Två aktiebolag vs ett aktiebolag

Fick funderingar efter att jag lyssnat på Patreon-avsnittet om företagande.

Har två konsultverksamheter. En i aktiebolag (in kanske 1 Miljon/år) och en i enskild firma (mindre verksamhet, in kanske 120 000/år) som är icke-momspliktig verksamhet. Jag planerar nu att avsluta firman och 1) antingen lägga den verksamheten i nuvarande aktiebolag eller 2) starta ett nytt aktiebolag.

Fördelar med två aktiebolag som jag ser det:

• Kan bygga upp K10:an med utdelningsutrymme i två olika bolag.
  • Vara med i flera IPO:er (ökar chansen att få tilldelning). Kan alla aktiebolag teoretiskt sett vara med i IPO:er med olika “personnummer”?
  • Särskiljer verksamheterna vid ev. tvistemål
  • Undviker så kallad blandad verksamhet (firman är icke-momspliktig), vilket kan vara en fördel vid inköp då jag inte behöver motivera för Skatteverket hur stol del av inköpet som är till moms-verksamheten vs icke-moms-verksamheten.

Nackdelen med två aktiebolag istället för ett är:

• Mer administration med två bolag istället för ett

Vad har ni för tankar och erfarenheter kring detta? Tacksam för tips.

Sitter i samma tankar.
Kommer sannolikt starta ett bolag till. Har också haft samma argument som dig.

Nackdelen utöver extra jobb är ökad kostnad för dubbla försäkringar samt bankkonton. Uppskattningsvis ca 3 000 kr/år. Sen kan man köra gratiskonton.

En annan fördel du kommer ha är dubbla friskvårdsförmåner samt dubbla julklappar. Blir i alla fall någon krona extra per år.

Sen är det personligt vad man tycker att man vinner mest på. Men jag ser utdelningsutrymmet som den största fördelen. För mig är det värt det extra arbetet och den extra kostnaden. Kommer nog planera in en tid med banken den kommande månaden.

Om du använder förenklingsregeln för utdelning spelar det ingen roll hur många bolag du driver, du får ändå ut samma summa lågbeskattat. Om du vill öka utdelningsutrymmet är det bättre att plocka ut all lön ur ett bolag.

1 gillning

Som @Skogen skriver får man INTE större utdelningsutrymme för att man har flera AB. Jag skulle även säga att vinsten är marginell med att söka IPO på fler konton.

Den enda anledningen till fler bolag är egentligen juridisk diversifiering. Dvs ett verksamhetsbolag som tar risk (tex skadeståndsansvar) och ett finansiellt holdingbolag utan verksamhet. Så har jag gjort, men först efter att jag drivit mitt AB i mer än 10 år.

Poängen med att driva två AB:n är väl att man kan använda förenklingsregeln på ett AB som man inte har så mycket verksamhet i för att “ticka utdelningsutrymme”? Samtidigt använder lönebaserat utrymme i ett annat AB som man har verksamhet i(=tar ut lön)

1 gillning

Tänkte precis så. Använda huvudregeln (med lönebaserat utrymme) i det större aktiebolaget och förenklingsregeln i det mindre bolaget. Tar därför ut lönen från det större aktiebolaget upp till brytpunkten för statlig skatt.

Problemet är väl mest att man måste ha medel som man kan dela ut från det “mindre” bolaget, vilket kan vara svårt om man inte har så mycket verksamhet där. Jag TROR att man kan lösa det genom låta bolagen gå ihop via en fusion efter x år, men det är inget som jag har någon erfarenhet av.

Yes, det här har jag för mig att det ska gå. Det är dock inget jag har gjort själv. :slight_smile: