Jätteintressant det du beskriver!
Jag är civilingenjör från Chalmers och jobbar inom bygg- och fastighetsbranschen. Lyckades jobba i en roll som går i linje med min utbildning i 4 år innan jag blev chef. Jag insåg rätt fort att jag trivs mer med ledarskap och chefskap än att jobba inom det jag utbildat mig till.
Jag är väldigt analytisk, lösningsorienterad och strategisk av mig så jag gillar när mina medarbetare kommer med problem inom sina projekt till mig som jag löser ihop med dem. Den lilla delen för mig är 100 gånger roligare än något annat.
Detta med att jobba som konsult har jag också funderat på. Frågan för mig blir om jag lyckas jobba som konsultchef (chef som konsult dvs?) eller om jag ska gå tillbaka till det jag utbildat mig till och jobba som konsult inom det…
Det är just den frågan som jag inte riktigt har svar på idag, vilken verksamhet jag ska driva som egenföretagare.
Jag är som jag nämnde i ett annat svar längre upp civilingenjör och hade kunnat jobba som konsult som egenföretagare. Men hade nog behövt lite kontakter för att någon ska betala en 30-åring 900kr/h exkl. moms
Jag älskar bilar och är en riktig bilnörd. Hade kanske kunnat öppna en firma som säljer bilar till medelklassen, dvs bilar över 100 tusen och under 500 tusen. Just den idén är otroligt lockande för mig. Men här behöver jag också lite kontakter. Men jag tror att jag hade mått som bäst av att vara nära bilar på det sättet hela tiden.
Jag har försökt en gång att driva e-handel. Funkade inte riktigt men jag tror stenhårt på att det kan funka om man hittar rätt produkter att sälja.
Huruvida någon vill anlita dig för konsult uppdrag beror nog på ditt cv i förhållande till uppdragets krav samt ditt pris. Värt att testa tycker jag. Det är inte svårt att offerera på avrop via konsultmäklare.
Nyfiken fråga: På vilket sätt är det skillnad mellan att vara beroende av en återkommande månadslön och vara beroende av avkastning / hyresinkomster / konsultuppdrag?
@F10_530 och @Powernap Ni verkar bägge vara i samma sits.
Ser att ni gjort misstaget som jag, och många med mig gör. Att testa allt. Att testa något betyder inte att man blir bäst på något. @F10_530 skriver t.ex. att du startade ett företag inom e-handel som funkade sådär, så du gick vidare.
Vad hade hänt om du tagit med dig lärdommarna från det projektet och startat en ny e-handel? Och om den inte tagit fart, tagit lärdommarna från det projektet och startat en ny?
Problem för er bägge verkar vara att ni hoppar mellan allt möjligt och aldrig dedikerar er till något. Ni kan lyckas med vad som helst i princip, men man måste bestämma sig för något och sedan verkligen satsa allt, och inte bara i ett par månader.
@Powernap vad hade hänt om du dedikerat de kommande 3-5 åren åt att bli bäst på affiliate marketing? Högst sannolikt hade du skapat dig en väldigt fin inkomstkälla.
Som sagt, säger dethär för att jag varit i exakt samma sits och insåg att det enda sättet att verkligen ta sig framåt är att fulständigt dedikera sig åt att bli bäst på en sak, och inte förvänta sig att resultaten kommer inom några månader.
Bestäm er för en nisch, gör allt för att bli bäst på det de kommande 2-3 åren, och bara fortsätt att köra på oavsett resultaten. Det är den enda vägen framåt.
Vi har varken ålder, kön eller en liknande livssituation gemensamt , men jag tror att känslan du har är ganska vanlig hos många oavsett. Det låter som att du fastnat lite i att du vill göra något annat, men inte riktigt kommit på vad det är. Jag tror det är bättre att utgå från det du vill göra och är bra på och fundera kring hur du kan anpassa det till marknaden.
Har du testat göra en övning som heter Livskompassen? Syftet med den är att lyfta fram det som ger just dig mening i livet. Det hjälper också att identifiera hinder och vad man kan göra för att kringgå eller flytta på dessa hinder. Kan vara en billig och bra övning om man känner sig lite stagnerad eller vilsen. Täcker alla stora områden i livet som relationer, hälsa, fritid och karriär förvisso men det kan också ge perspektiv.
Alternativt, några sessioner med en karriärcoach? Du får du nån som ställer alla jobbiga frågor och får dig att tänka till kring vad/var du vill och hur du tar dig dit.
Jag förstår din fråga och att det kan låta nästan samma sak. Men i min värld så skulle jag mycket hellre vara beroende av avkastning/hyresinkomster/konsultuppdrag än månadslön av en enkel anledning, att jag själv kontrollerar ambitionerna och att jag får finansiell utdelning utifrån mina ambitioner.
Jag jobbar som sagt som chef idag med bra lön. Men jag jobbar ca 12-13 timmar om dagen. Hade jag jobbat 12-13 timmar som konsult eller med eget fastighetsbolag så skulle jag nog kunna tredubbla min inkomst.
En månadslön speglar aldrig tiden och ambitionen man lägger på sitt arbete, vilket jag har väldigt svårt för.
Jag känner igen mig ganska väl i din beskrivning! Livet har blivit lite mer inrutat och lite mindre spännande än man har tänkt sig. Vardagen är förutsägbar och förutsättningarna fasta och tydliga. Det är bra, men trist.
Jag tänker lite på maslows behovstrappa, där det nu handlar om självförverkligande. Ganska få anställningar erbjuder möjlighet till självförverkligande.! Jag tror detta är jättevanligt och jag upplever att många av mina vänner brskriver samma tristess.
Lösningen för mig brukar vara att ta mig an något nytt projekt. Lärorikt, kul och dämpar ångesten för en stund
Om du vill prata med likasinnade så kan jag vara på.!
Jag är i en liknande situation och slogs av hur genuint ditt inlägg kändes. Själv vill jag hitta ett hållbart, bekvämt och modernt levnadssätt. Det hade jag ägnat mig åt om jag var fire. Jag hade försökt plantera vindruvor på ett torp i Sverige och programmerat mina idéer
Det svåra, känner jag, är att bryta mig fri från beroendet av månadsinkomsten. Jag tjänar bra och har en hög sparkvot, men det tar lång tid ändå att spara sig fri.
Låter som att du är på väg mot en mycket spännande tid i ditt liv!
Citerar några viktiga grejer du skrev nedan:
Jag förstår den känslan.
Jag har levt på eget företag hela mitt vuxna liv och har 100% kontroll över min tid idag.
Jag jobbade deltid i en butik några månader och kunde inte fatta att jag fick ett schema av chefen som bestämde min tid, det kändes helt främmande att en annan människa skulle styra min tid.
Visserligen har jag inte tjänat lika mycket i lön som andra, men tiden har gjort att jag kunnat göra enormt mycket roliga saker (skriva musik, sova ut hur länge jag vill, åka utomlands osv).
Med dagens tillgång till internet och all världens böcker är du knappast begränsad till din omgivning för att hitta mentorer och likasinnade.
Har du läst några böcker på företagande och att bygga inkomstkällor? Har du läst klassikerna som Multiple Streams Of Income, Think And Grow Rich osv?
Boken Multiple Streams Of Income berör exakt det ämne du pratar om, hur man bygger flera inkomstkällor som tillsammans skapar ditt överflöd.
Om du verkligen tänker på det…om du har 10 kunder som alla betalar dig så har du 10 inkomstkällor. I ett jobb har du bara 1 inkomstkälla, och om du får sparken eller företaget går under så har den inkomstkällan torkat ut.
Så i min mening är företagande betydligt tryggare än anställning (vet att den tanken kan verka kontroversiell eller ny )
Men det är ju också så länge du har ett attraktivt erbjudande och vet vilken din drömkund är, och var du ska marknadsföra till dina drömkunder.
Måste de grejerna vara ett eget företag? Självklart kan de vara det, men om det är passioner, varför inte börja med det redan nu på din fritid utan att riskera vare sig inkomst eller trygghet
Företagande leder inte nödvändigtvis till tidsfrihet automatiskt, bara om du strukturerar ditt företag på det sättet.
Jag vet folk som driver egen butik där de gör allt, och känner sig fastkedjad till att vara i butiken mån-fre 10-18. De äger ett jobb, inte ett företag.
Nu gissar jag att du inte har tanke på att starta en klädbutik, men kan vara värt att ha i åtanke
Låter som att konsultande kan vara något.
Har du provat på det här på liten skala? Alltså kanske att flippa bilar på Blocket eller liknande.
Ibland kan idén locka mer än verkligheten. Är du verkligen redo att göra det här till ett företag som du är delvis beroende av? Kanske är du det, kanske inte.
Jag vet vissa som lever på att bygga och renovera hus och sälja med stora marginaler, och lever gott på det. Men då måste du sätta igång ASAP för att få upp erfarenhet att göra nåt sånt (med bilar eller fastigheter).
Anyway.
Min poäng med allt det här är att få dig att tänka mer långtgående, ledsen om jag ställer jobbiga frågor Men du kommer att behöva svara på de jobbiga frågorna så småningom oavsett.
Jag tror att du kommer att finna dina svar genom att definiera ditt ‘varför’ så tydligt du kan. Då kommer svaren på hur du kan skapa massivt värde till dina drömkunder och på sätt bli egenföretagare.
Jag skrev verkligen av mig i mitt första inlägg haha…
Men det är som du säger tyvärr, man blir för rädd för att förlora sin inkomst om man går sin egen väg. Men samtidigt känner man sig instängd med att bara vara anställd livet ut
Först och främst så skulle jag vilja tacka för bra tips på böcker! Behöver nog köpa mig ett par böcker och börja läsa om detta.
Sedan tycker jag dina frågor var väldigt relevanta! Men som svar på dem:
Ja jag har börjat med att flippa bilar på Blocket för att tjäna några tusen på varje bil jag köper. Marknaden är rätt död nuförtiden då alla är rädda för att betala mer än vad de behöver men det finns potential
Sedan detta med fastigheter så är det egentligen det som jag sysslar med på mitt jobb, bygga och renovera byggnader. Så den marknaden kan jag faktiskt rätt bra och jag väntar ärligt talat bara in räntorna nu… hoppas de sjunker snart så jag kan köpa mig något renoveringsobjekt
Tja, vad som helst.!
Ta nåt uppdrag vid sidan av min heltidsanställning, hoppa in i nån styrelse, lära mig något, prova på nån sport. Det behöver inte per automatik dra in cash, ibland är det tyvärr tvärt om - att det kostar pengar. Men då lär jag mig alltid något nytt (försöker jag intala mig).
Jamen då låter det som att du har ganska bra koll redan!
Du kanske helt enkelt saknar en strategi och en plan för hur du ska göra din dröm till verklighet?
Om det är fallet skulle jag leta efter personer som redan har gjort precis det du vill göra, lära dig vad de gjorde, och sen följa samma strategi själv.
Det finns ju garanterat någon person i Sverige eller utomlands som har gjort precis det du vill göra och blivit framgångsrik på det. Och framgångsrika personer vill ofta mer än gärna dela med sig av hur de kom dit (även om det kan kosta).
Ibland har såna personer rena coaching-program, ibland är det inte svårare än att fråga en person om du kan bjuda på lunch i utbyte mot att ställa frågor. Eller att du ber om att få bli personligt coachad inom det du försöker uppnå. Eller så har personen skrivit en bok i ämnet.
Var noga med att det verkligen är någon som uppnått det du vill uppnå, och inte bara någon låtsascoach som säger åt dig att tänka positivt.
En snabb sökning på Adlibris gav bland annat denna boken. Jag har ej läst den och har ingen koll alls på fastigheter, men enligt beskrivningen verkar den vara inriktad på det du nämner här. Även om du kanske redan kan halva innehållet i boken, så kanske den triggar en idé som kan bli starten på något.
Jag skulle göra samma för bil-flippandet. Sök upp böcker och resurser, kanske inte så mycket på hur du praktiskt gör det, men mer hur du strukturerar det till en seriös verksamhet (om du vill syssla med det). Troligen kommer de säga samma där, att börja med det som deltidshobby först och senare utöka.
Och begränsa dig inte till svenska, leta upp engelska resurser också och se hur du kan applicera det i Sverige.
Min mentor (inom musikbranschen) är från USA och jag har lärt mig oerhört mycket som helt enkelt inte existerar i det svenska utbudet
Jag har i princip fastnat helt i ett heltidsjobb som är välbetalt men som jag gärna slipper
Du är verkligen inte ensam, sitter i en likande sits och har samma funderingar. Är 33 år och har varit med och startat ett startup och har över de senaste 7 åren tagit oss från 0 till >300 MSEK omsättning och sen i år lönsamhet. Ser ut att kunna göra en “exit” på multi-miljonbelopp över de närmsta åren baserat på hur marknaden ser ut.
Bolaget har tagit sig igenom alla ‘stora hinder’ och ser ut att klara av att gå in i en expansionsperiod. Detta sätter mig i en sjukt beroende-framkallande position med:
En bra lön (med stark utvecklingspotential)
Incitament att jobba hårt/vidare (äger del av bolaget)
Frihet som chef att kunna fördela min tid och geografiska position
En spännande period för bolaget där vi kommer att expandera
Varför känner jag då inte för att jobba kvar?
Jag gav mig in i bolaget för a) utmaningen att bygga något eget och b) att kunna skapa ekonomisk frihet.
a) Utmaningen 0-1 har vi verkligen klarat, med god ekonomi och en välmående organisation med ledare som kan ta nästa steg.
b) Ekonomisk frihet har jag nått till en viss del, även om det inte verkar som att man kan gå ‘full fire’ på 5-10 MSEK så ser det ut som att jag inte kommer vara beroende av en heltidsinkomst längre
Varför ska jag vara kvar då? Bara för att jag kan ha en extremt hög sparkvot och stacka pengar på en hög? Bara för att jag ska vara ‘tacksam’ att jag har ett sådant bra jobb? Ska jag vänta på ‘inspiration’ eller ‘rätt läge’ att säga upp mig? Sådana tankar jag har nu.’
“För varje år kommer jag kunna lägga undan x ksek och samtidigt leva gott, ska jag inte bara jobba ett år till?” - One more year syndrome
Här är jag för tillfället själv. Jobbar på att hitta modet att gå min egna väg. Jag lutar mot att säga upp mig inom 1-2 år. Varför? Hur mycket skulle framtids-jag värdera ett år av min tid i de absolut bästa åren av mitt liv? Antagligen mer än de ‘extra’ miljonerna jag kan lägga undan - och om jag ångrar mig? Ja då är jag så pass ung och attraktiv på marknaden att jag kommer kunna ta mig in på heltidsmarknaden igen.
Low risk, high reward
Vad du än vill åstadkomma så kommer det bara bli svårare för varje år du väntar
Boktitlar som jag känner skulle kunna resonera med dig: How to Die with Zero, Four Thousand Weeks: Time Management for Mortals, Walden
Poängen är densamma, vi har en tendens att överoptimera för värden som är lätta att kvantifiera: lön, sparkapital, bilar, hus etc men sällan är det dessa som verkligen gör oss lyckliga.
Här är något jag gjorde som gav mig en mer ‘nykter’ syn på min situation, med målet att förstå dig och dina egna prioriteringar, och stänga utan samhället/din omgivnings förväntningar:
Steg 1: Gör en rannsakan - vad är viktigast för dig i livet? När jag gjorde denna övning så var karriär/lön/pengar/bekräftelse inte ens topp 12 på min lista. Däremot, tid för familj, energi, utbildning, vänner, hälsa etc… Saker som i princip är gratis
Steg 2: Vad är en hygiennivå av pengar för att du ska kunna leva det livet ovan? Sätt ett tal på det, var krass, ta med allt som är viktigt, och var inte överdrivet spartansk här. Att ha detta tal framför sig, svart på vitt, är otroligt mäktigt när du sen funderar på hur du ska
Steg 3: Hur kan jag leva så nära mitt drömliv som möjligt men fortfarande ta hänsyn till min hygiennivå på inkomster
Här tror jag man ofta gör fel, man tittar på sin nuvarande situation och försöker se hur man kan få den att bli mer lik sitt ‘drömliv’. Jag tror det är mycket lättare att rasera allt man har och börja om från noll, annars är man för ‘investerad’ i det man har för att våga tänka helt nytt.
Hade varit kul att förstå mer vad det är du vill uppnå med ditt nya liv, vad du har för ‘hårda’ och ‘mjuka’ krav!
Alltså jag är så enig med dig! Att hitta en person som uppnått det jag vill uppnå för att coacha mig (även om mot betalning) är verkligen något jag behöver göra! Jag ska ta helgen och googla lite så kanske jag hittar något på Google om en sådan coach.