Hello.
Startade för ett par år sedan ett AB, men min älskade far och mentor som jag skulle driva företaget med och som satt på all kunskap gällande företagande gick tyvärr hastigt bort 4 månader efter jag startade bolaget. Inspiration, lust och mod försvann med honom och jag trivs bra med den anställning jag har. Bolaget har inte gjort några affärer öht utan det enda som hänt är att jag startat det och har aktiekapitalet på bankkonto.
Således sitter jag här nu med ett icke verksamt bolag med ett aktiekapital på 25 000:-, men med ångesten och huvudbry när det kommer till årsredovisning och deklaration (som pappa skulle lära mig). Jag kan förvisso anlita en firma för att hjälpa mig, men då företaget inte har några intäkter så blir det också knas. Jag lyckades (nog) få till det förra året, men efter mycket vånda, gråt och tandagnisslan.
Tanken var först att behålla bolaget ifall andan faller på längre fram, men jag blir mer och mer inne på att avveckla/ sälja. Det var ju trots allt inte så krångligt att starta bolag ifall jag får några briljanta idéer om några år.
Ni som kan saker, hur går jag tillväga för att kunna få tillbaka så mycket som möjligt av insatt aktiekapital?
Likvidera bolaget.
Nackdelen för dig är att du måste ha en oberoende likvidator eftersom du inte haft en revisor. Alltså kostar det lite.
Kostnader:
https://bolagsverket.se/sjalvservice/avgifter/avgifterforaktiebolag.4358.html
Ett annat sätt är att snabbavveckla bolaget via någon site (välj bara en partner som likviderar bolaget så att det inte säljs vidare)
Rekommenderar dig att lägga det som ett vilande bolag. Starta ett företagskonto hos Avanza. Välj att placera de aktiekapitalet om 25 000kr i indexfonder. Onödiga utgifter att bara klippa det bara rakt av. Snabblikvidation kostar 10000kr. Se till att investera aktiekapitalet istället - sen, vem vet… i framtiden kanske du vill kicka igång firman igen. Då slipper du alla avgifter för att starta ännu ett nytt AB.
Jag har själv ett vilande AB
Då mina planer blivit lite förskjutna är jag i samma sits men vill ha mitt vilande. Hur går man till väga för att sätta det vilande?
Har AB med kapital på en bank som inte ger mycket ränta. Är det bara starta ett konto på avanza och flytta alltså? Trodde man behövde ha kvar aktiekapitalet på en bank med transaktions möjlighet ![]()
Ingen moms/arbetsgivaravg osv registrerat.
Det blir vilande per automatik.
Du kan(nästan) göra vad du vill med aktiekapitalet, så länge du redovisar detta. Att investera aktiekapitalet är fullt acceptabelt.
Starta en KF i företagskontot - välj sedan sen att skriva under en bevittning(blankett), så läggs ditt företags KF in under ditt privata konto med BankID. Då slipper du logga in med bökigt användarnamn och lösen.
Ah
då är det vilande då! Bra tips för att få till det smidigt hos Avanza med. Tackar
Legalt sett finns det inget begrepp för ”vilande” bolag så man måste fortsätta att sköta redovisning, årsrapport och sådant som krävs. Bara så man är medveten om det.
Hej,
Jag kan tänka mig att ta över/köpa den.
Pma mig om det är intressant.
Som JFB säger så finns det ingen juridisk betydelse för "vilande bolag ", årsredovisning ska fortfarande lämnas in. Sen finns det företag som köper upp ABn för att sälja de vidare som lagerbolag. Ta också en funderare innan du säljer då du förmodligen har en del sparat utdelningsutrymme i företaget som kan föras över som tex gåva (tror jag) om tex någon annan i familjen/släkten vill starta verksamhet.
Jag hade inga som helst problem att sälja mitt aktiebolag som var i samma läge som ditt, aldrig bedrivit någon verksamhet.
Såldes för 27kkr
Fick 25kkr för aktiekapitalet.
Fick 1900kr för utgifterna kopplade till att starta bolaget.
Gjorde 100kr i vinst(vilket jag ångrar för det innebar att jag behövde deklarera på ett annat sätt, kommer inte ihåg).
Finns mängder av människor som inte orkar vänta på myndigheternas handläggningstider och är villiga att betala för att slippa.
Se bara till att göra rätt med papprena, jag personligen anlitade en redovisningsbyrå till att fixa allt detta och när affären var klar fakturerade de aktiebolaget jag sålde.
Helt ny här. HUr skickar jag ens ett PM? ![]()
Hur hittade du en köpare? Finns det en markandsplats för att sälja bolag? ![]()
PM du trycker på Meddelande på den person som du vill skicka till. Tex tryck på mitt foto och välj Meddelande då har du valt PM sen så skriver du vad du vill ha sagt och då kommer det enbart till mig. Välj den person som du vill skicka till.
Var försiktig med “fuskavveckling” bara. Jag är inte vidare insatt själv, men det finns tydligen aktörer som inte helt avvecklar utan bara säljer vidare.
Svenska Standardbolag https://www.standardbolag.se/ ska vara en säker plats att avveckla sitt bolag på, blev föreslagen det av min redovisningskonsult.
Sedan tyckte samma redovisningskonsult att jag skulle låta det vila några år och invänta inspiration och mod att använda det till konsultbolag åt mig själv istället och så blev det så jag kan inte recensera tjänsten.
Nackdelen med vilande bolag är ju som sagt att man måste sköta bokslut och deklaration ändå och om man inte är fena på det själv så kostar det pengar.
Men inte massor, t.ex. denna för 1590kr så får du både årsredovisningen och deklarationen:
Word of mouth, redovisningsbyrån hade en annan kund där det var dags att gå från handelsbolag till aktiebolag. Så istället för att starta ett nytt så köpte de mitt. Nästan kostnadsneutralt oxå för dem. Sen fick de en liten fördel att bolaget var typ 3 år gammalt istället för nyregistrerat.
Vad händer med pengarna på kontot vid försäljning? Har halva aktiekapitalet