Hej,
Jag har en “affärsidé” men vet inte hur jag ska börja. Jag tror mig ha identifierat ett behov och har en idé på en produkt. Jag kan tyvärr inte utveckla produkten själv utan skulle behöva ta kontakt med en tillverkare. Jag har inte den exakta lösningen på produkten utan har ett koncept. Skulle jag berätta om idén finns det risk att tillverkaren tar min idé själv. Söka patent känns både lite ambitiöst men också ovist med tanke på att jag inte vet hur detaljerat lösningen behöver vara. Man kan säkert lösa behovet/problemet på olika sätt.
Sedan har jag ingen aning om det finns ett “business case” dvs om man kan ta fram produkten till ett attraktivt pris.
Kan vara bra att tillägga att jag ser inte framför mig att det skulle ge några stora intäkter och tanken är kanske inte heller att tjäna några stora pengar på det. Det är också en väldigt nischad produkt så att vi pratar om en ganska så liten serie. Säg 500 st.
I vilket fall som, skulle jag vilja få lite mer info om hur man går till väga för att man inte ska bli av med sin idé samtidigt som den förmodligen inte är värd så mycket
Ifall den inte är värd så mycket så behöver du ju inte vara rädd att bli av med idén?
Svårt att tro att någon tillverkare skulle sno din lösning, då förstör de sitt rykte som de kanske jobbat 20 år på att bygga upp, tror du är orolig i onödan.
Kör på bara, blir säkert jättebra! Ta kontakt med någon tillverkare och berätta om din idé, ta med kontrakt om att det är din idé och att tillverkaren inte får ”sno” idén, finns mallar på nätet.
Ingen du känner som skulle kunna bygga nån prototyp/liten serie?
Kanske kan jobba gratis tills intäkt kommer in från försäljning om hen tror på grejjen.
Jag har funderat på det men eftersom hela konstruktionen/lösningen inte är helt färdig så skulle personen i fråga också behöva vara lite av en problemlösare och då är det tveksamt om det finns någon i min bekantskapskrets som är lämplig. Jag har funderat om jag ska försöka göra ett koncept-exempel själv till en början…
Det låter som en synnerligen dålig idé att investera tid och pengar i att ta fram en produkt som du själv inte tror kommer generera någon vinst. En tillverkare kommer inte ta en del av din vinst, din tillverkare kommer ta betalt för alla sina kostnader, förmodligen up-front, och dessutom ta betalat för att antal prototyper. På en serie om 500 kommer du nog gå med gigantiska förluster…
Men om det du ska tillverka är tillräckligt litet skulle jag satsa på en prototyptillverkning först, exempelvis med en 3D skrivare bara för att se det du vill göra är möjligt. Finns ju utöver det mycket modern teknik för prototyptillverkning idag.
Du kan absolut ta patent, men du kommer behöva hjälp, vilket kostar pengar. Dessutom finns det inga globala patent. Tar du patent i Sverige gäller det i hela EU som jag förstår det (inte expert) men någon i Norge kan nog ta fram exakt samma pryl och skita i ditt patent (bara exempel)
För att börja med tillverkning så behöver du underlag, antingen CAD modell eller ritningsunderlag. Sen är det prototypfasen, förmodligen med additive tillverkning i början. Sen tycker jag att du ska inte behöva oroa dig om stöld kopiar om du väljer en seriös tillverkare vad det gäller serietillverkning. Jag skulle rekommendera att du utveckla din idé så mycket det går innan du tar nästa steg, alternativt jobba ihop med nån som kan hjälpa dig utveckla din idé. Där kan man titta på olika lösningar vad det gäller pris/kostnad för arbetet alternativt procent av ägarskap av idén.
Tack för återkopplingen, det är så klart sant det du skriver Jag försöker vara realistisk och kanske lite pessimistisk när det gäller just lönsamheten. Samtidigt så har jag inte kommit så långt så att jag kan göra några kvalificerade gissningar gällande kostnader osv.
Det där med 3D-utskrift skulle kunna vara ett alternativ
Helt riktigt som du skriver gällande underlag osv. Det är lite samt visa delar av lösningen som gör att jag inte tar mig fram hela vägen till ett underlag. Sen kan man alltid rita på papper för att be någon föra över det i CAD. Jag får fråga runt lite och se vad det finns för kompetens i området.
En knivig situation att inte kunna lita att någon tillverkare snor iden… Risken är inte så stor om man vet att de är en seriös tillverkare… Visst går de ta patent å även mönsterskydda en produkt, men de kostar…
De går lätt å kringå ett patent genom att ändra lite… De går även att få patent på funktion, men de är luddigt…
Sen om någon kopierar produkten så ska man föra en rätslig process å även de kostar…
Jag har under åren gjort flertal olika detaljer som då varit prototyper samt även haft nära sammarbete med konstruktörer för att göra detaljer produktions vänliga… Även fått uppdrag att lösa kontruktioner åt olika företags idéer…
Du måste försöka lite på någon tillverkare å informera dina idéer för att kuna tillverka de du vill ha gjort…
Du kan få svårigheter med att någon tillverkare vill/orkar engagera i dina idéer å även kunna få betallt för sitt arbete… Men hur som helst så lycka till…
Oavsett vad det är du ska göra så bör man testa om tilltänkt målgrupp är intresserad (och vad som dom är intresserad av) innan du lägger tid och pengar på något alls. Svårt att ge dig konkreta råd när jag inte vet vad gör produkt det är men generell: ut och sälj!
Kul att du har en affärside! Jag är industridesigner och arbetar med att stötta innovation och kan ge dig några tips på vägen.
Du har hittar ett problem som behöver lösas och det låter som att du behöver validera att din affärside håller. För detta finns valideringsmedel och verifieringsmedel att söka från Almi samt företagsinkubatorer runt om i Sverige. Så börja med att kontakta dem och boka ett möte. De kan även stötta dig med att ta fram en affärsplan.
Sedan kan du använda medlen för att ta fram en enkel 3D-skriven prototyp för att testa den med din målgrupp och få feedback så att du kan förbättra den.
När du har en målgruppsanpassad prototyp och behöver förbereda för produktion kan du kontakta Produktionsänglar, det är ett icke vinstdrivande initiativ som stöttar startups att gå från prototyp mot produktion. De kan hjälpa dig att hitta en svensk tillverkare.
Om du behöver skapa en IP strategi för att undersöka vilket typ av skydd du behöver, t.ex. patent, så finns det innovationscheckar att söka. De kan bekosta att en konsult hjälper dig med detta. Finansieras av Vinnova.
Det var några förslag på vad du kan göra och pengar du kan söka för att finansiera de första stegen.
Skulle du säga att är i princip samma väg att gå om det är en digital produkt? Jag är nästan samma sits men har istället en idé för en digital produkt.
Då jag inte arbetar med digitala produkter har jag inte full koll på utbudet av stöd. Börja med att kolla med Almi och företagsinkubatorer, de andra stegen jag nämnde kan du skippa.
Det har nog sagts i en eller annan form av andra här, men jag repterar: sälj skinnet innan björnen är skjuten. Testa din ídé, ta in förhandsordrar, skriv avtal med kunder etc och investera därefter i produktutvecklingen.
Sett vänner överskatta risken för att någon ”stjäler” idén, till den grad att man vill hålla idén hemlig fram till lanseringsdag, bara för att då inse att det inte finns några kunder som vill köpa.