Hej!
Jag driver idag ett privat aktiebolag tillsammans med min sambo med 50% ägande var. Jag funderar på 3 st olika tänkbara lösningar för att optimera lågbeskattad utdelning utifrån de nya 3:12 reglerna:
-
Starta varsitt holdingbolag för att få del av hela de 322 400kr var. Kan man även tillgodoräkna sig lönebaserat utrymme till holdingbolagen?
-
Gifta sig för att slippa 2 avdrag på 8 ibb var. Med fortsatt ägande i grundbolaget.
-
Gifta sig OCH starta varsitt holdingbolag för fullt grundbelopp OCH lönebaserat utrymme med endast ETT avdrag på 8IBB?
Vad skulle ni ha gjort? Eller hur har ni lagt upp det i era aktiebolag?
Stort tack för svar!
Med vänlig hälsning
Arvid
1 gillning
En grundförutsättning är att ni har nytta av all t utdelningsutrymme som två holdingbolag samt löneutrymme genererar. Men har ni vinster som det genererar ser jag absolut det som en rimlig väg att gå. Gäller att ni fördelar ägarandel/röstandel så ni båda kommer åt att tillgodoräkna löneutrymmet.
Giftemål kan självklart vara fördelaktigt men anser kanske inte att utdelningsutrymme ska vara orsaken till ett giftemål…
1 gillning
Okej. Ja i vårt fall kommer vi troligen ha möjlighet rent kassaflödesmässigt att dela ut kanske 1-1,5 miljoner per år.
Vad ger det lönebaserade utrymmet er för underlag? Är det över säg 2miljoner. Ja då kanske det inte finns jättestor anledning att krångla till med ett extra bolag för att få 300tkr till. Ligger ni under 1miljon. Ja men då kanske det skulle vara värt den administrationen. Om ni känner att.ni vill plocka ut de pengarna.
Att gifta sig låter som tidigare sagt vettigt men det är ju flera andra aspekter som ska påverka det valet
Hur fungerar detta: “Gifta sig för att slippa 2 avdrag på 8 ibb var. Med fortsatt ägande i grundbolaget”?
Ungefär 300-600 000kr MAX. Därmed kan två 322 000kr mer göra skillnad.
Tack för ditt svar!
Om man är gift så dras avdraget på 8IBB på er som en “enhet” och inte per person. Därmed dras i slutändan endast ett avdrag på de totala lönekostnaderna
Välkommen till forumet. Återkom gärna och berätta vad ni väljer om ni tycker att frågan är intressant. Mitt spontana svar är att ha varsitt holdingbolag. Men av diskussionen här framgår att det inte är helt entydigt.
1 gillning