Starta ett eller två företag?

Hej
Vad finns det för nackdelar med att starta företag tillsammans som ett par istället för att starta varsitt företag? Vi har helt olika inriktning på tjänsterna vi ska sälja men vi vill gärna ha helt delad ekonomi, inkl företaget.

Hej, för min del landar jag i att om jag och min sambo varit i er situation hade vi valt två bolag.

Den stora fördelen med detta är att ni slipper dela på schablonbeloppet i K10an om detta är mest fördelaktigt för er. Ni kan även ha olika möjligheter till att använda huvudregeln för utdelning för just K10 vilket kan slå väldigt olika för er givet att ni tar ut olika löner.

Om en av er fakturerar 1 mkr och den andra 500tkr kan det bli en fråga om hur man lägger upp just utdelningen på bästa sätt och det kan suboptimera för er som helhet.

Hade jag och min sambo drivit bolag båda två hade vi haft två separata. Där lyft den lön vi haft möjlighet till och plockat ut den utdelning vi haft möjlighet till och sedan när allt är skattat och klart fördelat detta genom en delad ekonomi. Ni riskerar att stöta på problem genom att ni verkar göra helt olika saker och därmed kan ha olika intjäningsförmåga iaf på kort sikt.

Nackdelarna med två bolag är givetvis 2 aktiekapital som ska betalas in, dubbel bokföring, dubbla försäkringar etc. Jag ser dock fördelarna med utdelningen som större och driver ni enkel verksamhet är det möjligt att hantera er redovisning till stor del själva. Jag brukar förorda att spendera mest tid på det som genererar intäkter och försöka leja bort det som inte skapar värde för er och kostar mer i tid/energi än vad det kostar er i kronor och ören.

Har ni båda verksamheter som kommer generera stora överskott med säkerhet (så gott detta nu går), intäkterna och lönerna kommer kunna hållas jämna mellan er så bör fördelarna med två bolag dock suddas ut utdelningsmässigt. Men landar ni ett enda år med att en person tar en lön över lönekravsnivån för huvudregeln och en under så får ni en lite bökig situation att hantera.

Jag hade som sagt valt två bolag, separerat dessa och sedan gjort alla justeringar för en delad ekonomi privat men utanför själva bolagen. Jag tror att detta skapar bäst förutsättningar för er som par totalt och att ni slipper potentiellt jobbiga situationer rörande framför allt utdelning från bolagen. :slight_smile: