Startup kompetens

Hejsan,
Jag har länge lyssnat och kollat på rika tillsammans och det slog mig nu att här kanske jag kan få svar på mina frågor.
I några avsnitt har det pratats om hur vissa personer har svårt för att starta företag pga diverse anledningar. Jag är en av dom som skulle klassa mig själv som uppfinnare och utvecklare och som hamnar i samma situationer som Jans polare som skulle få kontrakt med SVT om de bara registrerade ett AB.
Jag tror inte att jag är ensam med att känna att jag skulle kunna komma väldigt långt om jag bara lyckas hitta rätt personer att teama ihop med. Och det är även där min fråga till er kommer.
Var och hur får man tag på den kompletterande kompetens som man känner att man behöver för att komma igång med sitt företag?
Finns säkert de som känner att de är mästare på att sköta ekonomi, marknadsföring, design och liknande men som inte har egna idéer precis som jag sitter här med mina idéer utan att lyckas förverkliga dom.

Följdfrågor för hur man gör om man väl hittar personer man behöver:

• Hur vet man om främmande personer är värda att ta in som delägare? Är det lite moment 22 som innebär att man måste chansa eller finns det något bra tillvägagångssätt? Jag vill ju inte släppa in någon som jag inte vet något om och det finns nog inte många som vill hjälpa en att komma igång och driva ett företag utan att ha garantier på att få något för det.

• Hur gör man en rättvis ägarfördelning? Ska man bara höfta med % och köra på en känsla? Antar det finns mer genomtänkta sätt att fördela andelar på.

Hoppas verkligen det kan komma några bra svar här som ger mig nya insikter och som gör mig lite klokare på detta.

2 gillningar

Om du är uppfinnare och utvecklare kan du väl pyssla med saker som inte kostar skjortan och behöver fler delägare från start? Eller har du en särskild produkt du vill gå all in på?

Det låter som att du börjar i fel ände.

Jag är själv inte egenföretagare så tar det med en kraftig nypa salt - men det låter som en dålig ursäkt att “Nä jag har inget AB pga svårt att välja vilka krav jag ska ha på delägare”

Jag har samma frågor.

Mitt nuvarande svar är att jag sagt till de personer jag har djupt förtroende för, efter ha pluggat på universitetet med dem i 5 år att jag vill starta AB i framtiden med dem.

Träffat många duktiga, smarta och drivna personer på mina jobb men jag har inte träffat direkt någon som delar att de har sådana mål i framtiden.

Men det är nog främst för att man försöker försvara sina intressen på platsen man jobbar på just nu så man inte förlorar några chanser internt.

Själv är bäste dräng. Ju mer värde du lyckas bygga kring din idé eller i ditt bolag ju större chans är det att andra människor finner det intressant att lägga egna resurser i form av tid eller kapital där.

Var du knyter kontakt med dessa beror helt på vad det är du saknar kompetens- och kontaktmässigt.

Någon kanske har en idé till någon ny mjukvara men kan inte programmera, en annan har kanske redan satt ihop en proof-of-concept men behöver hjälp att hitta ängelinvesterare för att kunna slutföra och skala upp.

Ängelinvesterare kan du hitta genom Connect och Almi. Ingenjörer som är unga och hungriga kan du hitta i högskolevärlden osv.

1 gillning

Tror du bör tänka om lite, det låter som att du vill ha skapa ett team som tillsammans genererar det driv du själv saknar.

Men min erfarenhet är att “drivet” som du vill ha inte skapas av ett team utan av en eller flera personer som i grunden är entreprenörer. Jag tror att du antingen behöver lära dig att bli entreprenör, t.ex. genom att starta en liten sidosyssla som drar in lite pengar och sen lär dig entreprenörsskap den vägen. På det sättet lär du dig hur man förverkligar idéer.

Alternativt ta häng på en existerande entreprenör som redan har det där drivet. Det går att hitta t.ex. via LinkedIn flera olika startups som söker medgrundare med viss kompetens. Då har dom naturligtvis redan en tanke om t.ex. hur ägarskapet fördelas och inget du behöver bekymra dig om mer än att välja om det verkar värt det.

Den absolut vanligaste missuppfattningen bland mina vänner som inte har drivit företag är att dom tror att grunden till ett företag är en “idé” och att det är det som gör att vissa lyckas. Men det kryllar av bra idéer, och idén har typ 0.1% med framgången att göra. 99.9% har med genomförandet att göra.

Du behöver alltså lära dig att genomföra idéer eller ta häng på en person som redan kan det.

3 gillningar

Nja, jag tror du läser lite för mycket mellan raderna för det är inte pga det ekonomiska jag vill ha delägare. Det är för att jag tror att ett företag kan bli så mycket bättre med delat ägarskap/ansvar där alla med sin kompetens och kontaktnät ser till att det inte finns några hinder för oss att nå dit vi vill.
Hittar man rätt delägare så kommer de såklart vilja företagets bästa i alla lägen medans om man hyr in tjänsten så är det inte ovanligt att de vill ha ut så mycket pengar som möjligt för så lite jobb som möjligt.

Tack,
För min del är det just en designer som kan göra mina produkter mer tilltalande och snygga för annars kommer de floppa direkt när de når marknaden.
När du säger att jag kan hitta kontakter i högskolevärlden, hur gör man det rent praktiskt?

Intressant tanke.
Jag har försökt och haka på ett sånt projekt men vi fastnar vid samma problem som jag gjort tidigare och det är lite avsaknaden av viss kompetens. I ena fallet är det produktdesigner och i andra fallet är det grafisk designer.

Ja jag känner med till det att det kryllar av bra ideer och jag är trött på att mina bara flyger förbi utan att jag ens försökt göra något av dom. Nu när jag försöker förverkliga något och tillverkat massa prototyper och ser att det fungerar och fått väldigt positiv feedback från många så känns det som jag är väldigt mycket närmre att förverkliga min dröm men det är ändå några pusselbitar som saknas. Och jag håller med om det du säger för jag är övertygad om när jag lyckats få ut det här på marknaden så kommer det vara busenkelt att förverkliga mina andra ideer :slight_smile:

Det beror lite på om du har en budget eller inte men utan budget är det fint att engagera ett par studenter som gör sitt exjobb. I ditt fall kanske utvecklingsingenjörer / industridesigners.

Har du en liten budget så finns det gott om ”one-man-shows” eller källarkosulter som kanske har en egen 3D-skrivare lämplig för prototyper.

Har du en lite mer tilltagen budget så kan du ju gå på de stora eller mellanstora konsult/tillverkningsbolagen. Jag förutsätter här att det är plast du skall jobba med men om det är metall så gäller nästan samma sak.

Tänk på att så tidigt som möjligt ha med dig vilka krav som ställs på de marknader du avser att släppa produkten på. I Europa är det ju CE-märkning som blir en stor grej, i Nordamerika kanske UL/FCC osv. Här kommer du långt med att googla och läsa men i slutfasen blir du nog tvungen att ta hjälp av exempelvis RISE eller NEMKO för tester. Allt beror ju på vad det är du utvecklar. Det kan vara extra snårigt med compliance om du exempelvis tar fram en barnleksak eller något med radiosändare i. Dessa kräver mer eller mindre omfattande tester av en extern part (”notified body”).

Främmande personer är värda att ta in? Det vet du inte. Och det är en risk. Konflikter mellan grundare är tyvärr rätt så vanliga och drabbar flertalet företag efter några år. Och tyvärr är det inte så lätt “att göra slut” som när man gifter sig, då personer sitter på ägande som kan vara värderat till en nivå där ingen kan köpa ut den ena eller andra.

Rättvis ägarfördelning? Det är väldigt subjektivt vad olika människor tycker är rättvist. Någon tycker att denna ska ha 80% för den kom på idén, någon annan tycker att en idé inte har något värde alls utan allt handlar om genomförandet. Jag skulle säga att det rättvisa är ägarandel baserat på vad man tar med sig in i företaget i form av kapital, eventuella (relevanta) patent, etc - saker som går att värdera åtminstone på något sätt. Annars kör på att dela lika.

Hur som - eftersom du inte har denna eller dessa personer i närheten så skulle jag säga att köra på ändå. Du nämner att du saknar viss kompetens som gör att inte resultatet blir så bra som det kan bli - betala för den kompetensen istället. Lägg ut det på ett externt företag, ta in en konsult, jobba med en frilansare, etc. Du behöver inte ha all kompetens i grundarteamet.

1 gillning

Är själv utvecklingsingenjör och har en 3d printer där jag printat ut massa olika prototyper som fungerar som tänkt. Men industridesigner låter som något jag borde leta efter, var man nu kan hitta det.

Sen en annan fråga som kommer är hur försiktig man bör vara när man letar efter kompetens. Har sett många liknande idéer som snabbt drar in miljonbelopp på kickstarter. Om då min ide skulle vara minst lika bra, kan man isf skydda sig från att designern jag vill anlita tar och själv lägger ut produkten fast med egen design? För funktionsmässigt är det inget avancerat utan det är mer att det är ett nytt område där det inte finns så stort utbud än. Så känns svårt att skydda.

Och tack för att du nämnde CE märkning för det kommer säkert behövas.

1 gillning

Ok, ja jag borde kanske tänka om lite där och inte utgå från att dra in delägare redan från början. Och intressant syn på ägarfördelning. Jag ser tex gärna att jag sitter på mer än 50% för att detta är en produkt jag brinner för och vill kunna ha mandat att bestämma företagets riktning.
Men jag ska absolut ta med mig det du sa om att basera det på vad man tar med sig in i företaget.

Jag tror spontant också på att dela lika om man kommer med lika mycket “kapital” från början till företaget. Allt annat känns väldigt konstigt, varför ska jag slita lika hårt om du får 80% och jag 20% av värdet vi skapar tillsammans? Blir en konstig relation redan ifrån början.

1 gillning

Många gånger måste man bara lita på folk men du kan ju avtala om att all intellektuell egendom som skapas inom uppdraget, patenterbar eller ej, tillfaller dig som uppdragsgivare. Något om sekretess också sen är du ju hemma.

En konsult som stjäl uppdragsgivarens idéer blir inte långlivad.

1 gillning

Problemet för uppfinnare, utvecklare och många andra ligger primärt i bristen på att ha tillgång till aktiva säljare för det spelar ingen roll hur fantastiska produkter du utvecklar, utan försäljningsresultat kommer du ingen vart.

Fokusera först på att finna en duktig och aktiv säljare som aldrig ger upp och var inte rädd för att dela med dig i form av en generös resultatbaserad ersättning. En duktig försäljare ska kunna sälja en produkt som ännu inte är färdigutvecklad, vilket är något jag själv har bevittnat många gånger när jag jobbade för ett multinationellt bolag.

När du kan visa goda försäljningssiffror kommer kapitalet att stå i kö för att hjälpa dig vidare.

Där har vi det. En säljare har jag inte ens tänkt på. Har bara föreställt mig att produkten säljer sig själv :joy:
Är otroligt glad att jag tog tag och skrev här för fastän mitt huvudproblem inte är löst så har jag ändå fått mycket nytt att ta in i min hjärna :slight_smile:

1 gillning