Hej! Jag arbetar för ett litet fåmansbolag där jag fått möjlighet att delta i ett kvalificerat optionsprogram för att få köpa aktier som motsvarar en mindre andel i bolaget efter en treårig period.
Om någon vecka löper programmet ut och jag har då möjlighet att under kommande sex månader förvärva aktierna och nu försöker jag navigera och förstå hur jag ska göra detta för att allt ska gå rätt till, då det är mycket nytt att hålla koll på för en nybörjare på detta.
Jag är inne på att jag vill förvärva aktierna. Någon här som kan ge goda råd och rekommendationer? Något jag missat eller bör tänka på?
Det jag har förstått och funderat på hittills är:
Det är viktigt att jag inför detta ställer bra frågor till ledning/VD i bolaget angående bolagsordning, aktieägaravtal, eventuella emissioner senaste tre åren, och övrigt av relevans för att förstå bolaget och vad jag ger mig in på
Jag förstår att bolagstämma behöver godkänna lösenanmälan av mina optioner till aktier, och att lösenpris betalas, därefter förs mitt ägande in i aktieboken, bolaget bör då även utfärda ägarbevis, jag bör spara allting för dokumentation
Det har rekommenderats till mig att starta ett holdingbolag för att äga aktierna, och föra över aktierna till detta, särskilt eftersom jag kommer äga en liten andel i bolaget och då blir utdelningsutrymmet/gränsbelopp enligt 3:12 vad jag förstår väldigt litet om jag äger privat, och ofördelaktigt skattemässigt vid eventuell framtida exit, medans om jag äger via holdingbolag så blir det mer fördelaktigt vid exit och kan jag bygga upp större gränsbelopp över tid år för år. Jag har förstått att holdingbolag kostar 25 000 att starta i aktiekapital och lite per år, cirka 10 000, att hålla igång.
Men om jag ska äga via holdingbolag verkar det som att jag behöver en revisor som tar fram värderings/apportintyg, vilket verkar krångligt, kanske kostsamt, och tidskrävande
Det har också rekommenderats till mig att jag borde teckna aktierna och föra över till holding redan nu i december för att kunna ta del av gränsbeloppet för kommande år, vilket stressar mig lite nu då allt detta är nytt för mig
Någon kunnig som kan guida en nybörjare inom detta?
Min erfarenhet är att detta beror vad du tänkt använda vinsten vid en framtida exit till. Holding har fördelen med den lågbeskattade utdelningen samt framförallt att kunna återinvestera obeskattade vinster i framtiden.
Som okvalificerade andelar i fåmansbolag (lät som detta är situationen) finns dock möjligheten att ta både exit och utdelning till samma 25% skatt som du uppnår efter 4/5 år genom träda på ditt holdingbolag. Då tappar du:
1. Sista 5% på ditt utdelningsutrymme och
2. Möjligheten att återinvestera i andra bolag/tillgångar med obeskattade pengar.
Fördelen är att du omedelbart kommer åt pengarna privat. Vilket som är bäst beror ju helt på situation och egna preferenser, men måste balansera synen att ”alla onoterade aktier alltid ska sitta i ett holdingbolag”.
Brasklapp för att informationen är något år gammal.
Nejdå, du betalar in 25.000 i kapital bara för att starta bolaget. Inga konstigheter och du behöver bara ett intyg av banken.
Om det är värt att äga i holding bolag skulle jag säga beror på hur mycket du tror kommer delas ut, kommer det delas ut för att täcka löpande kostnader samt lågbeskattad vinst?
Är också intresserad av frågan och tycker det är lite svårt att sätta mig in i allt. Har också hört ”du måste starta bolag, det blir skitbra skattemässigt” men inte så mycket om varför.
Kan någon på ett pedagogiskt sätt förklara för och nackdelar med att äga via holdingbolag vs privat?
Men det handlar ju om att eventuell vinst delas ut till ditt bolag där du kan nyttja resurserna alternativt om du vill ta ut som lågbeskattad utdelning.
Men då måste ju ägandet bära kostnaderna för själva bolaget, det är ju årsredovisningar och sånt som ska till när man driver bolag.
Uppsidan för mig vad jag förstår är att jag får äga andelar i bolaget genom upplägg med låg kostnad som är fördelaktigt skattemässigt
Förstår, tack Krosus. Troligen så vill jag väl ta ut för att använda eventuell vinst/utdelning privat vid exit, men har även funderat på att starta något eget och då är väl holding bra på sitt sätt om det blir exit då kan jag använda pengar till nya projekt via det.
Vad jag förstår så blir ju andelarna kvalificerade så länge jag fortsätter arbeta i bolaget (då 50+% skatt vid exit på stora delar?).
Och att andelarna blir okvalificerade om jag slutar och väntar 4-5 år? Då blir det ju helt OK fördelaktigt att äga privat, stämmer detta?
Ja det är ju en bra fråga vad uppsidan är för mig vid holding – för jag står ju för kostnaden i så fall över tid.
I nuläget tror jag inte det kommer bli särskilt mycket (eller någon) utdelning över tid, utan jag kör på holding i så fall för att maximiera mina skattefördelar vid framtida exit, som såklart är en risk och en osäkerhet jag tar på mig då
Läste något om att aktierna behöver värderas och dylikt om man ska föra över till holdingbolag? Låter krångligt för både mig och bolaget då, eller är det bara ett intyg av en revisor eller bank som behövs?
Är du garanterad att bli utlöst? Är det förknippat med några förluster av insatt kapital eller andra kostnader?
Finns det några andra inlåsningar som att du t ex inte får syssla med konkurrerande verksamhet (=liknande jobb på konkurrerande bolag) inom x antal år eller månader?
Sådant är skönt att ha koll på innan man binder upp sig.
Vad gäller sista frågan, nej. Andelar kan vara okvalificerade även om du arbetar i företaget, det är just klassificeringen som är avgörande ur beskattningshänseende. Själv varit i just den sitsen. Värt att dubbelkolla hur det ser ut för er, har ni större ägare som inte är anställda utan bara har styrelseplats gäller möjligen detsamma för dig.
Själv höll jag på kroppen länge, enklare att flytta över till ett holdingbolag i senare skede än att få ut dem. Enda är att man kan missa är att bygga utdelningsutrymme.
Hade ett holdingbolag stående vid sidan om redo att flytta över. Som tomt bolag är redovisningen extremt enkel.
Men du startar ett vanligt bolag med 25k i aktiekapital.
Sen för du in dina aktier i det bolaget, alternativt “lånar” ut pengar till det bolaget för att köpa aktierna.
Om du vill använda aktierna som apportegendom blir det klart besvärligare, men det verkar vara den “dum” väg att gå när det är enklare att bara betala in 25k till banken och få ett bankintyg…
Med tanke på att denna processen verkar vara komplicerad, så bör du kanske hoppa över steget att driva företag och äga aktierna privat istället?
Dina aktier är normalt inte kvalificerade om det finns utomstående delägare (delägare som inte äger kvalificerade aktier) som:
äger minst 30 procent av företagets aktier
har rätt till utdelning motsvarande sitt innehav.
När du bedömer om det går att använda denna utomståenderegel tittar du på förhållandena under det aktuella beskattningsåret och de fem senaste beskattningsåren. Om företaget varit verksamt färre än fem år tittar du på de år företaget varit verksamt.
Hittade detta, men vad jag förstår behöver då en större ägare i så fall vara ‘passiv’ ägare i bolaget, det vill säga äga en andel över 30% och inte vara ‘aktiv’ i verksamheten, då blir resten av ägandet ‘okvalificerat’