Försäljning av ett AB följer 3:12 reglerna om det var ett kvalificerat fåmansbolag, så du beskattas enligt din k10:a
Tack,
Det här får jag undersöka vidare.
Jag har ju maxat min K10 med utdelning så jag har inget utrymme med 20% skatt kvar.
När ska man deklarera det i K10, sålde i år, tog utdelning för 2022 & 2023 i år.
Ska det då med i deklarationen jag lämnar i år ( både försäljningsvinsten och utdelningen) eller ska något deklareras i nästa års deklaration med nytt utdelningsutrymme som positiv effekt?
@Paladium känns som du alltid kommer med tänkvärda svar, tack så mycket!
Skatt vid försäljning av ditt fåmansföretag
Om du som fysisk person (privatperson) säljer ditt fåmansbolag och dina aktier är kvalificerade så skall en viss del av vinsten beskattas i inkomstslaget tjänst och en viss del i inkomstslaget kapital. Detta i enlighet med de så kallade 3:12-reglerna. Du använder blankett K10 för att deklarera försäljningen. Försäljningen skall tas upp i deklarationen det år då du skriver bindande avtal och försäljningssumman fastställs. Om din försäljning även omfattas av en tilläggsersättning (som t ex baseras på de kommande årens resultat) så skall denna tilläggsersättning deklareras vid tidpunkten då den blir känd men du får tillämpa de skatteregler som gällde vid tillfället då du ursprungligen sålde aktierna.
Det som händer i år (2024) deklareras vid nästa års inkomstdeklaration.
Jag antar att iår innebär kalenderår 2024.
Om försäljningen och utdelningen gjordes 2024 så ska den med i deklarationen för 2024 som lämnas in under 2025.
Om du hade ett utgående belopp på din k10:a från deklarationen 2023 som delades ut 2024 från ditt AB så kommer det att beskattas till 20%.
Eftersom du ägt aktierna ingående 2024 så får du ett nytt utdelningsutrymme om ca 195 tkr för 2024.
För att visa med siffror:
Utgående värde k10:a 2023 - 400 000 kr
Beslutad utdelning 2024 - 400 000kr
Vinst vid sålda aktier 2024 - 100 000kr
(Vinst är här försäljningsvärdet - omkostnadsbeloppet)
Deklarationen för 2024 kommer då vara värdet på din k10:a från 2023 uppräknat med x-procent + 195 tkr för 2024.
Alltså beskattas både utdelningen och vinsten med 20%.
Beräkning av gränsbelopp enligt förenklingsregeln: 195 250 kronor × Antal ägda aktier vid ingången av året ÷ Totalt antal aktier vid ingången av året + Sparat utdelningsutrymme från förra året × 104,94 %.
Ja, sorry, “årsstämman” hölls i förrgår
Tack för ett väldigt utförligt svar, det verkar som jag kommer att ha utrymme på K10:an att ta allt på 20% skatt om jag nu kan räkna in 2024 utrymme.
Verkligen lyckokast, jag startade bolaget i slutet på december och fick där 2 års utrymme på K10:an och nu kan jag ta med “säljåret” då jag ägde det i början på året.
Känns som jag borde skaffa lite bubbel…
Och kanske till om med se om jag kan spendera lite pengar
Har du kollat Marginalen? Har för mig det är under hundralappen per månad. En nackdel är nog att de inte kan har kreditkort. Iaf gick det inte förut. Finns ju andra lösningar på det. En del bokföringsprogram online erbjuder det.
Sådär. Nu är bolaget avvecklat. Anlitade Bolagspartner för snabbavveckling efter rekommendation här i tråden.
Funkade otroligt smidigt med Bolagspartner, de svarade tålmodigt på mina frågor under hela processen, och när allt var klart på min sida så gick det blixtsnabbt via deras digitala tjänster. 10/10 och jag kan verkligen rekommendera dem om ni ska avveckla.
Och tack till er alla som hjälpt mig på vägen i denna tråd!
Vad bra! Kul att du är nöjd.
Tack för att du återkopplade!
Härligt att allt gick bra. Vad kostade det om man får fråga?
Bolagspartners avgift är 10 000kr.
Har du tillgångar i bolaget på 100 000 (inklusive aktiekapital) så köper de alltså bolaget för 90 000.
Aktieförsäljningen måste ju sen deklareras med K10. Aktiekapitalet får du tillbaka oskattat (eftersom du petat in dina privata pengar), och resten beskattas med 20% (precis som en utdelning) under förutsättning att du har utdelningsutrymme kvar.
När jag läser i den här tråden verkar det vara som att de som skriver om Bolagspartner är eniga om att de i slutänden likviderar bolaget och inte säljer det vidare. Är det verkligen så?
Kostnaden på 10.000 ska då alltså täcka allt jobb som en likvidering innebär och medföra en vinst. Kanske är så, men jag är tveksam.
Tror eg inte det e så mycket jobb som så med en likvidering, utan att det främst är att det tar tid, dvs, det måste gå x månader innan bolaget faktiskt kan likvideras - måste säkerställas att det inte finns försmådda företag/personer etc som anser sig ha något anspråk på företaget. Och det jobb som ska göras går nog standardisera ganska enkelt.
Dock är det intressant att summan är densamma. Likviderade ett bolag för… 12-15 år sen eller nått (via Standardbolag) och det kostade 10 papp då med.
Fast man måste väl ha en likvidator och den får väl inte vara från samma företag. Bara en sån tror jag lär kosta en del.
Hej!
Jag tänkte avvecckla mitt AB med hjälp av Bolagspartner men har noll koll på termerna de använder. De skrev att det måste finnas minst 10.000 kr i bolaget och att jag skulle sätta in det som saknades och skicka ny balansrapport.
Jag gjorde detta men fick samma svar igen.
Mailade dem angående detta och fick till svar:
“När vi ska avveckla bolaget får det endast innehålla kassa och eget kapital samt eventuella skattefordringar/skatteskulder. Andra tillgångar och skulder såsom Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkter och Skulder till närstående personer, kortfristig del måste vara reglerade innan vi kan förvärva bolaget för att avveckla det. Därför går det bra att göra om skuld till närstående till ovillkorat aktieägartillstånd, då kommer bolagets eget kapital att öka med motsvarande.”
Så, jag fattar inte riktigt vad detta innebär och undrar om någon av alla proffs här kan förklara eller bara säga om det låter som en klok idé att göra om skulden till närstående till ovilkorat aktieägartillstånd?