Passiva inkomster = ett sätt att stötta framtidens entreprenörer 🚀

Delar lite support till dig som drömmer om eget företag i framtiden! :slight_smile:

Läste tidigare (på flera ställen faktiskt) att 90% av alla startups/nya företag misslyckas. En primär orsak till misslyckandena är brist på funds.
Dvs. man överlever inte long-term.

Man tjänar inte tillräckligt med pengar.

Många av dessa nya startups har geniala idéer som aldrig får se rampljuset. P.g.a. bristfällig ekonomi.

Hemskt att det ska vara så!

I samband med min egen investeringsresa och att bygga passiva inkomster (lön som kommer utan att man arbetar för den) fick jag följande idé till framtidens entreprenörskap.

Att bygga sin första business med hjälp av just passiva inkomster.

Har du möjlighet att få intäkter via en privat aktieportfölj samt andra källor (t.ex. sociala medier, webbannonser eller affiliate marknadsföring, etc.) har egenföretagaren mycket stor chans att överleva första åren och dessutom växa verksamheten gradvis.

Andra fördelar med passiva inkomster:

• Sova gott varje natt :last_quarter_moon_with_face:
  • Du behöver inte nödvändigtvis söka stöd hos externa parter, t.ex. investerare eller banken.
  • Du kan förfina din produkt/tjänst i lugn och ro utan press på deadlines och liknande.
  • Du kan fortsätta optimera den löpande i samma lugna takt. Vilket är nyckeln till en bra produkt. Fail. Learn. Fail. Learn. Be better.
  • Du slipper oroa dig för ständigt intäktsflöde. Vilket är en enda stor distraktion från företagets egentliga mål.
  • Ett lugnt, fokuserat och avslappnat egenföretagande.

Varje företag jag någonsin jobbat för har fokuserat enbart på att driva in intäkter och sälja maximalt för att vara lönsamma och överleva.

Inget företag jag någonsin arbetat för har ens nämnt ordet ‘passiv’ eller ‘multipel’ inkomst. Inte ett enda. Jag har jobbat på ca fem företag och varit konsult på över 100 andra.

Så en idé till dig som (liksom jag) funderar på att starta eget i framtiden…

Börja sätta upp din första passiva inkomst idag. T.ex. via eget sparande/placeringar som steg 1. Detta skulle i praktiken kunna lösa 90% av alla de problem egenföretagare lider av i nuläget.

Vilket är brist på finansiella medel.
(Eller helt enkelt kortare perioder av sämre intäkter/dåliga tider att sälja)

Det finns tonvis med material där ute att lära sig. Utöver steg 1 med eget sparande/egna placeringar finns fler vägar att sätta upp multipla inkomster.

Vilken cool framtid där kidsen kan starta eget utan att faila efter x antal månader/år. Där bra företag överlever trots sämre tider och motgångar!

Bästa startupen i historien, hehe! :grinning:

Delar denna idé till den som berörs!!
Hoppas det stöttar i resan :slight_smile: Så tänker i alla fall jag och mina vänner ev. driva vår första egna verksamhet i framtiden. För min egen del primärt via indexsparande och utdelningar.

Hoppas det stöttar fler där ute!

Med vänlig hälsning,
Olof the snowman :snowman: :slight_smile:

Är inte en sannolik sanning att många, eller de flesta, nystartade företag är av mindre sofistikerat slag än du tycks utgå från här? Man startar ett skomakeri, en frisörsalong eller något liknande där förutsättningarna är ganska givna. Sedan kommer sämre tider eller något annat som gör att kunderna blir färre och intäkterna mindre.

Man kan så klart överleva på besparingar eller så kallade passiva intäkter under en tid och hoppas att vinden ska vända. Någon ”produkt” eller ”affär” att utveckla finns ofta inte på något uppenbart sätt. Givetvis finns alltid grejer att göra bättre eller annorlunda men om syftet med företagandet varit något annat kanske det inte är så närliggande. Man vill helt enkelt göra sin grej. Företagandet är så att säga ett pris man får betala för att få göra det, inte något man egentligen har något större intresse för.

2 gillningar

Men om man sparat ihop så stort kapital så avkastningen räcker till att driva ett olönsamt företag så kan man väl lika gärna leva på avkastningen rakt av?

4 gillningar

Så potentiella företagare ska jobba som anställda i andras bolag, bygga upp buffert och passiva inkomster och sedan starta eget därefter?

Jag tror att de flesta redan är medvetna om att det går att göra så och undvika extern finansiering istället för att låna pengar eller sälja andelar i sitt företag.

Det är inget fel med att göra så men jag tror att det räcker med en skaplig buffert/kassa och inte nödvändigtvis stora passiva inkomster.

Annars blir det lite hönan och ägget om man ska ha jättestort kapital och passiva inkomster, varför ens starta företag då?
Jag antar då att vi pratar om lite lagom buffertkapital och passiv inkomst här, om det ska kunna startas något företag i rimlig tid.

Sedan är risken nog också ganska stor att man förlorar mer pengar om man ska trycka in så mycket, så länge i verksamheten. Det finns ingen garanti för att det löser sig och då tar man själv hela förlusten och risken.

Har företaget lånat pengar eller du har sålt andelar så sänker du din egen risk och delar den med övriga ägare och långivare, vilket kan minska nedsidan för dig själv.

I grunden är väl det hela poängen med ett AB. Att du kan minska risken genom att sprida ut den på övriga finansiärer och vid behov försätta bolaget i konkurs utan att du personligen står som betalningsansvarig för bolagets eventuella skulder.

Jag skulle i alla fall inte nödvändigtvis “sova gott varje natt” om jag ensam stoppade in pengar i vad som kan bli ett bottenlöst hål.

1 gillning

Denna var bra också :slight_smile:

Tror inte det är så många nystartade företag som har geniala idéer men de som har faller sannolikt för att de tror att deras superprodukter ska sälja sig själva, d v s de har inte förstått vikten av att planera in marknadsföring och försäljningskanaler från början. Har själv stött på flera sådana bolag.

2 gillningar

Det är så sant. Men kanske om de fått mer tid på sig, hade de kunna marknadsföra sig på ett snyggt sätt?

Olof

Är inte alla “passiva inkomster” nuförtiden så konkurrensutsatta, då det krävs 0 kompetens för att starta, att det inte är värt att ens testa. Typ dropshipping, affiliate marketing etc (exkluderar passiva inkomster i form av aktieportföljer etc som faktisk är passiva, och som snarare är målet med att starta företag från början och inte ett hjälpmedel för att överleva hårdare tider). Om man har någon slags kompetens i sitt område bör det vara bättre att ta anställning som extraknäck.

2 gillningar

Möjligen, men jag tror att många inte förstår hur viktig tidig marknadsföring är och vaknar för sent även om de får mer tid på sig. I de framgångsrika företag jag har jobbat så har vi både marknadsfört och sålt nya produkter och system långt innan de varit färdigutvecklade. Ibland har det gått vägen och ibland har det skapat enorm stress både innan och efter leveransdatum. Det händer ibland också att man under marknadsföringsperioden förstår från potentiella kunder att man är lite på fel spår och måste göra produktförändringar, vilket i slutändan kan spara mycket pengar.

En duktig säljare kan ensam framgångsrikt sälja standardprodukter men en smart utvecklare med en ny genial produkt är rökt utan en säljare men det upptäcker han oftast för sent.

1 gillning

Jo det kan ta lite tid att sätta upp en rejäl passiv inkomst. Men genom att agera idag och inte imorgon kan du få fart på processen.

Var positiv, sätt igång och börja arbeta mot målet så brukar saker lösa sig längs vägen.

Det är i min erfarenhet när människor börjar tänka (negativt, ser hinder och problem) som de fastnar. Om man istället bara bestämmer sig för att göra det och sätter igång arbetet:

Upptäcker du nu idéer, nya tankar, nya resultat och nya insikter på resans gång. “Coolt detta visste jag inte!” Säger du 2.5 år in i processen.
Nu har du en aktieportfölj över miljonen (eller nära) pga dina aktiva insatser.
Exempelvis minska kostnaderna rejält och öka sparandet.

Den som sitter passivt och säger “det går inte” får aldrig upptäcka dessa saker.
Dvs. Sätt igång istället för att analysera alla hinder längs vägen. Vill du ha t.ex. passiva inkomster för x milj. sek totalvärde = sätt upp det målet på väggen hemma med lite post its/aktiviteter/todo’s och börja arbeta en stund varje dag.

Det är långt mkt mer lönsamt att göra arbetet än att ifrågasätta och analysera dussintals hinder på vägen. Eller “drömma om det” i fem år till.

Var det jag försökte säga på ett trevligt sätt :slight_smile:

Just do the bastard. Tänk senare.
Det är lite som att vilja komma i form o bygga muskler. Köp ett gymkort och börja lyfta ikväll istället för att tänka på saken tills senare.

Du kan fundera vidare på vägen hem från gymmet.

Den filosofin funkar väldigt bra i praktiken.
Just do the bastard.
Om 4-5 år är du på en ny plats i livet. Pga handlingarna ovan.

Nåväl det var dagens tanke.
Olof

Mitt inlägg var alltså menat att inspirera för framtiden. Den om drömmer om egenföretagande om många år. Börja skapa passiva inkomster redan idag så tackar du dig själv senare! En milj sek tar inte så lång tid. Sedan går det betydligt fortare att bygga resten.

Alternativt den som redan är egenföretagare och kan börja sätta undan x kr /mån idag i passiva inkomster. Också inspiration till framtiden! Börja placera idag.

Olof

Jag har redan miljoner i portföljen och ifrågasätter inte nyttan med att äga tillgångar som ger passiva inkomster.

Du skriver ovan inte om det jag upplevde att tråden handlade om och inte direkt heller om något av det jag skrev som svar.

Dvs. att bygga passiva inkomster för att kunna finansiera sitt eget företag

Det jag ville säga med mitt inlägg är att även om man är Bill Gates kan det finnas goda skäl till att man inte alltid bara vill sänka sitt eget kapital i ett bolag utan snarare deläga eller låna pengar.

Jag ser ingen jättestark koppling kring de här två sakerna (passiv inkomst och företagande) . Vill man finansiera det själv räcker det nog ganska bra med en buffert där man tar av kapitalet vid behov, annars får man spara överdrivet mycket för ändamålet.

Handlar det dessutom om någon unik och revolutionerande idé finns det förmodligen inte tid att vänta på att man på sidan av byggt upp så stort kapital själv.
För då kan möjligheten ha seglat förbi för länge sedan när man väl är klar.

Då kan det vara bättre att ta in extern finansiering och få 50% av någonting istället för 100% av ingenting.

1 gillning

Förlåt om jag är lite negativ, men jag får ärligt talat ganska många röda flaggor när jag läser dina kommentarer. Har hört det mesta du skriver i videor av “Dropshipping Gurus” med hyrda Lamborghini / Jetplan, som blir rika på att sälja “passiv inkomst kurser” (vars innehåll finns tillgängligt gratis på andra ställen).

Inget emot dig, men vad vinner du på att få andra att börja använda dessa suboptimala metoder för att bli rik? Den absoluta majoriteten av alla som försöker sig på detta får under “minimum wage” i lön för deras möda

6 gillningar

Vad exakt gör dig upprörd?

Jag förstår ej. Sorry.

Jag har ej nämnt dropshipping etc, utan fördelarna med att sätta upp passiva inkomster som egenföretagare. I första hand/som första steg en aktieportfölj.

:confused: