Hej,
Det här är mitt första inlägg här, och jag har redan fått mycket goda råd från andra relaterade inlägg.
Jag är delägare och konsult i ett IT-bolag där jag har varit i cirka åtta år. Med bolagets tillväxt har konflikter med de andra delägarna ökat, och jag känner att jag har distanserat mig från både styrning och ledning. På senare tid har jag känt mig trött och vilsen, både professionellt och privat, vilket kanske är tecken på en ålderskris eller utbrändhet.
Nyligen mottog vi ett köperbjudande, vilket har lett till mycket funderingar. Jag överväger en exit som ett sätt att gå vidare, men frågor kring ekonomisk hantering, identitet och framtida roller under en potentiell inlåsningsperiod upptar mina tankar. Är detta rätt beslut, eller är det bara en svacka jag går igenom?
Det praktiska: Försäljningen skulle ge cirka 6-9 miljoner kronor: först 6 miljoner för 75% av bolaget, följt av ytterligare 25% baserat på EBITA-resultat och multipel efter 2-3 år. Pengarna planeras att placeras i ett nytt AB som bildas under försäljningsprocessen.
Frågor: Jag kommer fortfarande att äga en del av de återstående 25% under 2-3 år. Betyder det att karrenstiden för min inblandning inte startar omedelbart? Jag är fortfarande aktiv i bolaget, och skulle uppskatta insikter från någon med liknande erfarenheter.
Angående det nya AB
efter försäljningen så förstår jag att jag kan investera pengarna, men detaljerna är oklara. Kan jag förvalta investeringarna själv som i ett ISK, eller måste detta överlåtas till en bank? Vilka investeringsalternativ finns? Specifikt, hur hanteras investeringar i fastigheter som inte är avsedda för eget bruk utan uthyrning?
Detta känns som en unik händelse i livet. Med några år kvar till 50 behöver jag sannolikt arbeta ett tag till. Jag funderar på att ta det lugnare och reflektera över framtiden, kanske genom att göra några investeringar under tiden. Målet är att bibehålla en finansiell frihet och samtidigt kunna minska på arbetstiden.
Efter försäljningen undrar jag hur jag bäst anpassar mig till en ny roll i det övertagande bolaget. Känner att jag inte kommer vara lika passionerad om jag inte längre äger bolaget. Hur brukar nya ägare se på tidigare ägare? Är det vanligt med en inlåsning där man utnyttjar tidigare ägares erfarenheter, eller finns det förväntningar på högt engagemang? Eller skulle det vara möjligt att förhandla fram en tidigare exit mot en lägre ersättning?
Hur navigerade ni genom liknande situationer?