Sälja onoterade aktier till eget AB för att kvitta en vinst mot förlust

Hej!

Jag har jobbat snart 30 år i IT branschen i ett par olika bolag där jag utöver anställning även köpt aktier i bolaget där jag haft anställning. Alla aktier ägs privat.

Gjorde exit i ett av innehaven nyligen. Dock med en förlust på 1.7M sek. Jag har gått o funderat lite hur jag kan minimera denna förlust o tänker att det enklaste vore att realisera en vinst från mitt andra onoterade innehav. Kvitta förlust mot vinst. Mitt andra innehav är värderat till 30M sek idag. Finns ingen likviditet i denna aktie och en försäljning av bolaget är 1-2 år bort.

Jag har nyligen börjat konsulta från eget AB.
Min fundering är om jag kan sälja en del av innehavet, säg 5M av de 30M till mitt AB mot en revers. AB har skuld till mig privat. Dvs sälja till marknadsvärdering och framkalla en kapitalvinst privat som jag kvittar mot förlusten från försäljningen i andra bolaget.

I mitt AB kan jag minimera löneutbetalning och istället betala tillbaka lånet till mig privat.

Vad jag läst mig till kan man sälja onoterade aktier till marknadsvärdering till eget AB mot revers. Att AB betalar av skulden löpande o jag lyfter ingen/liten lön borde inte vara ett problem heller tänker jag.

Har jag missat något?

2 gillningar

Hmm… intressant tankegång. Jag vågar inte svara på den eftersom det kan bli så fel om det blir fel. Har du kollat med en duktig redovisningsfirma?

Ni som är duktiga på @redovisning har ni något inspel?

1 gillning

Inte kollat med någon ännu, kom på detta upplägg så sent som igår. Skall självklart göra det innan jag exekverar på något. Ingen brådska än så länge som tur är.

1 gillning

Du kan sälja de onoterade aktierna till högst marknadsvärde. Finns inget lägsta belopp du måste ha, utan du kan gåva in aktierna om du vill.

Låter klokt att nyttja din förlust genom att realisera en vinst.
Den risk som jag kan se är att äga aktier för dessa belopp i ett bolag som också har verksamhet. Detta med tanke på risken att bli stämd eller likviditetsbrist i ABt.

Kontrollera också att du får sälja aktierna, ibland finns spärrar och krav kring försäljningar även om det är samma huvudperson bakom.

Kolla även ifall båda bolagen är att se som kvalificerade, dvs att de följer 3:12-reglerna. Så att du matchar rätt förlust mot rätt vinst.

2 gillningar

Hej och välkommen till forumet🙂

En sak som jag funderar på är hur säkert det är att du kommer kunna sälja av ditt andra innehav, det värt 30 miljoner?

1 gillning

Bra kommentarer!

Yes, det görs en oberoende värdering varje år vid denna tid pga att bolaget använder personaloptioner. Så finns en fin rapport från en av de fyra stora revisorfirmorna som skulle ligga till grund för värderingen. Denna rapport är försiktig i sin värdering, finns inget incitament för någon att värderingen skulle vara så hög som möjligt.

Jag har tecknat en ansvarsförsäkring hos Länsförsäkringar och skrivit i konsultavtalen att eventuellt skadestånd är begränsat till vad försäkringen betalar ut. Känns som jag gjort vad jag kan här för att minimera risken.

Gällande likviditetsbrist, jag är dålig på eget företagande, men du tänker att om aktierna värderas lägre i framtiden?

Yes, medveten om problematiken men är rätt säker på att det är ok i detta bolag. Så länge “nya” ägaren signar aktieägaravtalet skall det vara ok. Men måste kollas upp.

Inget av bolagen är kvalificerade.

Tack! Lurkat en längre tid men först nu skapat ett konto :+1:

Det har aldrig varit närmre en försäljning än vad det är just nu :joy: Skämt åsido, alltid svårt med den typ av spekulationer. Min bedömning är att bolaget skall säljas, men de har lite punkter att adressera först, sen tror jag på en strukturerad process under -25 eller senast -26. Det är ett svenskt SaaS bolag med bla en stor amerikansk vc firma på ägarsidan med drygt 1/3 ägande. De har haft sitt ägande i snart sex år vilket borde innebära att vi närmar oss punkten när de vill göra en exit. De gör redan idag 4x på pengarna så det borde inte vara ett problem.

1 gillning

Strålande. Då har du en värdering att utgå ifrån.
Jag hade enbart sålt in en andel till mitt AB där vinsten är ca din förlust. Detta eftersom andelarna är okvalificerade när du äger dem som privatperson men kvalificerade i ditt AB. Beskattningen på okvalificerade aktier är rak och relativt låg vilket är fördelaktigt.

Om du har en vision om att i framtiden göra investeringar i onoterat så kan det finnas en vinning i att sälja alla aktier till AB för att inte bränna av skatt. Men då låser du upp pengarna till 3:12-reglerna.

Du säljer in aktier i ditt AB, aktierna i fråga är en relativt illikvid placering. Så det gäller att inte hamna i en situation där du inte kan betala för dina lån (om det finns), löner eller leveratörsfakturor då detta kan leda till konkurs.
Din verksamhet bör alltså vara flexibel och ha marginaler.

Det finns främst två anledningar till att ABn går under: förbrukat eget kapital eller likviditetsbrist.
Det är inte bra om det sker när du har en så värdefull tillgång i bolaget.

2 gillningar