Hur säljer man ett vilande enmansbolag

Hej!

Jag äger ett enmansbolag, AB, som har varit verksamt i cirka 10 år och tidigare sålt IT-konsultverksamhet. Just nu är bolaget vilande och har ingen aktiv verksamhet, men:

• Omsättning 2025: ca 900 000 kr

• Resultat efter finansnetto: ca 80 000 kr

• Inga skulder

• Bankkonto finns

• Domännamn och hemsida ingår

Jag vill inte avveckla bolaget, utan sälja det som ett färdigt AB.

Hur går man bäst tillväga för att sälja ett sådant bolag?

Ska man kontakta mäklare, annonsera själv, eller finns andra smarta sätt?

Vad kan ett sådant bolag vara värt?

Alla tips tas tacksamt emot!

Tack på förhand.

Något särskilt skäl till att inte avveckla? Det går även att sälja bolaget till lagerbolags-bolag för avveckling, om du inte vill krångla med processen och få betalt direkt.

Skulle tro att värdet är ungefär vad som finns i kassan. Ett obemannat konsultbolag utan kunder har nog inget värde i sig. Ett undantag är givetvis om det finns egenutvecklade lösningar och system som följer med bolaget, i så fall kan de teoretiskt ha värde, beroende på om någon annan vill ha dem.

Inga särskilda skäl. Tänkte om man kan få lite mer pengar om man säljer den. Den är 10 år gammalt, med ett kort och minnesvärt namn, inga skulder, färdig domän, samt F-skatt och moms. Bolaget är redo att fakturera direkt. Jag undrar om någon här har erfarenhet av köpare som värderar färdig struktur, historik och namn, även när verksamheten är vilande.

Svårt att se det som något du tjänar pengar på.
Riskerna med att överta ett befintligt bolag kan vara stora, nya ägare behöver hantera eventuell misskötsel sedan tidigare.
Ett bolag är igång snabbt idag till relativt låg kostnad.
Tror du gör bäst i att bara likvidera bolaget

5 gillningar

Om inte namnet hamnar top3 på google utan addwords, är det enda fallet jag spontant kommer på någon som både vill starta eget och ha/mygla sig till möjlighet till bolån eller leasingbil i närtid. Är domännamnet kort och bra kanske du snarare skulle titta på att försöka sälja domänen separat.

Som Lockis skrivet, riskerna med att ta över ett befintligt bolag är så stora att få nog bedömer det värt det. Även om man kan gå igenom bokföringen, vilket i sig är ett stort jobb, vet man aldrig om en tidigare kund sitter å filar på en stämningsansökan, eller vilka tecknade avtal du ev “glömt”.

Tänker mig att det finns hyfsat stor risk att en fulfisk vill köpa bolag med god kreditvärdighet och suga i sig en massa lån, bilar etc och bara flytta ut detta ur landet…

Lägg ut det till Standardbolag.se och se vad de ger för det. De verkar seriösa och du behöver inte ta deras bud men du får lite insikt i vad som värderas.

Fast nu läser jag att de avvecklar bolaget och du vill ju att det skulle leva kvar.

Har hört att det var vanligare att sälja bolag för kanske 20-30 år sen, när det var krångligare att starta nya. Tror dock namn osv ofta ändrades.

De är seriösa. Vi har avvecklat bolag via dem.

1 gillning

Vad är värdet?

Känt namn? Redan godkänd som leverantör till stora bolag? Försök reda ut detta och lägg upp det på någon mäklarsite, såsom bolagsplatsen.

CBS är också seriösa.