Min först post här så ursäkta ifall jag missar eventuella implicita regler.
Jag har arbetat på ett onoterat svenskt företag ‘X’ och fick möjlighet för några år sedan möjlighet att köpa aktier i bolaget, vilket jag gjorde (i form av privat fysisk person). I dagsläget uppgår värdet på aktierna till cirka 1 miljon, och jag äger mindre än 1% av företaget. Företaget ‘X’ har inga utdelningar.
Jag kommer om 1 år troligtvis att sälja av mina aktier i företaget och jag tittar nu på fördelar med att överlåta (sälja) aktierna till ett nytt holdingbolag AB (‘NYAB’) som jag skapar upp själv inför detta. Jag har några frågor nedan ifall någon känner sig manad att hjälpa mig lite.
Om jag förstår det rätt så kan jag sälja mina aktier i företag 'X* till mitt nya holdingbolag ‘NYAB’ för 1 kr (köpeskillingen) mot revers, men jag ser även att vissa på internet rekommenderar att sälja aktierna till en summa som motsvarar mitt ihopsamlade gränsbelopp (50k bara hittills) + omkostnadsbeloppet för aktierna. Jag förmodar att välja 50k som pris är för att föra över ihopsamlade gränsbeloppet till holdingbolaget, eller varför vore 1 kr som pris ‘dåligt’ att välja?
Om 1 år när jag väl sålt av aktierna i 'X* via mitt bolag ‘NYAB’ så kommer jag varje år att kunna ut schablonbeloppet (cirka 200k via förenklingsregeln) med 20% som skattesats i form av utdelning?
Om jag vill ta ut mer pengar som utdelning från ‘NYAB’ så kommer allt utöver 200k att beskattas med 30% (kapitalskattsatsen), alternativt att jag väljer att ta ut en stor del i form av lön under 2025 och sedan ha möjlighet att ta ut en utökad utdelning under 2026 (eftersom jag tog ut lön föregående år) - har jag förstått det rätt?
Om jag inte flyttar över aktierna i ‘X’ till ett eget holdingbolag så kommer jag behöva skatta 52% på aktieförsäljning (kapitalvinsten) om 1 år då vinsten kommer klassas som Tjänstebelopp (inkomstslaget Tjänst), medan med ett holdingbolag ‘NYAB’ så är det maximalt 30% jag kan behöva skatta på pengar jag tar ut (om jag vill ta ut allt på en gång exempelvis)?
Jag har blivit informerad om att aktierna i ‘NYAB’ kommer bli ‘kvalificerade’ i 5 år framåt när jag säljer av mina aktier ‘X’, men jag vet inte riktigt vad det innebär…
Jättetacksam till er som väljer att ta er tid för mig.
Jag har gjort något liknande men kan ändå inte svara på en enda fråga du har. Jag skulle säga att det definitivt är värt att anlita en revisor för att få allt rätt från början.
Välj att sälja för ditt utdelningsutrymme (50k) eftersom du då får ut de pengarna till 20% skatt privat direkt. Det finns inget billigare sätt att få ut pengar så finns ingen anledning att säljare billigare än så till ditt bolag. Lite mer info i första länken nedan.
Korrekt
Nej, över gränsen för lågbeskattad utdelning beskattas utdelning som lön. Hur mycket det blir beror på hur mycket löneskatt du betalar det året i övrigt. Det finns dock en gräns på 100 inkomstbasbelopp, 2024 går denna gräns vid 7 620 000 kronor. På överskjutande belopp betalar du bara 30%.
Anskaffningsvärdet + utdelningsutrymmet ska det vara. Så länge det beloppet är lägre än marknadsvärdet för dina aktier.
Har du någon uppfattning vad du kommer sälja dina aktier för?
Det betyder att dina aktier blir okvalificerade och därmed kan du ta ut allt för 25%. Samma sak som att sätta bolaget i träda. Läs på om det är intressant.
Även läst på om eventuella förändringar som kommer ske 2026 när regler görs för fåmansföretag görs om (se 3:12-kommitténs förslag om ändring av skattereglerna för fåmansföretag - Setterwalls), vilket eventuellt kan innebära 4 års karenstid istället för fem samt utökat schablonbelopp till drygt 300k (istället för 200k). Jag har även insett att jag kan investera kapitalet som ligger kvar i NYAB (det som jag inte tar ut i utdelning) i en kapitalförsäkring under de 4/5 karensåren för att fortsätta öka kapitalet via det (om jag investerar väl). Med tanke på ovan så kommer jag gå upprätta NYAB och gå vidare med överlåtelsen av aktierna.
Mitt alternativ till att skapa NYAB var att sälja av aktierna som privat fysisk person direkt och acceptera (up till) 52%-skatten (inkomstslag tjänst) och
investera kapitalet privat på börsen därefter och växa kapitalet där, men med ovan argument jag listat så blir NYAB betydligt enklare/mer riskfritt än att försöka klara 30-40% börsavkastning i 2-4 år (för att få ut samma mängd kapital som jag får via 4/5-års utdelning via NYAB). Skulle jag ändra mig senare så kan jag alltid ta ut allt kapital från NYAB på en gång för upp till 52%-skatt, precis som om jag inte hade haft NYAB, men NYAB ger mig då valmöjligheten.
Om jag säljer till mig själv för ‘Anskaffningsvärdet + utdelningsutrymmet’ så kommer kapitalvinsten av denna överlåtelse att bli ‘utdelningsutrymmet’ (50k), och jag blir då skatteskyldig cirka 10k (eller liknande)? Eftersom jag kommer ha 25k på mitt aktiebolag när jag startat upp det, kan jag ta 10k från dessa 25 för att betala överlåtelsen, eller behöver/bör jag sälja via revers?
Precis. Sker detta under 2024 så deklarerar du en vinst i deklarationen 2025 på din k10:a. Skatten hamnar på 20% och blir 10 tkr (om din k10:a är 50)
Eftersom du säljer på revers så kan du amortera på lånet dag 1. Alltså kan du betala ut dina 25 tkr nästan direkt. Observera att revers mm måste vara signerat och bokfört innan.
Sen bör du ju ha lite pengar i bolaget för bankavgifter mm.
Sen angående om man ska ta pengarna privat istället, så beror det på. Om det inte är så mycket pengar så kan avgifterna för att driva ett AB äta upp vinningen med att ha ett AB. Så du får räkna på vart du får mest värde för pengarna.
Hur blir det med bolagsskatt i ovan scenario för mig?
Säg att jag 2025 säljer av aktierna i företag X och 1 miljon åker in på NYAB-kontot, detta kapital räknas då som bolagsvinst för 2025 för NYAB och jag skall betala bolagsskatt på 20.6% på 1 miljon (så cirka 200k försvinner). Resterande 800k i NYAB sätter jag in i någon kapitalförsäkrings-investering och låter NYAB gå i träda i 5 år.
Under dessa 5 år så tar jag ut utdelning för cirka 204k årligen som beskattas med 20%, så jag får ut cirka 160k. Bolaget behöver under dessa 5 år bara betala bolagsskatt på eventuella nya vinster jag gör i kapitalförsäkringen. När jag så småningom tömt NYAB på pengar via årliga utdelningar så har jag haft en total skattesats på cirka 36% på kapitalet. Så i realiteten bör jag jämföra skattesats 36% (NYAB) vs 52% (skippa NYAB och vi bortser från uppsparat utdelningsutrymme).
Nej, vinst på försäljning av onoterade aktier i intressebolag är skattefria. Ditt NYAB betalar ingen bolagsskatt på detta. Jag kanske inte formulerar detta helt korrekt, någon av våra hjälpsamma vänner får hoppa in, men jag är säker på att transaktionen inte utlöser någon skatt för NYAB.
Nej, kapitalförsäkringen Schablonbeskattas med ca 1% (2024) på hela beloppet årligen, ingen bolagsskatt här heller.
Skulle det vara total peng så är det kanske inte värt att starta ett AB och göra en internare…
Om du som privatperson säljer dina aktier för 1mkr så har du ingen vinst att beskatta om förvärvkostnaderna var 1 mkr.
Edit: jag läste första inlägget igen - är anskaffningskostnaden 1 mkr eller 1kr?