Avveckla, fusionera eller likvidera det ena av mina två bolag?

Jag har två aktiebolag där jag är ensam ägare. Båda är konsultbolag. Jag har ingen revisor. Bolag 1 är momspliktigt och kommer fortsätta sin verksamhet. Bolag 2 är icke-momspliktigt och har inte längre några kunder och jag tänker därför avveckla detta. För Bolag 2 har jag löpande kostnader för bokföringsprogram och bankkostnader. Därför vill jag avveckla så snabbt som möjligt.

Det finns olika sätt att avveckla ett bolag; 1)Likvidation 2)Konkurs 3)Fusion 4)Delning.

Likvidation kräver en likvidator som Bolagsverket utser, ofta en advokat. Eftersom jag inte har en revisionsberättelse får jag inte själv vara likvidator. Vad tror ni kostnaderna är för detta? Alternativt är att jag låter en revisor göra en revisionsberättelse för senaste räkenskapsåret. Likvidatorn ska “ansöka om kallelse på okända borgenärer” där kallelsetiden är 6 månader.

Att genomföra en fusion tar ungefär 3-4 månader. Går det att genomföra fusion när det inte finns något moderbolag?

Vad har ni för erfarenhet om att avveckla bolag? Vad har ni för råd?

1 gillning

Har du kollat på bolagspartner? Jag har använt dom och det har varit väldigt smidigt och prisvärt.

Har tyvärr inga förslag på avveckling men ett tips. Har du funderat på Holding bolag så kan bolag 2 användas till det.

Snabbavveckling via en seriös aktör där du säljer bolaget och de förbinder sig att genomföra en frivillig likvidering utan något fuffens. Kostar ca 10k och de sköter allt utan din inblandning efter försäljning.

Alternativt gå via en jurist som ombesörjer en frivillig likvidation på traditionellt vis. Juristen i fråga träder normalt in i rollen som likvidator. Räkna med att det tar ca 8-10 månader att genomföra en frivillig likvidation på traditionellt vis om inga konstigheter uppstår. Kostnad grovt ca 30-100k beroende på om du kör Big 4 eller ej.

Snabbavveckling är förstås lockande, men det man ska vara medveten om är att det innebär att bolaget säljs vidare. Många aktörer som erbjuder snabbavveckling ger sken av att bolaget likvideras, men så är inte fallet.

I de flesta fall går det säkert bra, men har man otur med att bolagets nya ägare tillhör “fel sort” kan det nog ställa till det för den tidigare ägaren.

Jag har använt Bolagsstiftarna. Funkade bra.

Hur ser K10:an ut i bolag 2 (finns något sparat gränsbelopp som riskerar att gå förlorat)?

1 gillning

Jag har använt Bolagspartner och de har gott rykte:

Det vanliga i din situation upplever jag dock är fusion. Det är väl inga problem för dig att sälja aktierna till bolaget så att det blir ett moderbolag om det behövs? Men kolla sådant med en redovisningskonsult som kan sådanthär. :slight_smile:

Tack för alla svar. Jag har övervägt de olika alternativen och det lutar åt fusion för min del. Nu vill jag få kontakt med någon redovisningskonsult/revisor som kan hjälp mig med detta. Sitter i Malmö och undrar om någon har något tips på någon redovisningskonsult/revisor i närområdet?

1 gillning

Hur löste det sig för dig?