Tips vid försäljning av bolag

Hej,

Det här är mitt första inlägg här, och jag har redan fått mycket goda råd från andra relaterade inlägg.

Jag är delägare och konsult i ett IT-bolag där jag har varit i cirka åtta år. Med bolagets tillväxt har konflikter med de andra delägarna ökat, och jag känner att jag har distanserat mig från både styrning och ledning. På senare tid har jag känt mig trött och vilsen, både professionellt och privat, vilket kanske är tecken på en ålderskris eller utbrändhet.

Nyligen mottog vi ett köperbjudande, vilket har lett till mycket funderingar. Jag överväger en exit som ett sätt att gå vidare, men frågor kring ekonomisk hantering, identitet och framtida roller under en potentiell inlåsningsperiod upptar mina tankar. Är detta rätt beslut, eller är det bara en svacka jag går igenom?

Det praktiska: Försäljningen skulle ge cirka 6-9 miljoner kronor: först 6 miljoner för 75% av bolaget, följt av ytterligare 25% baserat på EBITA-resultat och multipel efter 2-3 år. Pengarna planeras att placeras i ett nytt AB som bildas under försäljningsprocessen.

Frågor: Jag kommer fortfarande att äga en del av de återstående 25% under 2-3 år. Betyder det att karrenstiden för min inblandning inte startar omedelbart? Jag är fortfarande aktiv i bolaget, och skulle uppskatta insikter från någon med liknande erfarenheter.

Angående det nya AB

efter försäljningen så förstår jag att jag kan investera pengarna, men detaljerna är oklara. Kan jag förvalta investeringarna själv som i ett ISK, eller måste detta överlåtas till en bank? Vilka investeringsalternativ finns? Specifikt, hur hanteras investeringar i fastigheter som inte är avsedda för eget bruk utan uthyrning?

Detta känns som en unik händelse i livet. Med några år kvar till 50 behöver jag sannolikt arbeta ett tag till. Jag funderar på att ta det lugnare och reflektera över framtiden, kanske genom att göra några investeringar under tiden. Målet är att bibehålla en finansiell frihet och samtidigt kunna minska på arbetstiden.

Efter försäljningen undrar jag hur jag bäst anpassar mig till en ny roll i det övertagande bolaget. Känner att jag inte kommer vara lika passionerad om jag inte längre äger bolaget. Hur brukar nya ägare se på tidigare ägare? Är det vanligt med en inlåsning där man utnyttjar tidigare ägares erfarenheter, eller finns det förväntningar på högt engagemang? Eller skulle det vara möjligt att förhandla fram en tidigare exit mot en lägre ersättning?

Hur navigerade ni genom liknande situationer?

1 gillning

Hej!

Jag har gjort en liknande resa så kan kanske bidra med några inspel. Finns ju flera olika frågor i ditt inlägg av ganska olika karraktär.

Men får jag fråga vad du menar med karenstid? Syftar du på en eventuell karenstid innan du kan avveckla ditt nystartade AB enligt 5:25-reglerna eller något annat?

Gällande ditt nya bolag så har jag några generella inspel utifrån hur vi gjort, men notera att jag inte är någon expert här:

Försäljningen av dina aktier:

• I ditt nya bolag kan du investera pengarna i kapitalförsäkring (snarlikt ISK ur skattesynpunkt) eller depåkonto som kan visa sig förmånligare för skattade pengar i ett holdingbolag och förvalta dem hos exempelvis Avanza på samma sätt som du gör privat.
  • Jag har inga erfarenheter av investeringar i fastigheter tyvär.
  • Om du har ett upparbetat utdelningsutrymme i ert konsultbolag kan du sälja de %-andelar av konsultbolaget från dig som privatperson till ditt nya AB till 20% beskattning. Tror detta kallas en underprisöverlåtelse. Om du exempelvis säljer 75% av dina aktier till ditt eget AB:et och du har ett upparbetat utdelningsutrymme på 1 000 000 kan du sälja dem för 750 000 kr som du sedan skattar 20% på. Det köpande bolaget köper sedan din tidigare andelar från ditt eget AB och dina 6 miljoner (minus dina 750 000 som du får ut privat) hamnar i ditt nya AB. Ledsen om exemplet är lite stökigt.
  • Tänker du bedriva verksamhet i ditt nya AB så kan det på denna nivå vara klokt att sepera bolaget med dessa pengar i ett holdingbolag som heläger ett verksamhetsbolag. Detta för att skydda dina pengar om du skulle bli skadeståndsskyldig genom ett uppdrag du utför.
  • Räkna med att du behöver viss redovisningshjälp för ovanstående.

Din tid efter försäljningen:
Det är som sagt inte ovanligt med någon typ av inlåsning. Men det är heller inte ovanligt att man slipper det om man inte har en nyckelroll. En köpare vill ju köpa rätt personer och slippa “fel” personer som kanske inte drar sin vikt eller är strategiskt viktiga för övertagandet. Detta kommer till stor del handla om hur ni presenterar bolaget för köparen, vilka personer ni lyfter fram och som faktiskt är nyckelpersoner. Så svaret beror alltså både på din exakta roll och hur ni presenterar saken. Sedan kan man såklart, om det inte är strategiskt olämpligt, välja att vara tydliga redan i försäljningsprocessen att ägare X och Y kommer inte vara kvar operativt i bolaget efter en försäljning, som ett delvilkor för affären! Ta dialogen med dina partners och det köpande bolaget, en relativt ärlig dialog brukar vara bäst.

På ett sätt är det kanske inte så tokigt att ha en period på 1-2 år efter affären där du är kvar och “varvar ned” under en period då förutsättningarna är mer klara. Du vet hur mycket pengar du har på banken och har lite tid att planera för fortsättningen. Märker du eller det köpande bolaget att du surnar totalt under den tiden brukar det gå att hitta en lösning, men inga garantier finns.

Gällande den stora frågan om vad som är rätt beslut eller inte har bara du svaret. Men några generella reflektioner från min egen erfarenhet:

• Har du varit trött och less en längre tid tycker jag det är ett tydligt tecken på att det är dags att börja lämna
  • Detta är ganska långa processer och utköpserbjudanden kommer inte så ofta. Så om ni har ett bra sådant bud så tycker jag det är något värt att köra på enligt hur du beskriver din sits. Transaktionen är kanske klar om 3 månader, sedan har du eventuell “inlåsning” osv. Det tar alltså en del tid även om ni väljer att trycka på knappen nu.
  • Fråga dig vad alternativet du skulle trivas okej med är?
  • Frågan om identitet och vad du ska göra framöver är ju ytterst relevant, men att stanna kvar på grund av osäkerhet när det skaver är kanske inte heller så bra.
  • Du kommer lära dig massor av både utköpsprocessen och av vad som händer med ert bolag under en ny ägare. Kanske inte så tokigt att vara med något år för att se det? På gott och ont.

Omfattande ämne som går att prata mycket om, men där fick du några lösryckta pusselbitar i alla fall :slight_smile: ¨

Lycka till!

6 gillningar

Tack för ett fantastiskt informativt svar.

Ja syftade på 5:25-reglerna. Tack, vår revisor menade att om man skall nyttja dessa så kan det finnas svårigheter efter som vi tekniskt sett skulle äga kvar 1/3 av 25% i bolaget. Där med är man aktiv i ”när besläktat” bolag.

Han menade att man först efter alla aktier blivit flyttade till eget Ab som karensen för 5:25 kunde börja ticka.

Ja det är väl ett alternativ om vi kommer längre fram i processen att försöka göra någon deal för min egen del att få lämna tidigare. Ytterst osäkert hur man skulle få till det dock.

Sedan är det ju detta med åldern hade det varit Spotify man sålt hade man slutat jobba och gjort något kul på dagarna, men det är för tidigt att lägga skorna på hyllan dessutom inte så mycket mer än en bostad. Visst skall man vara tacksam men inte helt enkelt att börja om i karriären heller.

Tror lite som du är inne på att man hade mått bra av en break 6 månader för att hitta lite balans igen.

Kan du berätta lite mer kring din process? Hur tänkte du och vilken situation befann du dig i? Hur gick det sen?

Åter tack för ditt svar

1 gillning

Jag förstår inte upplägget från början, äger du inte aktierna på kroppen nu? Varför ska pengarna in i ett nytt bolag, annars är det ju bättre att ta pengarna cash

Syftet med detta är i grunden att kunna fördröja och planera skatt. Det blir i praktiken löneskatt på belopp upp till 100 inkomstbasbelopp om du säljer fåmamsbolag från kroppen. På detta sätt kan du planera uttagen bättre.

1 gillning

Är det ett fåmansbolag alltså? Ja, det påverkar ju såklart om så är fallet.

1 gillning

Bra sak att kolla med en skattejurist! Finns säkert folk här i forumet med bättre koll också. Kanske skapa en tråd specifikt om din 5:25-situation? Ett annat alternativ är ju att ta vanlig utdelning successivt under ett antal år.

Har skrivit lite om mina mer personliga upplevelser här. Det var dock mer ur perspektivet identitet och livet utanför det vanliga arbetslivet, snarare än om säljprocessen.

Jag hade möjlighet att sälja aktier successivt under ett antal år, men i två större omgångar innan jag lämnade. Det var också totalt sett lite mer pengar. Så inte riktigt samma sits som er.

Jag kan bara resonera utifrån mina egna känslor. Efter flera år som VD/entreprenör i litet bolag kände jag mig genuint oanställningsbar. Vem skulle vilja ha den spretiga blandningen av kompetenser? Det visade sig inte så svårt och det har funnits många möjligheter att jobba vidare på olika sätt om jag önskat. Som jag inte enkelt kunde föreställa mig då. Jag är bara ett par år yngre än dig gissar jag.

Har inget bra svar men ska man utmana lite så tror jag de flesta skulle tycka att 6-9 miljoner och ett okej jobb i några år var en drömsits. Men här kommer ju kanske rädslan för vad nästa steg kan vara när man (gissar jag) kanske jobbat många år i samma verksamhet, den har blivit en del av ens identitet osv. Plötsligt blir förändring mycket läskigare än för den som är van att byta jobb vart tredje år. Men självklart kommer det finnas en bra väg framåt även för dig efter detta. Du har bara inte svaret just nu.

1 gillning

Jag har även nyligen gjort en liknande resa, men med lite mer pengar. Jag har valt att ha kvar kapitalet och investera det i mitt holdingbolag. Sedan är min tanke att låta pengarna växa där och ta utdelningar som en liten bonus årligen. Jag är lite rädd för att gå i träda/5 :25 då jag alltid haft eget bolag vid sidan om och vill fortsätta arbeta några år till. Jag gick tillbaka till hantverket och jobbar igen som utvecklare, jobbet blev så oerhört mkt roligare när man egentligen inte behöver det och framförallt få göra det jag en gång i tiden älskade så mkt. Det är lite skrämmande, även jag kände mig ngt stökig i vem jag är professionellt, men erfarenhet har visat sig vara värd mkt.
Nu förändras sannolikt 5:25 till 4:25, men även schablonen går upp till 300k per år. Mitt tips är att lägga pengarna och investera i holdingbolaget och ta der lugnt. De växer lika bra där och finns kvar nästa år om man nu vill gå träda eller dela ut. Det blir som en stor härlig krockkudde i livet.

2 gillningar

Precis som du skriver känner man stundtals att man är lite inrutad i ett hörn och tycker att detta är det ända man kan och osäkerheten kring framtiden efter kommer krypande.
Man har ju varit lite spretig i olika roller och känns svårt att få det på CV så där.

Har lagt en längre tid av karriären kring detta system och produkt redan innan man startade eget. Så att inte arbeta kring det eller med gamla kunder som det säkert skulle kunna handla om skapar osäkerhet.

Men absolut skulle jag vara otroligt tacksam för att få denna kudde, och något typ av arbete skall man kunna hitta. Är inte heller så att jag eftersträvar att flyga privatjet direkt. Vill bara få ut en bra lön och slippa oroa mig för pengarna i ett normalt Svensson liv.

2 gillningar

Låter som goda råd, hade ingen koll på eventuell förändring till 4:25.
Får jag läsa på om, intressant att få höra era erfarenheter. Det är ju en omställning i livet som man inte gör varje dag.

Jag har sökt svar i en liknande frågeställning och det verkar inte finnas någon konkret och enkel linje att följa utan det bedöms olika från fall till fall.

En del säger att om man inte aktivt kan vara med och påverka det återinvesterade kapitalet (tex inte sitter med i styrelse/ledningsgrupper etc) så kan man anse även dessa onoterade aktier likt köpeskillingen du fått vid försäljningen kunna “vilas ut” enligt 5:25. (under förutsättning att man då förvaltar kapitalet i enlighet med de föreskrifter som finns, där diskretionärt är det säkraste)

Samtidigt som andra säger likt den förklaring du fått, att sålänge man äger onoterade aktier i sitt AB så är det väldigt svårt (om inte omöjligt) att tillgodoräkna sig tiden.

Edit:
Här är lite info från skv angående betydande omfattning, som endå får mig att tro man kan äga onoterat om man inte kan påverka värderingen.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.2/331734.html