Delar lite support till dig som drömmer om eget företag i framtiden! ![]()
Läste tidigare (på flera ställen faktiskt) att 90% av alla startups/nya företag misslyckas. En primär orsak till misslyckandena är brist på funds.
Dvs. man överlever inte long-term.
Man tjänar inte tillräckligt med pengar.
Många av dessa nya startups har geniala idéer som aldrig får se rampljuset. P.g.a. bristfällig ekonomi.
Hemskt att det ska vara så!
I samband med min egen investeringsresa och att bygga passiva inkomster (lön som kommer utan att man arbetar för den) fick jag följande idé till framtidens entreprenörskap.
Att bygga sin första business med hjälp av just passiva inkomster.
Har du möjlighet att få intäkter via en privat aktieportfölj samt andra källor (t.ex. sociala medier, webbannonser eller affiliate marknadsföring, etc.) har egenföretagaren mycket stor chans att överleva första åren och dessutom växa verksamheten gradvis.
Andra fördelar med passiva inkomster:
- Sova gott varje natt

- Du behöver inte nödvändigtvis söka stöd hos externa parter, t.ex. investerare eller banken.
- Du kan förfina din produkt/tjänst i lugn och ro utan press på deadlines och liknande.
- Du kan fortsätta optimera den löpande i samma lugna takt. Vilket är nyckeln till en bra produkt. Fail. Learn. Fail. Learn. Be better.
- Du slipper oroa dig för ständigt intäktsflöde. Vilket är en enda stor distraktion från företagets egentliga mål.
- Ett lugnt, fokuserat och avslappnat egenföretagande.
Varje företag jag någonsin jobbat för har fokuserat enbart på att driva in intäkter och sälja maximalt för att vara lönsamma och överleva.
Inget företag jag någonsin arbetat för har ens nämnt ordet ‘passiv’ eller ‘multipel’ inkomst. Inte ett enda. Jag har jobbat på ca fem företag och varit konsult på över 100 andra.
Så en idé till dig som (liksom jag) funderar på att starta eget i framtiden…
Börja sätta upp din första passiva inkomst idag. T.ex. via eget sparande/placeringar som steg 1. Detta skulle i praktiken kunna lösa 90% av alla de problem egenföretagare lider av i nuläget.
Vilket är brist på finansiella medel.
(Eller helt enkelt kortare perioder av sämre intäkter/dåliga tider att sälja)
Det finns tonvis med material där ute att lära sig. Utöver steg 1 med eget sparande/egna placeringar finns fler vägar att sätta upp multipla inkomster.
Vilken cool framtid där kidsen kan starta eget utan att faila efter x antal månader/år. Där bra företag överlever trots sämre tider och motgångar!
Bästa startupen i historien, hehe! ![]()
Delar denna idé till den som berörs!!
Hoppas det stöttar i resan
Så tänker i alla fall jag och mina vänner ev. driva vår första egna verksamhet i framtiden. För min egen del primärt via indexsparande och utdelningar.
Hoppas det stöttar fler där ute!
Med vänlig hälsning,
Olof the snowman
![]()