Frågor vid avveckling av ett AB

Hej. Jag ska avveckla mitt Aktiebolag, och inser nu att detta inte är en helt enkelt process. Undrar nu hur jag gör det på smidigaste sätt, hoppas någon har erfarenhet av detta och kan komma med lite vägledning för detta?

Några frågor:

  • Hur ser avvecklingsprocessen ut i stort? Vilka steg måste göras? Hittar ingen bra sammanfattning på webben…

  • Hur hanterar jag tillgångar i bolaget? Ska jag sälja av inventarier (mobil, laptop) först? Tänkte isåfall sälja detta till mig själv till marknadsmässigt pris?

  • Tänkte göra en utdelning av de pengar jag har kvar i bolaget, men spara lite som buffert under avvecklingsprocessen. Vad händer med de pengar, samt aktiekapitalet, som finns kvar i bolaget?

  • Den återstående verksamheten (mycket begränsad) tänkte jag överföra till en enskilda firma, vad måste jag tänka på kring detta?

  • Har sett att det finns massa bolag som hjälper till med avveckling, alternativt köper upp bolaget. Är detta en smidig väg framåt? Är det riskfritt, så att det inte hamnar i några skumma sammanhang? Är dessa bolag överlag seriösa?

Hoppas någon har erfarenhet av detta och kan guida mig en bit på vägen…

2 gillningar

Har precis börjat med detta själv.
Har ett AB som jag siktar på att snabbavveckla till slutet av månaden.
Så jag har börjat med att sälja och skriva av inventarier så att jag inte har något kvar i företaget.
Jag har även återfört Periodiseringfonder för att nolla vinst i största mån.
Kommer att ta utdelning för 2022 & 2023 för att minska kapitalet.
Jag kommer att ha böckerna gjorda till och med q1 så jag inte har några avtal eller kontrakt i företagets namn. Överfört mail och domän och liknande till mig som privatperson.
Ca 10.000 kr för snabbavveckling då jag inte kommer att ha så mycket kapital kvar.
Har gjort färdigt 2023 bokslut nu.
Hoppas att jag inte glömt något…

1 gillning

Tack för svar!! Ungefär vad jag sett framför mig.

Jag har ju tänkt sälja det mesta av inventarier till mig själv… men funderar på t ex en gammal mobil från 2010, är ju inte värt något direkt. Är detta något då man kan skriva av? Har du koll på reglerna för vad som kan skrivas av och inte? Och hur sjutton bedömer man marknadsvärdet på t ex en 8 år gammal laptop…

Periodiseringsfinder har jag återfört sen tidigare. Och har utdelningsutrymme för pengarna jag har i bolaget nu.

Domäner, anses dessa ha något värde, eller kan man bara skriva över till sig själv, och så tar man nästa årsavgift privat?

Ska ringa runt till lite bolag som sysslar med avveckling nu i veckan, är lite nojjig över att det kan bli problem om bolaget hamnar i fel händer efter man sålt det.

Har sålt inventarierna.
Har också ett visst mått av oro vad det gäller att det verkligen kommer att avvecklas rätt.

Jag hade en liknande fråga till min revisor som sa att det finns bolag som hjälper till med detta. Det skulle kosta 9500 kr och bara ta några dagar. Enligt revisorn tar det lång tid att göra själv men det blir billigare och går också bra.

En mobil som är gammal är väl avskriven och saknar värde i företaget?

1 gillning

Undrar varför dessa bolag kan göra det så snabbt och det skulle ta lång tid att göra det själv? Är det inte något man skulle kunna göra tillsammans med redovisningsfirman? Sitter i samma sits med min fars bolag och är intresserad av alternativen.

Jag har avvecklat med hjälp av Bolagspartner i Lund, väldigt smidigt.

Väldigt viktigt att välja seriöst bolag så att bolaget verkligen avvecklas.

2 gillningar

Vill bara säga att bara för att något är avskrivet är det inte okej att bara ta den saken privat. Allt som är företagets tillgångar ska säljas till marknadsvärde som jag förstått det.

Sedan står ju knappast en 10år gammal telefon med i någon inventarielista, men det är ju en annan sak.

1 gillning

Jag brukar anlita Bolagspartner för avvecklingen, det går på ett par dagar. Anledningen att det går snabbt är att de köper bolaget av dig och avvecklar sedan i lugn o ro. Inget säljs vidare, så de är tipp-topp-seriösa.

Bolagets balansräkning ska vara helt ren när du skickar in för offert, annars meddelar de vad som behöver åtgärdas.

2 gillningar

Exakt. Att man skulle kunna plocka ut inventarier utan kostnad för att de är avskrivna verkar vara ett vanligt missförstånd. Avskrivning görs gör att fördela kostnaderna för ett inköp över flera år, så att det inte belastar resultatet ett enskilt år.

Exempel:

Jag köper en bil för 500 000 och skriver av den med 100 000 per år i 5 år. Vilket belastar bolagets resultat med -100 000 varje år under 5 år, istället för -500 000 under 1 år. Bilen har dock fortfarande ett värde, låt säga 300 000.

Att bilen är avskriven innebär inte att jag bara kan skriva över den till mig när jag avvecklar bolaget, utan jag måste köpa loss den, till marknadsvärdet 300 000. Sen kan jag ju, om jag har utdelningsutrymme för det, göra en utdelning på de 300 000 med 20% beskattning, vilket skulle innebära att jag får tillbaka 240 000 av de 300 000 jag betalade för bilen.

Att sen inte sälja av inventarier som har ett marknadsvärde vid en avveckling kanske inte upptäcks av myndigheteterna, men vill man göra saker rätt och riktigt så måste inventarien säljas, till marknadsvärde, oavsett om den är avskriven eller inte.

3 gillningar

Tack för tipsen om Bolagspartner (Anita_Endal och janbolmeson). Så svårt att bedöma om ett företag är seriöst eller inte, så känns betryggande att åtminstonde två här på forumet avvecklat via dem.

Mailade dom igår och blev uppringd idag men kunde inte ta samtalet. Ska ringa dom imorgon och diskutera deras upplägg och process.

1 gillning

Hur räknar man på vinstskatten vid snabbavveckling?
Tänker jag rätt om jag kalkylerar följande

Låt oss säga att jag har 110000kr kvar efter utdelning.

110.000 - 10.000 ( kostnad för snabbavveckling) -50.000 ( aktiekapital)
Då gör jag en vinst på 50.000kr, ska den deklareras som inkomst eller vilken skatt ska man räkna med där? Aktiekapitalet var ju skattade pengar så de får jag väl räkna bort?

Puh. Har nu upprättat en inventarielista från 2010. Till nästa AB ska jag underhålla denna lista löpande. :wink:

Hur ska man tänka kring värdering av grejorna? Vill gärna höra era tankar kring detta och hur ni skulle gjort…

T ex:

  • Mobil från 2012 - Undanlagd sen länge, troligtvis slängd. Marknadsvärde bör vara 0?
  • MacBook från 2014 - Inte använd på säkert 5 år, seg som fan, i stort sett oanvändbar för normalt användande. Styrplattan pajj pga batteriet har expanderat. Kanske har visst värde, men inget jag kommer lura på någon köpare på Tradera, och inget jag någonsin kommer att använda igen. Hur hantera? Kassera?
  • iPad från 2011, skärm med stora sprickor. Oanvänd i typ 8-9 år. Har den något marknadsvärde? Att fixa skärmen skulle ju kosta mer än vad man kan få ut för den?
  • Extern HD från 2012. Oanvänd sen måånga år. Pga ålder inget man kan lite på för backuper. Marknadsvärde noll? Kassera?

Andra saker, t ex kamera med tillhörande objektiv som använts för produktfoto har jag tänkt kolla på vad de går för på Tradera/Blocket och sätta det som marknadspris och köpa loss av mig själv.

I det exemplet måste du först betala bolagsskatt 20,6 % av de 300 000, sen 20 % skatt. Du skulle då få tillbaka 300 000 - 20,6 % - 20 % = 190 560 av de 300 000.

3 gillningar

Antingen likviderar (dödar) man bolaget. En långdragen process. En likvidator måste utses, inte vem som helst får och kan likviderar ett bolag. Denna process tar ca åtta månader eller längre.

Eller så säljer man bolaget till en etablerad och tillförlitlig aktör. Aktörer som specialiserats för dessa typ av transaktioner med ändamål att hjälpa bolagsföreträdare “avveckla” sig från ett aktiebolag.

Att likvidera och sälja bolaget kostar vanligtvis ungefär lika mycket, ca 10 tkr. Typ…

Värt att nämna i detta sammanhang är varför de flesta väljer att sälja till en specialiserad aktör är:

*Slipper en långdragen likvidationsprocess.

*Undviker risker med köpare som väljer att driva bolaget vidare.

1 gillning

Tänk som någon tidigare arbetsgivare hade gjort. Dina 10+ år gamla prylar hade de kört till elektronikåtervinningen för länge sen… Är skillnad om man har en 1-2 år gammal dator. MEN och här är ett stort MEN att sälja som företag då måste man följa konsumentlagstiftning med allt vad det innebär i åtagande mot köparen, det är en stor anledning till varför företag inte vill sälja utrangerad utrustning utan hellre återvinner.

Har kommit en bit på vägen nu.

Jag ska ju flytta över den återstående lilla verksamheten till en Enskild Firma. Behöver skaffa nytt bankkonto för detta.

Har förstått att det är lagligt att köra en EF på ett privat konto, men verkar som att de flesta banker inte tillåter detta.

Vill komma så billigt undan som möjligt, och kommer t ex inte betala SEB 2500kr för att sätta upp ett nytt företagskonto.

Har kollat in Svea Bank, 149kr i månaden, ingen uppstartskostnad.

Har ni några andra förslag på banker jag kan använda för min EF?

Men banken vet väl inte ifall du öppnar ett nytt konto i din privata bank att det är avsett för din enskilda firma. Du kan inte ha bankgiro, men ifall dina kunder kan betala via kontoöverföring eller swish så är det väl inget problem. Leverantörsfakturor och liknande kan du betala från bankkontot.

Har också kommit en bit på vägen, jag håller nu på och ger Bolagspartner de underlag som de behöver. Väldigt smidigt såhär långt. Många saker har direkta bankkopplingar så det mesta är integrerat

1 gillning

Klart och pengarna på kontot så det går väldigt smidigt,
gäller bara att ha alla filer på plats. Underlättade att ha Fortnox.

Nu ska man bara räkna på hur mycket av pengarna jag måste lägga undan av försäljningssumman.
Jag tänker att man får dra av det skattade aktiekapitalet
dvs -50k
Sen lägga på summan ovanpå årets lön som inkomst av tjänst och beräkna skatt enligt det eller tänker jag fel?

1 gillning