Föra över enskild firma till mitt aktiebolag

Har både enskild firma (utan momsplikt) och ett aktiebolag (med momsplikt). Båda är konsultbolag utan några större utgifter. Önskar nu föra över verksamheten i firman till aktiebolaget. Detta för att få möjlighet att ta mer i utdelning i aktiebolaget och minska administrationen lite med bara ett företag.

1. Vilka andra för- och nackdelar finns med övergång till aktiebolag?

2. Hur gör jag vid överflytt för att allt ska bli korrekt? Gärna praktiska tips. Planerar sälja alla tillgångar (inkråmet) till bolaget, göra ett bokslut under året och sedan avregistrera firman. Har ingen periodiseringsfond eller expansionsfond i firman att ta hänsyn till.

Det här är något som du garanterat tjänar på att ta med en revisor, men spontant tänker jag att avvecklingen av din enskilda firma kan göra att din inkomst tillfälligt ökar något (om du säljer av inventarier eller liknande) så du får ha kolla på brytpunkter etc…

Håller helt med @Skogen, något som bör tas med en revisor för att inte göra snedsteg, är nog värt den lilla kostnaden.

Angående just aktiebolag eller ej så finns det ett avsnitt om man är “Patreon-medlem” att lyssna på kring just varför man bör ha verksamheter i aktiebolag. Du hittar den här om du är medlem:

https://rikatillsammans.se/forum/t/fikatillsammans-02-om-aktiebolag-foretagande-och-investeringar-via-bolag/7292

Tog kontakt med Agera som kommer ge 3 offerter på redovisningskonsulter för mitt ärende. Hon som jag hade kontakt med hävdar att revisor inte har hand om dessa ärenden. Vad är era tankar kring det? Är det revisor eller redovisningskonsult som behövs?

En duktig redovisningskonsult gör säkert jobbet lika bra. :slight_smile:

Lycka till!

Och troligen mycket billigare…

Jag har gjort precis den resan och det blev väldigt lyckat. Använde en auktoriserad redovisningskonsult och det rekommenderar jag verkligen.

En sak att fundera på om det är lite olika verksamhet om du kanske skulle ha två AB. Ta utdelning enligt huvudregeln från det där du tar ut lön och utdelning enligt schablonregeln från den andra. Beror så klart hur mycket vinst du kan göra men tar du ut lön till brytpunkt för statlig skatt så kan du tar ut cirka 255k + 170k i utdelning då givet att du har resultat som räcker.

Har du andra anställda i ditt nuvarande AB så kanske du inte behöver den pushen.