Onoterade aktier privat -> AB

Hej, jag har köpt aktier av min arbetsgivare till marknadsvärde och tagit ett personligt lån på marknadsränta från majoritetsägaren (säljare) för det. Efter att ha läst på om skattekonsekvenser av utdelningar, så funderar jag på att flytta över aktierna till ett AB som jag startat. Hur gör jag detta på smartast sätt? Jag lutar allra mest mot att äga lite privat och lite via AB, på så sätt får jag ut en del utdelning löpande och kan accumulera i AB.

Frågor:

• Lån involverat: ska jag skänka aktierna och behålla lånet privat? Ska jag be säljaren göra om lånekontraktet?
  • Är det okej att flytta över aktierna via aktieavtal jag själv skriver? Eller behövs något som jag inte tänker på?
  • Annat att tänka på?

Hur många % av bolaget köpte du?
Delar bolaget ut löpande?

Köpte du under 4% så får du inget löneunderlag och det är fördelaktigt att äga via eget AB.
Är din del av utdelningen mindre än ca 200 tkr per år är det fördelaktigt att äga via eget AB.

Isf säljer du in aktierna till ditt AB för anskaffningsvärdet. Det uppstår en skuld till dig och du kan sedan amortera av med bruttopengar.

Du ska inte göra detta själv, ta hjälp.
Du ska heller inte ändra något i det första avtalet med den tidigare ägaren, du är nu inne i den förbjudna kretsen och lån mellan er ska göras efter att en jurist/revisor gett ett OK.

Under 4%, men anskaffninsvärdet är runt 3 miljoner. Utdelning antar jag kommer upp i 1 miljon under bra år (tex nu i vår). Tänkte därför om man kunde dela upp det, så lite privat och lite AB.

Om jag säljer in aktierna till AB för anskaffningsvärde, behöver det ske en transaktion eller är det mer på “pappret”? Ska kontakta revisor men vill gärna ha lite mer kött på benen innan.

Om du med din andel får 1 mkr i utdelning till våren bör du sälja över dina andelar till ett eget AB.

Det är bara 300 tkr (ca10% av anskaffningsvärde) som blir till 20% beskattning. Resten beskattas som lön.

I ditt egna AB säljer du in dina aktier till 3 mkr via en revers mot dig. Du kan sen amortera av dessa 3 mkr löpande utan någon skatt. Det kan du inte göra utan ett eget AB.

Nackdelen är att du enbart får ca 200 tkr i utdelningsutrymme via eget AB per år (jmf med 300 tkr) men du kan förvalta pengarna i bolaget utan skatt och efter x år sätta bolaget i träda.

Sker ingen transaktion men formalia måste upprättas! Av kunnig.

Okej tack för väldigt bra och utförligt svar! Men du tror inte det ger mening att äga lite privat med, så jag får lite utdelning privat? Min lön är inte så hög generellt och kommer inte komma över brytpunkt även med utdelning.

I teorin ja kanske.
Men jag hade sagt att det är praktiskt extremt ineffektivt, då du vid varje löneändring måste ändra din ägandeandel.

Då hade jag hellre år 3-4 efter några års amortering av skuld och utdelningar börjat betala ut lön från ditt eget AB till dig.

Eller försökt höja min lön till brytgränsen.

Skulle också säga att du bör äga allt via ditt AB. Lågbeskattad utdelning enligt förenklingsregeln kan du bara ha på ETT av dina bolag, således måste du “välja”.

Enklast skulle jag få säga är att ha allt via ditt AB och även ackumulera utdelningsutrymmet där. Så kan du senare välja om du vill ta ut det privat från ditt AB eller återinvestera.

Yes! Men eftersom jag knappt får något lön, så tänkte jag det kunde vara fint att få lite utdelning privat (huvudregeln) och en del via bolaget (schablon). Tex säg 1/3 privat och 2/3 AB. Om jag får utdelning på 1 miljon, så skattar jag väl ca 115k på 20% (omkostnadsbelopp av inköpspris 3 miljoner, varav 1 miljon till privat) och resten (typ 220k) som lönskatt. Borde väl inte ge så mycket extra skatt på det?

På så sätt får jag ut mer än 200k / år. Men kanske fortsatt bättre med allt i AB?

Jag vill egentligen ta ut så mycket som möjligt, så skatteeffektivt som möjligt.

Nu vet ju inte vi all info här, men varför tar ni ingen lön? Låter jättedumt. Om din andel ger en utdelning om 1 mkr så bör bolagets resultat överstiga 25 mkr. Då du uppgett att du äger mindre än 4%.
Detta påverkar pension, föräldraledighet, sjukskrivning mm jättemycket.

Hur har du klarat dig hittills?

1 gillning

Absolut! Arbetar i DK, så betalar skatt på min lön där och inget i Sverige. Så knappt någon lön som beskattas i Sverige (är lite men inget som jag tycker ska påverka detta).

Men kapitalinkomst betalar jag skatt på i Sverige (källskatt 15% i DK som jag kan göra avdrag för i Sverige privat, men inte i AB…).

Så AB skatt blir totalt: 23% (0.85 * 0.8)
Privat: Lönskatt Sverige, antar 30-50%

Detta kanske förändrar allt. Här bör du kolla upp med någon rådgivare som kan. Typ revisorn eller någon skattejurist.

Mina tankar ovan är för ett svenskt bolag ut ett svenskt perspektiv. Jag kan inte alls skillnader mellan Danmark och Sveriges regelverk

Utdelningar från onoterade andelar är skattefri i Sverige så länge det är ett AB eller liknande juridisk form i andra europeiska länder.

Mm har möte inbokat. Jag kommer inte undan 15% skatt direkt, men blir ändå billigare antar jag med AB? AB effektiva skatten blir ca 32% (inte 23! typo), vilket jag antar är lägre än om det hela räknas som lön.

Njae. Utdelningen är i ditt AB skattefri i Sverige om det danska bolagets juridiska form är att likna ett AB.

Dvs att du enbart beskattas med 15% på utdelningen enligt de danska reglerna isf.

Är det inte att likna ett svenskt AB är skatten Max 30%, efter att du i Sverige fått avräkna kupongskatten från Danmark.

Jo precis, så 15% i DK och inget i Sverige. Men sen när jag tar ut utdelning till mig själv från AB betalas 20% upp till schablonbeloppet (dvs ingen avräkning av de 15% i DK).

Läste igenom detta svaret igen… bara så jag förstår det rätt: Jag säljer mina aktier till AB via en revers, är det ränta på denna? Samma ränta som jag betalar till huvudägaren/säljaren i så fall?

När jag amorterar de 3 miljonerna (revers) till mig själv (från AB till privat), så är det skattefritt, dvs ingen utdelning? → jag betalar sen vidare till huvudägaren med dessa skattefria pengar?

Precis. Reversen sätts med en ränta som är marknadsmässig (hellre någon procent lägre än att ta i, då detta är en vanlig kontroll vid skatterevison). Stibor + 1-3% enheter bör vara rimligt.

Precis. Reversen är ju grundat i ett lån från dig som privatperson till ditt AB, det kan betalas av utan skattebränning och du kan sedan göra vad du vill med pengarna privat.

1 gillning