Jag har arbetat som IT-konsult i eget AB på sidan om min anställning men önskar nu att avveckla mitt bolag då det inte längre är aktuellt för mig att ta några ytterligare uppdrag inom överskådlig tid.
I bolaget finns drygt 200 000 SEK varav 50 000 är obeskattad reserv (periodiseringsfond). De senaste åren har jag kunnat nyttja schablonbeloppet för utdelning fullständigt och har således inget innestående utdelningsutrymme kvar.
Jag är som sagt varken ekonom, företagsjurist eller särskilt allmänbildad men mottar tacksamt alla synpunkter och förslag!
Min tanke är att “snabbavveckla” bolaget nästa år för att kunna nyttja 2026 års schablonbelopp för utdelning/utbetalning av kvarvarande kapital. Låter detta rimligt? Eller finns det något sätt att snabb avveckla bolaget redan idag utan att skatta bort kapitalet?
Jag har förstått att det är viktigt att välja en bolagsavvecklare som faktiskt avvecklar och inte säljer bolaget vidare. Är det någon av er som kan rekommendera ett specifikt bolag för korrekt avveckling?
Den löpande redovisningen har jag skött själv jag men tagit hjälp för bokslut, inkomstdeklaration, momsrapport och dylikt. Vad behöver jag göra redovisningsmässigt innan en avvecklare kan köpa bolaget i början på nästa år?
Inför att jag tar kontakt med en avvecklare hade jag gärna fått en uppfattning om vad som är en rimlig kostnad utifrån ovan uppgifter. Är det någon här som har avvecklat ett liknande bolag eller på annat sätt har inblick i branschen?
Tack! Fast det handlar mer om bedragare som inte avvecklar bolaget alls utan man står kvar som ägare.
Alltså frågan som jag uppfattar den är mer om det är ett problem om själva bolagsnumret inte stängs (blir lagerbolag) men i övrigt en seriös aktör som avvecklar / tömmer bolaget och betalar ut resterande kapital.
Ett aktiebolag upphör inte bara för att det säljs. Det upphör först vid likvidation eller konkurs.
Om bolaget inte likvideras utan blir ett historikbolag finns bolagets registreringar kvar, t ex F-skatt, arbetsgivarregistrering, momsregistrering, bankkonto, kreditvärdighet osv. Därför är det viktigt att bolaget likvideras, inte övergår till att bli ett historikbolag.
Din plan är bra.
Svenska standardbolag funkar bra. De köper bolaget och sen fusionerar in det i sitt köparbolag. Kostar 10 tkr.
Gör du ett snabbt bokslut skickar du in det och begär en offert sen får du skicka in ett gäng handlingar och underlag och ett tillträdesbokslut.