"Eget AB", struktur och planering undertiden jag är anställd

Hej!

Har kikat runt lite på forumet och många trådar behandlar enskilda frågor jag har men jag tänkte ändå att jag ska skriva lite mer kring just min situation. Hoppas på OK! (och i förväg förlåt för långt inlägg!).

För några år sedan startade jag och en kompis ett företag i vilket vi arbetat sedan dess. Under förra året sålde vi det och överlikviditet utanför mitt K10-belopp är lagt i ett annat, “Eget AB”.

När alla transaktioner var klara var saldot på ”Eget AB” ca 500’ och jag startade i samband med detta en KF på Avanza och dessa är nu investerade där. Sedan dess har jag tagit en anställning men kommer att börja fakturera lite i ”Eget AB” framöver.

Mitt läge idag, privat:

· Drygt 30 år och tycker om börs/ekonomi och sparande
· Anställd och tjänar över brytgräns så inte i behov av att öka lön från “Eget AB”
· I familjen sparar + 20.000 netto till Avanza varje månad just nu, total aktieportfölj runt +2 mkr men sparas långsiktigt
· Bor OK med familj i bostadsrätt, eventuellt flytt inom ett par år men bekostas av löpande kassaflöde/vinst i nuvarande BR

”Eget AB”

Nuläge:

· ”Eget AB” har tillgångar om ca 650’ varav 550’ är investerade i en KF på Avanza
· Gissar att årligen fakturera mellan 300’-500’ som läget är nu. Förhoppningsvis kan det bli lite mer än det
· Är inte i behov av dessa pengar i den löpande ekonomin samtidigt som det såklart är önskvärt att ta lite utdelning enligt schablon för att få nettopengar

Typåret till en början lär se ut såhär:

Fakturerat: 350.000
Kostnader: 35.000
Bruttoresultat: 315.000
Skatt: 66.000
Resultat 249.000

Av resultatet kanske dela ut 75’, investera 125´och bygga kassa med 50’.

Mål:
Vill gärna få upp kapitalet i ”Eget AB” till ca 1-2 mkr relativt snart för att få lite möjligheter framöver - kanske starta eget igen med min fru eller med hjälp av börsen på sikt försöka komma åt möjligheten till full utdelningen enligt schablon utan att behöva urholka kassan. Fokus under 2023 kommer vara att jobba upp ca 200’ i kassa på företagskontot innan mer pengar sätts in på KF för att ha som buffert/transaktionsbelopp inför eventuella utdelningar eller för att finansiera start av nytt AB.

Plan:

Det är svårt att vara optimal i planeringen här känner jag. Egentligen borde jag nog maxa K10 och ta ut de ca 190’ varje år men jag känner även att det blir lite på bekostnad av framtida möjligheter. Ej nyttjat utrymme läggs ju ändå på och jag kan nyttja det i framtiden och börjar politiska vindar vina får jag väl vara snabb!

Jag känner just nu att jag vill ha ”Eget AB” som en liten krydda i livet och det känns roligt att ackumulera lite kapital där. Jag funderar på om jag ska ha en egen utdelningspolicy där jag får dela ut 50’ + 50% av nettoresultatet från Avanza varje år som morot.

Frågeställningar:

· Vinner jag någonting med att periodisera och skjuta upp skatten?

• Gäller det 25% av vinsten max?
    • Är det isf. 25% av 250’ = 62,5’ (skatten endast 12.500) känns isf som onödigt mycket jobb för så lite extra medel att investera?
      · Vad kan jag göra för företagets bruttopengar för att sätta guldkant på tillvaron?
  • Min sambo är med som suppleant så kanske kommer man undan med lite kick-off eller liknande?
    · Vad är det jag inte tänker på eller missar?

Nu när jag sitter och skriver det här känner jag ju själv att det blir lite för lite pengar för att det ska vara värt så mycket egentligen. Men detta är mest för intresse just nu. Men kanske borde jag dels;

· Jobba mot minst 500k oms/år (skulle föra en relativt stor skillnad), och
· Bestämma mig för att antingen bygga bruttopengar eller maximera K10

• Alla fall under första åren för att ”komma igång” då det helt enkelt är lite för lite pengar för att göra båda till en början
    · Det är mycket möjligt att jag inom ett år börjar jobba heltid i ”Eget AB” och då blir det så klart lite andra förutsättningar men jag vill ändå ha någon första struktur på plats.

Lite (mycket) rörigt känner jag och mycket information på en gång. Men hoppas det är någon som har lite smarta inspel och tips på vägen.

Om inte annat så känner jag att jag har lärt mig en del eller fått lite nya infallsvinklar bara av att skriva detta!

Tack på förhand!

Japp.

Det är endast ett knapptryck i ditt bokföringsprogram. Väldigt enkelt med andra ord. Även om beloppet är litet ett enskilt år så kan det här byggas upp över tid. Så länge kapitalet investeras med en avkastning som överstiger statslåneräntan så tycker jag absolut att man ska överväga att maxa periodiseringsfonderna.

Själv har jag förmånsbil, tar ut julgåvor, enklare förtäring, friskvård och gör en rad (relevanta) teknikköp på bolaget för att avlasta privatekonomin.

Man får vara lite försiktig här. Särskilt om din sambo i övrigt är helt passiv.

Då bör man absolut överväga att maxa periodiseringsfonderna.

En suppleant ska vara fullt inläst och redo att träda in som ordinarie vid behov, så en styrelsesuppleant är per definition aldrig passiv, är man det har man misskött sitt uppdrag och bör avsättas. Man får ha två personalfester också per år med lite underhållning o.s.v.

Jag undrar om det verkligen stämmer. Som jag har förstått det har en styrelsesuppleant inte insynsrätt. Situationen förändras först när suppleanten träder in i styrelsen (som ledamot). Rätta mig gärna om jag har fel och i så fall med källa.

Från bolagsverket, så man har inget ansvar för beslut fattade så länge man är suppleant, men man ska kunna fullgöra sitt uppdrag att träda in som ordinarie vid behov och är man inte inläst på företaget så kan man omöjligen fullgöra sitt uppdrag på ett seriöst sätt. Tror för många tar alldeles för lätt på ett suppleantuppdrag.
https://bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/startaaktiebolag/styrelseochverkstallandedirektoriaktiebolag.505.html

En styrelsesuppleant bör hålla sig uppdaterad om vad som händer i företaget för att kunna ersätta en ordinarie ledamot. När styrelsesuppleanten ersätter en styrelseledamot har styrelsesuppleanten samma ställning och ansvar som andra styrelseledamöter. Huvudregeln är att en styrelsesuppleant endast ansvarar för beslut och åtgärder som hen gör när hen tjänstgör.”

Man kan ju tolka det lite hur man vill. Även om styrelsesuppleanten bör hålla sig uppdaterad så tolkar jag inte det som ett krav. Däremot är det praktiskt att hålla sig uppderad så att övergången till ledamot blir smidigare om så blir fallet.

Lawline fick en fråga efter att en suppleant blev nekad tillgång till senaste bokslutet av redovisningsfirman just på grund av denne “enbart” var styrelsesuppleant. Det är inte helt uppenbart vem som har rätten på sin sida även efter Lawline’s svar. Däremot har inte en styrelsesuppleant samma rättigheter som aktieägare och styrelseledamöter.

Nu handlade det kanske mer om skatteverkets syn på om man tar med en suppleant på planeringsmöten/kick-off och det kommer man alltid kunna motivera gentemot skatteverket eftersom en suppleant inte är helt passiv utan behöver lägga tid på att hålla sig uppdaterad om företaget och att vara med på styrelsens planeringsmöten o.s.v. är alltså inte bara Ok utan det är t.o.m. lämpligt.

1 gillning

Du får vara lite försiktig när det kommer till handel med värdepapper i ett fåmansbolag då det kan utlösa andra skatteregler än de ~20% du är van vid i bolagsskatt.

” Bedömningen av om handeln med värdepapper har karaktär av förvaltning eller är yrkesmässig måste göras genom en helhetsbedömning där man beaktar flera faktorer såsom syfte, handelns omfattning och kortfristighet, hur handeln har organiserats samt andra omständigheter i varje enskilt fall.

Om omfattningen på handeln uppnår en viss nivå bör utgångspunkten vara att det är fråga om yrkesmässig handel, dvs. värdepappersrörelse. Skatteverkets uppfattning är att om omsättningshastigheten uppgår till tre eller mer, omsättningen uppgår till minst sju miljoner kronor, antalet transaktioner är minst 50 och verksamheten har en viss kontinuitet, så finns en presumtion för att verksamheten bör bedömas som värdepappersrörelse. Omständigheterna i det enskilda fallet måste dock alltid beaktas (se avsnitt 4.1 - 4.1.1)."

Källa: 1.1 här Handel med värdepapper i aktiebolag – kapitalförvaltning eller värdepappersrörelse? | Rättslig vägledning | Skatteverket