken om passiv. Det finns inte.
Jag tycker den drömmen kan jämföras med att vilja vinna på lotto nästan, man vill bli rik utan att behöva jobba.
Allt det ni nämner i tråden kommer innebära extremt mycket mer kunskap och arbete än vad ni förväntar er. Solarier, parkeringsuthyrning, vending machines etc. Var inte naiva och tro att ni kan sätta upp det här, utan någon tidigare kunskap, och sen börjar pengarna rulla in.
Samma sak med att sälja kurser. De som lyckas har spenderat extremt mycket tid att lära sig marknadsföra sina kurser i olika kanaler för att driva trafik.
Om du vill bygga ett företag och ha möjlighet att bli rik på det, var beredd att jobba hårt.
Att tro att ett företag ska vara passivt är ett väldigt dåligt tankesätt.
Man kan följa många som just driver sådana verksamheter på Youtube och få en inblick i vad det praktiskt innebär både i fråga om kostnader, vinster och jobb.
Kan vara värdefullt och stundtals riktigt underhållande. Men det är mitt intryck är att det är mycket jobb och sällan lättförtjänade pengar.
Men hittar man något som man vill engagera sig i kan det var en bra idé - men tveksamt om det finns något av ovanstående som är lätt förtjänta pengar.
En viktig del i en lönsam affärsidé är att det nånstans finns en tröskel eller barriär. Något som hindrar andra från att enkelt kopiera din idé och konkurrera. Som du skriver i ditt inlägg kan det vara expertkunskap som är svårt/tidskrävande att få, eller kontaktnät som andra inte har.
Problemet med dina exempel på “passiva företagsidéer” är att tröskeln att komma igång är väldigt låg. En låg tröskel är bra för att du enkelt ska kunna komma igång, men också dåligt eftersom tröskeln för konkurrenter är precis lika låg. Man kan vara först en kort tid, sen kommer konkurrenter snabbt in om idén är bra. Eller så bara verkar tröskeln vara låg, men det visar sig att obemannat gym/vending-machine/solarium innebär massa krångel som man inte ser vid första anblick.
Egentligen är ju frågan hur man passivt kan tjäna pengar genom att investera kapital. Det enda någorlunda säkra kortet är då börsen, med olika nivåer av risk: räntefonder → indexfonder → direktinvestering osv.
Med allt det sagt så önskar jag dig lycka till. Kanske har du tur att hitta en approach som andra inte tänkt på, och som av någon anledning inte kopieras direkt när det visar sig funka.