Spara utdelningsutrymme för vilande nystartat AB

Hej!

För cirka ett år sedan så registrerade jag ett AB och mitt första räkneskapsår går ut nu till årsskiftet. Jag startade bolag då jag tänkte att jag någon gång i framtiden skulle jobba som egenkonsult och/eller ha lite av ett “livstilsbolag” á la Jan och Caroline :slight_smile: Men inget jag har planer på att göra inom det kommande 1-2 åren.

Har fått höra att det alltid är bra att skapa bolag tidigt eftersom man på så vis också sparar utdelningsutrymme. När jag däremot har gjort lite research nu och pratat med skatteverket så förstår jag det som att man inte kan spara utdelningsutrymme om man inte har en “kvalificerad andel” vilket bl.a. kräver att man ska vara “verksam i betydande omfattning” i bolaget (källa: Skatteverket - Kvalificerad Andel )

Har jag missuppfattat något eller omöjligt att spara utdelningsutrymme om bolaget är “vilande”? Eller finns det något annat sätt som jag kan lösa det på?

Skulle vara jättetacksam för tips och råd från alla ni erfarna företagare där ute!

Hälsningar,
William

2 gillningar

Ingen som lyckades svara på den här? Jag antar att det kommer ned till hur man ska tolka “verksam i betydande omfattning”. Skatteverket ger inga tydliga direktiv utan hänvisar istället till den praxis som utvecklats av domstolarna. :man_shrugging:

1 gillning

Det finns ju en mer detaljerad beskrivning om vad som anses vara kvalificerad andel, med exempel och ett 10-tal fall gällande “praxis”:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.6/331734.html

behöver inte vara fråga om ett heltids­arbete utan arbets­insatsen måste ses i relation till före­tagets omfattning och övriga omständigheter

På detta låter det ju som att det är okej. Eftersom företagets omfattning i princip är obefintlig är ju även en oerhört liten arbetsinsats ganska stor i relation företagets totala verksamhet.

Å andra sidan:

Högsta förvaltningsdomstolen har i ett antal mål prövat frågan om en andelsägares arbets­insatser i ett kapitalförvaltande fåmans­företag medfört att andelsägaren var verksam i betydande omfattning, se t.ex. RÅ 2004 ref. 61, RÅ 2004 not. 125, RÅ 2004 not. 162 och RÅ 2009 not. 68. Inte i något av de nämnda avgörandena ansågs arbets­insatsen medföra att andelarna var kvalificerade.

Dvs ett fall när arbetsinsatsen i princip bara bestod i att inte göra så mycket än att vända på papper och sitta på pengar, så ansågs andelarna inte vara kvalificerade.

Jag tänker att man kan försöka läsa igenom där och se om något av fallen liknar sitt eget. Utöver det också ringa Skatteverket. Om man trots detta inte får klarhet i det hela får man väl antigen chansa eller prata med någon skattejurist.

Vill man vara på den säkra sidan (oavsett) så skriver man med i deklarationen att man givet förutsättningar X Y Z anser att andelarna är kvalificerade och att det är så som man deklarerat och räknat. Skatteverket har ju då möjligheten att invända och reagera på det i ett tidigt stadie. På så sätt har man varit öppen och transparent och till viss del kan hävda god tro och ha ryggen lite fri. Om inte annat är det antagligen en kraftigt förmildrande omständighet om något visar sig blivit fel.

Själv äger jag 100% av aktierna, är den enda ordinarie styrelsemedlem (så klart finns en suppleant…) och den enda som jobbar i företaget, både med nyutveckling, förvaltning, support, försäljning etc. Ett solklart fall av att andelarna är kvalificerade.

4 gillningar

Tack så mycket för det gedigna svaret! Det uppskattas varmt :slight_smile:

Har läst igenom fallen men kände tyvärr inte att något av situationerna stämde bättre överens på mig förutom det fall att arbetsinsatsen bestod i att vända på papper och sitta på pengarna. Vilket ju inte bidrar positivt för att kunna säga att det är kvalificerade andelar.

Får ta och gå igenom detta en gång till, annars får jag helt enkelt bita i det sura äpplet och gilla läget.

Du måste ha någon form av verksamhet, antingen genom att äga något och förvalta detta eller genom att investera på något sätt, helt vilande utan några transaktioner eller så funkar inte att räkna utdelningsutrymme…

3 gillningar

Tack för svar Ola! :slight_smile:

Så med andra ord skulle jag ju i så fall se till att “investera” pengarna i aktier etc. Kanske är lite löjligt då jag har 25 000 sek i aktiekapital i nuläget, men det är ju i alla fall någon form av verksamhet. Får ta och ringa skatteverket och fråga.

Jag startade ett AB för ett antal år sedan med syfte att spara ihop utdelningsutrymme inför kommande försäljning av annat bolag (ej dotterbolag). Enligt min revisor (som även kollat med sin skattejurist) är det med stor sannolikhet ok. Har inte haft någon verksamhet.
Eventuellt får jag användning för mitt ”K10”-bolag under nästa år så då får jag se hur Skatteverket resonerar kring det hela. Min fru startade även ett bolag samtidigt som jag med samma upplägg.

Ett aktiebolag ska gå med vinst, det är hela poängen:
13 kap. 1 § IL). Detta innebär att om ett bolag drivs utan vinstsyfte så anses bolaget inte vara en näringsverksamhet, utan kan istället klassas som exempelvis hobbyverksamhet (jfr. RÅ 1965 Fi 785).

1 gillning

Så om man skulle investera dessa 25k skulle man kunna spara utdelningutrymme utan problem? Eller har jag missförstått något?

Skatteverket skriver:

Utmärkande för hobbyverksamhet är att den är självständig och utövas av hobbyidkaren själv, men att varaktighet och vinstsyfte kan saknas.

25k i en företagsägd kapitalförsäkring kommer inte att bidra till vinsten i ditt bolag och därav saknas vinstsyfte. Ligger kapitalet inte i en KF utan ett AF-konto skulle jag gissa att det går under icke-yrkesmässig kapitalförvaltning som troligtvis även det faller in under hobbyverksamhet.

Någon som inte håller med?

Det är svårt att hitta uppdrag som egen konsult om du inte har förutsättningarna där, t.e.x. ett aktiebolag.

“För att göra dig till en attraktiv konsult som kan börja på kort varsel har du startat ett aktiebolag och letar efter uppdrag.”

Borde det inte räknas som att man är verksam givet ovan? Syftet är att gå med vinst. Nu vet jag att det inte är så i det här fallet men du kan väl “ändra” dig? Skicka in ditt CV till några uppdragsgivare eller något varje år. Du är själv “produkten” som egen konsult. Gå en kurs genom bolaget?

Har du en plan för hur du tänkt föra över pengar från bolag A till bolag B om bolagen inte ingår i samma koncernstruktur? Jag har exakt samma fundering som du med en horisont på ~5 år. Vilket skulle bli en dryg miljon i utrymme men just transaktionen mellan bolagen har jag inte klart för mig.

Hej,

Jag har ungefär samma frågeställning. Jag startade ett företag i slutet av 2022 för att hyra ut mig som konsult. Men min uppdragsgivare är i Danmark och jag har därför tagit anställning i Danmark för att kunna jobba som expat (mycket fördelaktigt skattemässigt).

Jag läser på länken ovan från Skv som Erik la ut:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.6/331734.html

### Arbetsinsats med stor betydelse för vinstgenereringen

Vad som krävs för att en persons arbetsinsats ska ha sådan betydelse för vinstgenereringen att den innefattas i uttrycket verksam i betydande omfattning har inte klargjorts i för­arbetena, se citatet ovan. Ledning vid bedömningen får därför ofta hämtas från den praxis som utvecklats av domstolarna. Enligt Skatte­verkets mening kan en delägare anses vara verksam i betydande omfatt­ning även om delägaren endast utfört ett fåtal arbetsinsatser som varit av avgörande betydelse för det ekonomiska resultatet. Vid bedömningen beaktas arbetets omfattning och betydelse för den verksamhet som bedrivs i företaget.

Jag har möjlighet att fakturera några timmar genom mitt bolag för att se till att jag har “verksamhet i betydande omfattning”. Är det någon som vet om detta skulle göra att jag kan spara utdelningsutrymme?