Sälja/Avveckla sitt ab?

Jag sitter lite rådvill hur jag ska göra i min nuvarande situation.
Jag har ett AB sedan ca 5 år tillbaka då jag jobbar som läkare och ibland på ledig tid tid tagit hyrläkaruppdrag som bisyssla. Dock så har jag inte haft tid senaste 2 åren att ta några uppdrag alls. Och jag kommer troligen inte ta något ytterligare framöver då jag går in som chef på sjukhuset
Jag har ca 120000 i bolaget. Som bara står och blöder pengar årligen. Jag har en redovisningskonsult då jag blev så extremt nojig att göra fel med skatteverket som kostar mig 10k per år.

Finns det något sätt att sälja sitt AB eller avveckla så enkelt som möjligt?
Jag har ingen lön från AB utan enbart tagit utdelning tidigare.

Se upp när du säljer ditt bolag. Några ljusskygga personer har satt det i system att köpa bolag med bankkonton och fria från betalningsanmärkningar. Sen används de för all möjlig dålig skit innan konkurs.

https://bolagsverket.se/foretag/skyddadittforetag/varvaksamomduskasaljaelleravveckladittforetag.1229.html

Fråga redovisningskonsulten om råd och kontakter. Kanske kan de hjälpa till med en likvidation?

Om det slutar med att du inte avvecklar så har Rebel Work ett billigare alternativ för bokföringen i alla fall: Priser & Paket

Finns flera aktörer som sysslar med lagerbolag och avveckling, bara att googla och välja ett företag som verkar seriöst. Jag har avvecklat 3-4 bolag genom åren på det sättet, fått kassan minus några tusen utan problem. Att avveckla själv kan ta åratal så det skulle jag avråda ifrån.

2 gillningar

Jag använde Bolagsstiftarna för avveckling. Funkade bra.

1 gillning

Hej Anders

Hur har det gått med din avveckling med Bolagsstiftarna ? Din affär borde väl vara genomförd nu efter några månader? Stött på patrull? Jag tänkte nämligen anlita dem för snabbavveckling innan årsskiftet…och vill bara stämma av din erfarenhet ?? tacksam för svar/ Elin

Det var flera år sedan. Funkade bra.

En grej jag kom på som orsakade lite extra jobb, jag fick en utbetalning från Fora efter att jag överlåtit företaget vilket var onödigt. Jag visste inte att den skulle komma. Kolla att alla transaktioner är klara i bolaget så gott du kan.