Starta AB direkt eller?

Hej alla!

Sprillans ny på forumet men har följt podd och forum under mycket lång tid.
Stort tack till Jan och Caroline för er fantastiska insats! (Gäller såklart även alla deltagare genom åren).

Så… Jag har en affärsidé som jag är helt säker på kommer bli något stort.
Antar att många tänker så i början, det är kanske en bra sak.
Som den där arkitekten i Husdrömmar brukar säga
“Utan naiva människor hade inget stort någonsin byggts”.

Nog om det. Jag har börjat realisera denna idé. Ett av stegen är att outsourca mycket jobb som jag varken vill eller kan utföra själv.
I detta börjar jag ställa mig frågan om jag ska upprätta ett AB nu direkt och sköta allt därifrån eller om jag ska fortsätta privat.

För att hjälpa er att kunna ta ställning:
Jag kommer kunna finansiera “outsourcingen” till viss del själv. Jag kommer komma till ett stadie där jag måste ha riskkapital/ pengar in i maskineriet/ alt. bolaget.

Om allt går som jag vill så kommer jag förhoppningsvis behöva knyta till mig folk/ resurser för att hjälpa hantera det hela.

Produkten är mjukvara och kommer när den är lanserad behöva hanteras.

Så, med denna input, vad är era rekommendationer? Vad talar för och emot att starta ett AB direkt från början?

Tack på förhand!
/N

Enda anledningen till att inte starta AB är om du inte vill göra det “i onödan” för att du är osäker på idén och du kan testa den lite mer utan direkta kostnader privat. Men så verkar ju inte fallet vara, som du beskriver det - så då ska du absolut starta AB.

Det är mycket bättre att starta AB, och utöver aktiekapitalet kan du göra ett privat lån till företaget som du sen kan betala tillbaka till dig själv när pengar finns. Det är mycket, mycket bättre än att använda privata, redan skattade, pengar.

1 gillning

Hej Etron

Tack för ditt svar.
Den ekonomiska möjligheten har jag inte tänkt på, bra input!

Med tillgänglig information, kan du ge några andra goda råd i uppstartsfasen?
Jag tänker då utöver den informationen jag kan finna på forumet och istället mer specifikt för mitt fall.

/N

”Tillgänglig information” är nära på noll, mer än mjukvara. Så andra råd skulle bli extremt generella…

Är det något specifikt du tänkte på? (utöver >20 års arbete med mjukvara har jag även erfarenhet av både självfinanserat och riskkapitalfinanserat företag som grundare inom mjukvara/tech-branch - så feel free att vara specifik)

1 gillning

Förstår det. Anledningen är att själva produkten/ mjukvaran befinner sig i utvecklingsfasen.

Mjukvaran är i form av en tjänst. App-baserad. Anledningen till att jag är ospecifik är just för att den befinner sig i utveckling och processen med att patentskydda är igång.

Jag tänker väldigt generella råd om du har några. Jag själv är begränsad i kunskap om just mjukvara och ska fokusera på att sälja konceptet.

Tack på förhand

/N

Jag anser att AB alltid är rätt val.

Och ska du ta patent så är svaret absolut AB. Kostnaderna kommer dra iväg kraftigt om du ska göra en riktig patentprocess. (Sen huruvida du eller bolaget äger patentet är en annan fråga.)

1 gillning

Hur ser det ut med årsredovisning och kravet på revisor för små AB?

Huvudregeln är att aktiebolag ska ha revisor. Publika aktiebolag, finansiella företag och aktiebolag med särskild vinstutdelningsbegränsning, måste alltid ha revisor.

Om ett privat aktiebolag måste ha revisor eller ej beror på dess storlek. Privata aktiebolag måste ha revisor om det når upp till minst två av följande gränsvärden för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren:

• Fler än 3 anställda (i medeltal)
  • Mer än 1,5 miljoner kronor i balansomslutning
  • Mer än 3 miljoner i nettoomsättning

Samma gränsvärden ska uppnås båda åren.

Årsredovisning måste du dock alltid ha som AB. :slight_smile:

1 gillning

Det är relativt ovanligt att patentskydda mjukvara, till den grad att kod går inte att patentera i Sverige. I vissa fall går det, men då handlar det mer om den större tekniska lösningen som mjukvaran är en del av. Hur som, då du har processen redan i gång antar jag lösningen faller under det senare.

Det är fortfarande extremt generellt. Det är ganska annorlunda tillvägagångssätt om du har en app riktad mot konsumenter, jämfört med en lösning riktad mot företag. Användaranskaffningen kan ju i det ena fallet vara digital marknadsföring med annonser (tillsammans med en rad andra saker; content marketing, bygga community, bygga in möjlighet till viralitet, jobba med nätverkseffekter, osv, osv). Medan mot företag kan det enda sättet att komma in vara accound-based sales med cykler närmare ett halvår, och för att överhuvudtaget behöver du navigera dig igenom en procurementprocess med alla dess krav.

Men rent generellt - det är extremt sällan det är tekniken i sig som gör att det brister. Det är snarare allt som har med människor att göra. Hur når du din målgrupp? Hur säkerställer du att det du gör verkligen är det som målgruppen har behov av? Hur får du unit economics att funka - är målgruppen villig att betala? osv, osv

Det viktigaste skulle jag säga är att vara medveten om att du i regel börjar med ett gäng antaganden - antaganden om behov, kund, m.m. Ju fler antaganden - desto större risk att du rör dig åt fel håll. Ju mer du kan gå från antagande till fakta, ju mer du kan underbygga med data, desto bättre. För en B2B lösning är t.ex. det absolut bästa om du faktiskt kan få x kunder att signa avtal inna produkten är färdig - det är en stark validering. En annan variant för konsumentprodukter är att börja marknadsföra och få folk att signa upp på en väntelista - det är absolut inte samma sak som att de kommer betala, men det kan vara en indikation på intresse iallafall.

Det viktigaste är att göra och få ut något - så tidigt som möjligt. Hitta balansen mellan good-enough för att de potentiella kunder ska nappa, men undvika fällan att bygga för mycket eller ta det till perfektion. Ett talesätt är att om du inte skäms för det du släpper så har du väntat för länge. Det som är säkert att det du tror du ska göra nu är inte det du kommer göra i framtiden. För varje release kommer vara en rad lärdomar som du kommer navigera efter, iterera och bygga vidare utifrån. Så ju snabbare du släpper något och itererar, desto större chans att du lägger krutet på det som behövs. (i tech-startup-termer pratar vi alltså här om att hitta “product/market fit”)

Stort tack för ditt mycket utförliga och lärorika svar!

Får börja med att pudla lite lätt. Jag söker inte patent för mjukvaran/ koden. Utan varumärket och vad varumärket står för. Så varumärkesskydd är det korrekta.

Jag tror att jag till viss del räknat ut eller gissat mig till lite av vad du skriver. Jag har därför bestämt mig för att skala av en del från först tilltänkta produkt för att snabbare nå något som kan lanseras.

Jag ska ta dina råd i beaktande och strukturera upp en handlingsplan. Jag har förstått att KAC är något man gärna underskattar. Paralellt med utveckling kommer jag därför lägga mycket på att marknadsföra iden och konceptet. Samt skicka in lite lappar till bolagsverket.

Som sagt, stort tack för detta.

/Niclas

1 gillning