Hur kan man skydda sitt bolagsnamn i förväg?

Här kommer en sådan klassisk nybörjarfråga.

Ju mer jag räknar på det, desto mer övertygad blir jag om att dröja med uppstarten av mitt aktiebolag. Varför jag vill starta upp bolaget nu och inte senare, är för att kunna få det namnet jag önskar. Det får mig att börja tänka på köra egen firma nu och sedan uppgradera den till aktiebolag när min produkt är klar att säljas.

På det sättet kommer min uppstart och drift gå på 2200 till Bolagsverket, 600 till Handelsbanken och 0 kronor för Bokio. Det vill säga mycket billigare än starta och drifta ett aktiebolag.

Genom att göra detta kan jag skydda mitt bolagsnamn i mitt län och på köpet göra det omöjligt för aktiebolag att startas med samma namn.

Tänker jag rätt? :slight_smile:

Bump! :sunglasses::tada::ping_pong::sleeping::grinning:

Beror väl på hur viktigt namnet är, enklast är ju att bara regga domännamnet. Oddsen att nån skulle starta ett bolag där domännamnet är upptaget är nog rätt liten.

Precis vad jag tänkte. Hugg gärna samma namn på instagram, facebook, youtube etc också, om möjligt.

Jag har köpt namnet på tre olika toppdomäner och funderar på en fjärde, däribland är .se köpt… Tyvärr var .com upptagen av en domäntrejder så den struntar jag i nu.

En annan grej med just egen firma är att man får dra av förlusterna man byggt upp de första fem åren när man sen går med vinst. Innan dess sänks ens skatt som privatperson dessutom. Pratar inga stora summor, men några få tusen per år. Därför jag inte vill ha AB nu, då driften går på 1500 per månad för det jag skall göra. Det är kasta pengar i sjön.

Du bumper efter 19 timmar? fniss…

För övrigt tänker du helt galet, om du någon gång vill ha flera produkter ska du då regga ett nytt AB för den sakens skull?

Registrera din första produkt som ett varumärke istället, då kan du ha en enskild firma om du vill och sitta i en skokartong, ingen annan kan då ta ditt namn. Om någon skulle registrera en .SE domän i ditt varumärke kan du få tillbaka den.

1 gillning

Har du som ambition att få en omsättning i ditt företag som gör att du kan ut lön upp till gränsen för statlig inkomstskatt och ta ut aktieutdelning upp till gränsen för vad man får göra till låg beskattning tycker jag du ska starta ditt aktiebolag i dag. Eller, åtminstone i år. Fördelen med det är att du kan tillgodoräkna dig 2024 års utdelningsutrymme framåt i tiden, oavsett om du tar utdelning eller ej, om du ägde aktiebolaget vid 2024 års ingång.

Hade missat det där med varumärke. Det var ett bra tips, så det får jag ta och göra. När jag gör uppslag i offentliga databasen är mitt tänkta namn fritt och ledigt inom hela EU vilket är lovande. Skokartong vet jag inte om jag skulle kalla vår lägenhet :wink: .

Det är absolut planen, men givet min bransch och att det är första (och sen fler) produkter jag kommer producera och sälja är sannolikheten att jag gör en sådan vinst minimal. Genomsnittsprodukten drar in 11000 SEK för nya bolag, därav min långsamma bolagifiering. Det är de 5% mest framgångsrika produkterna som gör folk rika, alla andra (decil 5-9) gör det möjligt gå runt med en genomsnittlig lön i denna bransch. Under 2024 är målet att dra in det jag lagt ned i tid, men fortfarande inte tillräckligt för en sådan lön och utdelning. Under 2024 är det en bra tidpunkt att konvertera till aktiebolag istället som jag ser det.

Kan du utveckla eller länka till något material kring detta? Går i liknande tankar och detta lät intressant.

Normalt sett beskattas utdelning till aktieägare med trettio procent, oavsett utdelningens storlek. (Det gäller inte om aktierna ligger i ett ISK, men ens eget företags aktier kan man till en början ändå inte ha i en ISK.) För bolag med ett litet antal ägare (“fåmansbolag”) gäller andra regler, de s.k. “3:12-reglerna”. De innebär bland annat att utdelning beskattas med tjugo procent (egentligen trettio procent på två tredjedelar av utdelningen), vilket så klart är mer fördelaktigt. Däremot får man inte ta ut hur mycket utdelning som helst till den lägre skattesatsen, utan bara upp till ett visst gränsbelopp. Skälet är, tror jag, att lagstiftaren inte vill att man tar ut utdelning i stället för lön, bara för att det är lägre skatt på utdelningen. Den utdelning som överstiger gränsbeloppet beskattas som om det vore lön, d.v.s. högre än tjugo procent, och även högre än trettio procent.

Gränsbeloppet bestämmer alltså hur stor utdelning man kan ta till en fördelaktig skattesats under ett år, men om man inte använder det (d.v.s. inte tar ut utdelning upp till beloppet) kan man spara det till kommande år. Det kallas för ens utdelningsutrymme.

Man får ett nytt gränsbelopp för varje kalenderår man äger aktier i ett fåmansbolag, och det är därför det är bra att ha ägt sitt fåmansbolag så många kalenderår som möjligt. På så sätt kan man spara ihop ett stort utdelningsutrymme, så man är redo den dag det är dags för utdelningar.

Söker du på “3:12-reglerna” och “utdelningsutrymme” på webben får du säkert många träffar som behandlar ämnet. Just den detaljen att det är hela kalenderår som räknas och att det därför är fördelaktigt att ha ägt sitt företag i så många kalenderår som möjligt är det inte alla källor som tar upp.

1 gillning

För att besvara din inledande fråga (@Anonym ) kan det vara värt att höra sig för med Patent- och registreringsverket om en enskilda firma med ett namn som är skyddat i ett län inte bara omöjliggör ett aktiebolag med samma namn, utan också en varumärkesregistrering med samma namn. Det vore ju inte bra om någon varumärkesregistrerade ditt namn! (Skydd mot det får du automatiskt med ett aktiebolag. Jag är alltså osäker på om det också gäller enskild firma.)

Stort tack för dina svar. Det hjälper mig framåt.

Det jag skall göra kräver tid innan försäljning kan börja. Under denna tid vill jag göra allt för att minimera kostnaderna och administrationen. Samtidigt vill jag säkra upp rättigheterna till namn och varumärke nu, för att säkert veta att jag har dem när jag väl börjar min försäljning.

Därav min undran om det gick göra på ett bra sätt med enskild firma. Om det inte visar sig möjligt efter kontakt med P&R behöver det således bli ett aktiebolag. Oklart om det behöver vara aktivt för att behålla dessa rättigheter i sådana fall. Räcker det med ett passivt aktiebolag, tänker jag att kostnaderna blir för bank och bokföring. Övrigt kan jag ta privat under tiden, för att inte behöva göra aktietillskott fortlöpande.

Om någon ser brister i mitt resonemang skulle jag bli stormaglad om det kom fram :slight_smile: .

Om du har planer att gå över till aktiebolag på sikt tycker jag du kan göra det redan från början, givet att du har möjlighet att lägga in 25 000 kronor. Om aktiebolaget inte har registrerat sig för moms och inte heller har registrerat sig som arbetsgivare slipper du de deklarationerna, och då återstår i princip bara en inkomstdeklaration och en årsredovisning. De innehåller delvis samma uppgifter och skickas in en gång om året. Det är så klart lite nytt första året, men är verksamheten enkel eller rent av obefintlig blir det ganska lätt. Särskilt andra året, när du har gjort det en gång tidigare.

Det finns inget register över vilka aktiebolag som bedriver verksamhet och inte, så jag har mycket svårt att tro att det automatiska varumärkesskyddet som namnet i ett aktiebolag ger skulle bero på det.

Tackar och bockar för detta utförliga svar!

Mig veterligen finns inte aktivt/passivt aktiebolag som begrepp utan så länge det inte är avvecklat gäller namnskyddet. Men precis som skrivs ovan behöver du åtminstone en gång om året lämna in årsredovisningen även om din omsättning skulle vara noll.