Delägare via eget AB som ska få första utdelningen... 🤔

Jag är anställd på ett företag som jag även är delägare i till 10%.
Mitt ägarskap har jag via ett eget AB som enbart existerar för detta ändamål.
Jag är alltså inte anställd och tar ut någon lön i mitt AB.
Det är beslutat att ta utdelning från min arbetsgivare och därmed tillfaller 10% till mitt bolag.
Hur mycket i slutändan får jag ut netto?
Jag vet att jag kan beräkna detta med schablonbelopp enligt 3:12, men kommer ytterligare avdrag t.ex. bolagsskatt mm. innan jag kan se min slutliga summa på bankkontot?

Första utdelningen och därmed rookie inom detta.

En extra fundering:
Eftersom mitt bolag enbart förvaltar aktier. Vilka rimliga uttlägg kan man då ha?
Datorer, skärmar…?

Tacksam för svar ifrån er som har koll på detta :slight_smile:

1 gillning

Välkommen till forumet @Montana77!

Det är alltid klurigt att säga något utan att veta hela bilden, men grundreglerna är:

• Onoterat bolag som äger annat onoterat bolag får utdelningen skattefritt.

Dvs du ska inte i ditt AB betala någon skatt på utdelningen eftersom det utdelande bolaget redan har skattat bolagsskatt på pengarna. Däremot kommer du får betala 20% skatt privat på pengarna. Så mitt tips är att när du får pengarna in på företagskontot, därefter gör du utdelningen och därefter sätter du direkt 20% in på ditt privata skattekonto för skatten nästa år.

När det gäller det här så är grundregeln:

Allt utgifter som krävs för inkomstens förvärvarande och bibehållande är avdragsgilla.

Således finns det inte en lista på vad som är tillåtet eller inte. Det viktigaste är att du kan motivera det för SKV om de ställer frågor. Som vanligt gäller att ha en story som hänger ihop och underlag som stödjer den.

2 gillningar

Du har möjlighet att ta utdelning till 20% från det bolaget du äger efter vad din k10:a säger.

Eftersom du inte tar någon lön i ditt bolag så kommer du enbart ha förenklingsregeln att använda. Detta ger dig möjlighet att ta ut ca 200 tkr årligen.

Dvs skulle verksamhetsbolaget dela ut 2 mkr får ditt AB en skattefri vinst om 200 tkr som du kan dela ut till dig privat. 40 tkr kommer deklareras 2025 via din k10:a.

När startade du ditt AB?

3 gillningar

Smårelaterat, men undrar om det finns något bolag där det inte är okej att köpa in en dator :thinking:. Tänker spontant att man oavsett vad bolaget gör behöver en dator för att kunna skicka in nödvändig information till skatteverket. Jag borde egentligen ha koll, men har skatteverket åsikt på kvalitén på utrustningen? Dvs, skulle en monsterdator för 70 000 gå igenom en revision för typ en enmansfrisörsalong?

Spontant tänker jag att de kan (kommer?) hävda att den även används privat, men om frisörsalongen är en egen lokal så kanske det är okej ändå.

1 gillning

Min upplevelse är att om man utgår från att det är en “värvningskonversation” som ska styrkas med “bevis” så brukar det gå bra. :slight_smile:

Jag har haft många samtal med SKV i många olika frågor och det har alltid gått bra, även om vissa ärenden tagit flera månader och jag har fått skicka in tiotals sidor. Det är när man skarvar och man försöker vara smart det det brukar gå åt skogen.

2 gillningar

Intressant, tack för info! Har själv inte haft den typen av kontakt med skatteverket än (:fist: :on: :wood:). Har förvisso varit noga med att aldrig ta något som inte är uppenbart till nytta för företaget, feg laglydig som man är, men om de läser kvittona som fan läser bibeln så finns det säkert saker att anmärka på ändå :sweat_smile:.

1 gillning

Jo, så är det. Men min upplevelse är att de många gånger bara vill förstå och vara säkra på att jag förstår och gör rätt för mig.

1 gillning

Vill bara säga stort tack för informativa och bra svar.
En följdfråga:
Mitt AB:s verksamhetsbeskrivning är idag:

Bolagets verksamhet är att äga och förvalta aktier och andelar i dotterbolag och intressebolag, att äga och förvalta värdepapper och fast egendom samt att bedriva därmed förenlig verksamhet.

Kan jag lägga till ytterligare verksamhet till detta, tex trädgårdsskötsel/konsult inom florist branschen?
Min spontana känsla är att köra detta som ett dotterbolag.

Men, hur ser ni på det?

1 gillning

Är det inte enklare att isf bara uppdatera bolagsordningen?

En god idé Jan👌
Funderingen ligger också kring hur brett spektra av verksamheter man kan ha i ett bolag…?

1 gillning

Tro mig att jag har sätt ganska skumma kombinationer… :see_no_evil: Finns en hel uppsättning memes på nätet om det.

Bolagsordningen är egentligen mest ett skydd för större bolag med många aktieägare, så länge du är med på det själv i ditt eget bolag så är det oftast bara att köra. :slight_smile: