Hej,
Efter en del scrollande och läsande i detta forum tänker jag att jag passar på och skapar min egen tråd.
Huvudsyftet med denna tråd är att jag så gärna vill hitta likasinnade som befinner sig i någorlunda liknande situationer som min. Man vet aldrig, kanske blir jättekul att bolla lite med varandra 
Jag är en 30-årig man med utbildning, några års yrkeserfarenhet, en karriär som har gått relativt bra hittills och ett sjusiffrigt kapital på banken (den lägre varianten av sjusiffrigt kapital då). Som många andra här så är jag trött på att vara anställd och drömmer om ett fritt liv där jag har flera inkomstkällor och känslan av att jag äger min egen tid, ekonomisk frihet dvs.
Med brist på mentorer och likasinnade människor i min omgivning så har jag tyvärr fastnat i frågan “hur går jag vidare nu?”. Jag har försökt att ta några steg själv bl.a.:
- Startat eget företag inom e-handel. Funkade sisådär så jag valde att sälja vidare.
- Börjat lära mig daytrading och forex (tar det försiktigt och söker främst kunskap före snabba pengar)
- Har oändligt funderat och spanat på idéer på start-ups och andra företag
- Försöker då och då hitta vettiga företag till salu som man kan expandera och bygga på
- Även funderat på att köpa bostad med renoveringsbehov för att renovera och sälja vidare
- med mera med mera
Nu kommer jag till dilemmat att jag inte verkar komma loss längre. Jag har i princip fastnat helt i ett heltidsjobb som är välbetalt men som jag gärna slipper för att satsa på min dröm att bli egenföretagare. Men jag kan inte heller ge upp mitt jobb som många kanske drömmer om när jag inte har en tydlig plan på vad jag kommer att göra.
Någonstans inom mig så tror jag att om man har flera miljoner på banken så löser sig alla problem. Men jag vet inte heller om det är så sant.
Någon som känner igen sig?
Jag tar mer än gärna emot alla möjliga tips! 
8 gillningar
Wow, skulle kunna tro det var jag som skrev detta. Det enda som skiljer är att mitt sparbelopp endast är 5-siffrigt (nyligen köpt bostadsrätt).
Är också i 30-årsåldern samt småbarnsförälder och börjar känna mig klar med min nuvarande anställningsform. Har 6 års högskoleutbildning men känner att jag vill göra något eget (helst inom något helt annat).
Har precis som du testat runt med e-företag, skapat hemsidor och testat market affiliate, daytradat med aktier, youtube… You name it. Inget av det har tyvärr gett något och står ännu och stampar på samma ställe. Insåg för något halvår sedan att jag inte ensam kommer komma på någon grym affärsidé och har sen dess stängt av och bara fortsatt med min vanliga tråkiga karriär. Så kan tyvärr inte ge dig några tips men finns gärna här som bollplank😂!
Mvh rastlös 30åring
2 gillningar
Nu är jag äldre än dig,men långt från pension. Har funderat som du men pga livet har sparkvoten kunnat öka först på senare år.
Gör som jag (inte), skaffa dig en liten stroke! Du tackar din lyckliga för att ha en stabil anställning med kollektivavtal hos en välvillig arbetsgivare, offentliga är att föredra. Att ha allt, och all framgång och familjens trygghet hängande på att man inte vaknar med halvsides förlamning och kognitiva problem är inget jag någonsin kommer att eftersträva igen. Jag har haft tur, har fått makalös hjälp av vården och återhämtar relativt snabbt. Ska bannemej aldrig klaga på skatten igen.
Rekommenderad läsning: A Guide to the Good Life - William B Irvine - inbunden (9780195374612) | Adlibris Bokhandel
11 gillningar
Du är 30 med ganska bra med pengar, tänk långsiktigt med din investeringar och skapa en väl balanserad portfölj. Skaffa kunskap antingen genom att läsa själv, eller den snabba vägen få råd från någon som verkligen kan. Skaffa dig en riktig pengamaskin.
Sedan med vad du skriver att du har prövat diverse saker, sluta med att pröva bestäm dig för något och gör det helhjärtat. Skall du pröva så kommer du aldrig fram. Satsa på en sak och gå all in på det. Men börja i liten skala så du lär dig. Men ge inte upp för att det går trögt i början.
3 gillningar
Jag är inte där att jag blivit uttråkad riktigt än men det lär komma. Är några år yngre och tycker fortfarande mitt jobb är ganska kul och drar in för mycket där för att börja krångla med hela den situationen. Bara 6 siffror på kontot dock om jag inte säljer bostaden, men troligen fått en bättre start än de flesta.
Förr eller senare lär man väl tröttna på att vara vanlig knegare men uppoffringen lär bli stor för att på helt egen maskin kunna slå vad jag just nu får betalt. Hade jag tjänat en tredjedel av vad jag gör idag så hade jag förmodligen startat eget eller agerat på något sätt för länge sen.
Hittar på mycket tekniska projekt etc i vardagen och vore kul att designa något sådant som faktiskt går att sälja som en sidoinkomst och hobby på samma gång.
1 gillning
Jag är grön på detta, men kan du inte gå ner i tid på jobbet? 
1 gillning
Av erfarenhet så är svaret inte helt överraskande att nej, det löser inte problemen. Allt man gör är att skjuter upp målsiffran. 100k, 500k, 1m, 5m osv och det tar aldrig slut. Varje gång så tänker man att när jag når upp till X då ska jag göra allt jag drömmer om och allt blir perfekt. När man är uppe i sjusiffriga tal så gör inte mer någon större skillnad och man byter bara de gamla problemen mot nya.
Men det kan mer vara modet och iden som saknas för dig. Ska man bli egenföretagare så behövs det en ide man tror stenhårt på annars kommer det inte gå. Så försök komma på vad du faktisk tycker om att göra oavsett vad det är och försök skapa ett företag runt det.
Sen är det stor skillnad på om du anser att du har kapital så du klara dig eller om du måste ha ett jobb som ger dig någon form av inkomst. Är du FI(RE) då kan du bli egen företagare och sliper tvånget med att företaget måste ha intäkter inom rimlig tid.
2 gillningar
Jättekul att det är så hög igenkänningsfaktor mellan oss
Jag har ändå känt mig så ensam om mina tankar så det är riktigt uppfriskande att inse att det finns andra där ute som befinner sig i liknande situation haha…
Jag är rätt ny här på rikatillsammans så vet inte om det finns någon oskriven regel om att man helst ska vara anonym. Men jag tänker ändå passa på och fråga, råkar du kanske bo i närheten av mig i västra delarna av Sverige? 
Jag hoppas verkligen att du återhämtar dig och att saker och ting blir såsom du planerat!
Stort tack för boktipset också 
Tyvärr lite svårt pga min roll i företaget
de hade nog hellre sparkat mig än att låta mig gå ner i tid haha…
Jag tycker du lägger upp det väldigt bra. Det är idén som saknas hos mig.
Mina personliga intressen kretsar kring bilar och fastigheter, det är vad jag genuint tycker är kul i livet.
Fastigheter kräver rätt stort kapital men det är min dröm att i framtiden ha ett litet fastighetsbolag som köper mindre flerbostadshus, renoverar och hyr ut.
Bilintresset kan bli en bra ingång i världen av egenföretagare utan lika stort kapital som fastigheter. Men jag saknar som sagt idén.
Sedan är jag den som stenhårt tror på att man kan bli framgångsrik inom annat än vad man personligen har intresse för, därav mitt oändliga letande efter små bolag som går att köpa upp.
Har själv passerat 40 strecket och funderar på om det du beskriver helt enkelt är livet, möjligtvis kryddat med lite Millennials ångest?
Du berättar å ena sidan ditt sparkonto, ditt jobb och möjliga projekt. Du berättar å andra sidan inte om dina drömmar, visioner eller personlig utveckling. Varför inte?
Livet är större, potentiellt mycket större än ditt bankkonto och bostadskarriär. Vill därför råda dig att tänja lite på livets nuvarande gränser - genom t.ex relationer, upplevelser, lite hederligt sex eller löpning. Det finns mer där ute, om du vill 
3 gillningar
Nja, skulle nog mer säga centrala delarna av Sverige (Östgöte) 
1 gillning
Hej du!
Om du endast jobbat några år och redan känner att du är trött på att vara anställd skulle jag tro att du inte trivs med ditt jobb. Det känns som du gått på den stora nitlotten - du har gjort exakt vad alla andra förväntat sig att du ska göra och nu känner du dig tom. Utbildning - check, karriär - check, sjusiffrigt kapital på banken - check men nu sitter du ändå här och funderar på varför du inte är nöjd. De delar som du vill gå vidare med är också saker som du vill bocka av men du kommer inte att känna någon lycka då heller tror jag… Du behöver något annat. Som listat i tråden finns andra saker som kommer skänka dig mer så som lite nya livsperspektiv, löpning, sex, barn, föräldrar etc.
1 gillning
Jag är 30 år, bor i Stockholm och jobbar som utvecklare (examen från KTH).
Mitt perspektiv har alltid varit att om jag ska starta eget så ska jag fortsätta göra det jag gör. För mig handlar det nog mer om att få den del av kakan man faktiskt förtjänar snarare än att jag ska försöka komma på något nytt jag kan tjäna pengar på. Tänker alltid att det finns så många smartare personer som försöker komma på nya startupidéer så vet inte varför jag skulle göra något sådant bättre än dem. Det kommer ju med mycket risk också. Har haft vissa start-up-idéer men att kasta allt överbord för att satsa på något som har väldigt låg chans att lyckas är inte något jag attraheras av.
Så det jag tänker är att jag någon gång i framtiden vill starta eget konsultbolag. Fortsätta skriva kod hos diverse företag men med skillnaden att jag bestämmer själv hur mycket jag vill jobba och när jag vill ta pauser. Min fru jobbade på ett liknande sätt och hade en kollega som jobbade 6 månader och flyttade till Sydamerika (där hans fru kom från) resterande 6 månader av året.
Så även om jag skulle göra samma saker som jag gör idag så tänker jag att man tjänar så mycket mer som egenkonsult i min bransch att jag skulle kunna gå ner arbetstid och samtidigt gå upp i inkomst och då inte behöva bry mig om hur många semesterdagar jag har. Och mellan uppdrag är det ju lätt att ta 2-3 månader ledigt för att försöka bygga något eget, osv.
Vet inte riktigt vad du jobbar med men det låter ju som att du snarare flyr från något (ditt nuvarande jobb) än att du vill till något?
1 gillning
Tack för det, jodå det går framåt.
Nu är jag ju betydligt äldre (50), men en reflektion är att dina ambitioner om frihet, vara egen, skapa något meningsfullt, äga sin tid osv kan lätt tolkas som unga ambitioner. Jag har dock samma vilja, så jag skulle mer sluta mig till att det är tidsandan. De sociala skyltfönstret signalerar att allt är möjligt och alla andra verkar lyckas (survivor bias?) och det i kombination med att det är något i ekorrhjulet och något i vitt-och-fräscht-medelklass-livet som skaver. Har vi på något sätt blivit inlurade i detta?
Boktipset gällde ett Stoiskt förhållningssätt för ett bättre liv. Hur skulle en stoiker bygga sitt liv och investera sina resurser? Både kapital, kompetens och livsenergi?
2 gillningar
Vilken verksamhet skall du driva som egen företagare?
Inget hindrar dig att starta bolaget idag. Säg upp dig från ditt jobb när du känner att du är redo att comit till din affärside.
Mina drömmar och visioner har aldrig varit att äga ett slott eller köra en Ferrari. Det enda jag strävar efter är att ha kontroll över mitt eget liv och den ekonomiska friheten.
Jag är en person som stenhårt tror på långsiktiga processer och har aldrig lockats av snabba pengar på något sätt. Men att behöva vara anställd i 35 år till tills jag blir pensionär och att vara beroende av en månadslön skrämmer mig.
1 gillning
Där ser man! 
Jag är i alla fall öppen för sociala relationer om du hade tyckt det vore intressant att prata lite osv