Likvidera aktiebolag

Hej. Mitt första inlägg här.

Råkade starta ett aktiebolag för ett par år sedan, med ett aktiekapital på 50 000. Såg det som en kul grej att prova på. Har haft ett par mindre uppdrag bara och har just nu ingen verksamhet. Har hela tiden haft ett vanligt heltidsjobb som min huvudsyssla.

Nu när bankens starterbjudande har löpt ut så betalar jag hutlösa 2000 kr/år i bankavgift för ingenting. Dessutom kommer jag eventuellt behöva pengarna (aktiekapitalet) privat inom ett par år.

Försöker därför kolla upp nu hur jag gör för att avsluta/likvidera bolaget och fick en smärre chock. Jag måste tydligen anlita en likvidator, som kan kosta runt 15 000 kr. Alternativt så verkar man kunna sälja bolaget för en billigare kostnad (runt 4000 kr) till någon annan som tar hand om all administration. Ja, detta borde jag naturligtvis kollat upp innan jag startade bolaget, men jag kunde faktiskt inte föreställa mig att det skulle vara så dyrt att lägga ner sitt företag med tanke på att man inte ens behöver revisor nuförtiden.

Någon som har erfarenhet av detta och hur man kommer undan billigast möjligt? Är dessa annonser som jag hittar om att köpa mitt bolag seriösa? Kan jag komma undan med några tusenlappar så låter det helt klart intressant. Annars har jag inget emot att göra det mesta jobbet själv, om det är ett alternativ. Men det verkar som jag är tvungen att anlita en likvidator med rätt kompetens. Verkar vara juristfirmor som erbjuder detta.

Har inte koll alls men en vild tanke, konkurs ?

Tömmer man bolaget och sätter det i konkurs är risken stor att konkursförvaltaren kräver återvinning. Då blir det bara dyrare.

Dessutom är inte speciellt roligt att ha en konkurs i bagaget, i alla fall inom vissa brancher. Du lär ha svårt att få jobb på en revisionsbyrå i alla fall…

Om du kan få en revisionsberättelse på nästa årsbokslut så kan du själv vara likvidator. Det är kanske ett billigare alterantiv? https://bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/avvecklaaktiebolag/likvidationavaktiebolag/likvidatoriaktiebolag.721.html

Som aktieägare eller ledningsperson får man inte avveckla sitt eget bolag.

Domstolen kan vara rätt tuff ibland. Fick själv nobben att bli likvidator åt en kunds bolag på grund av att det var på obestånd och att jag inte är advokat. Detta trots att den ende fordringsägaren var ägaren själv!

Tack för input. Nej, konkurs är nog varken lämpligt eller billigt. Får kika på om jag ska skjuta det till nästa år och göra revision så att jag kan likvidera själv. Känns tveksamt om det blir så mycket billigare dock.

Hittar en massa annonser om att man kan sälja vilande bolag (lagerbolag) när jag googlar. Det verkar betydligt billigare. Tanken är väl att de (en företagsmäklare) säljer vidare till någon som vill starta en verksamhet. På så vis får de ett färdigt bolag utan krångel och det är bara att sätta igång från dag 1. Samtidigt kan jag göra mig av med företaget billigare och snabbare än vid likvidation. Känns dock lite riskabelt. Om det är en oseriös köpare riskerar man att bli blåst. Därför jag undrar om någon har erfarenhet av detta?

Jag har funderat på att köpa lagerbolag, men då ska det vara ett bolag som inte haft någon verksamhet.
Vill inte hamna i ett läge där gamla bolagets affärer slår tillbaka på mig.
Nackdelarna väger tyngre än fördelarna för mig som köpare.

Om du säljer bör du minska aktiekapitalet till 25k först

Jag har likviderat två AB med hjälp av Standardbolag, funkat smärtfritt båda gångerna, men ja, det kostar en slant.

Kan rekommendera https://www.heinestams.se/ för snabbavveckling av ditt bolag.

Om man har en revisionsberättelse ska man kunna göra det själv enligt Bolagsverket.

1 gillning

Uppenbarligen har man lättat på reglerna!:blush:

2 gillningar

Hej!

Jag läste att du haft Svenska standard bolag som revisortjänst för snabb avveckling av dina 2 tidigare bolag. Är du nöjd?! Har affärerna gått rätt till?!

/E

Ja, det funkade finfint - men det är ju 10+ år sedan vid detta laget. Men absolut supersmidigt, om de funkar som de gjorde då rekommenderar jag dem varmt.

1 gillning

Jag har kört bolagspartner i Lund. Också nöjd.

1 gillning