Rådgivning vad gäller skatteplanering

Hej forumet! :wave:

För att gå rakt på sak; Jag behöver rådgivning gällande skatteplanering i en situation som komma skall. För att ni ska bättre förstå situationen så tänker jag att jag ger er först lite bakgrund.

Jag arbetar i mitt egna AB som IT-konsult. Med mitt nuvarande uppdrag drar jag in ~1,7 MSEK och har som strategi att endast ta ut lön strax under brytpunkt för statlig skatt, ta ut utdelning och investera resterande pengar som blir över. Just detta är inte en alls ovanlig strategi för många egenföretagare, men det är nämligen så att en ny variabel har tagit sig in.

Min sambo har precis färdigutbildat sig och ska nu påbörja sin första tjänst inom det hen studerat (:tada:). Denna tjänst innebär att även hen blir egen konsult. Men, dilemmat för hen blir nu hur man smidigast lägga upp detta. För skillnaden mellan våra jobb är att jag som har hunnit jobba längre inom branschen har ett helt annat kapital att spela med. Med min sambos timpeng så landar hen inte över brytpunkt för statlig skatt. Därför har vi bollat lite fram och tillbaka gällande vilka alternativ som finns för att hen ska få ut så mycket som möjligt utav sin situation, och vi har väl kommit fram till några alternativ som jag väldigt gärna hade velat höra med er om.

1. Gå via mitt AB - Gör man detta så slipper man andra eventuella kostnader med att ha infrastruktur på plats. Utöver detta tänker vi även att man kan nyttja det så kallade växa-stöd som nu erbjuds. På så sätt kan man spara ~5,3 TSEK per månad.
  2. Gå via egen enskild firma - Gör man detta blir hela processen relativt enkel. På så sätt slipper man vissa av de kostnader som tillkommer när man har AB, men det blir desto svårare (i vissa fall omöjliga) att nyttja vissa skatteplaneringsfördelar, bl.a. lågbeskattad utdelning.
  3. Starta eget AB - Jag har svårt att se en viss fördel med eget AB på den inkomst hen kommer dra in då man kommer tjäna så pass att man hamnar under brytgränsen för statlig skatt. Men jag kan ha missat något?

Just nu lutar det nämligen åt alternativ 1, men vi är ändå osäkra på vilken lösning som hade varit bäst. Det är därför jag gärna hade velat höra vad ni har att säga gällande våra tanker och idéer. Är de bra? Har vi missat något? Finns det något man kan göra för att eventuellt få mer pengar i egen ficka? Skatteplaneringsmässigt grejer helt enkelt.

Uppskattar verkligen all hjälp! :heart:

Att gå via redan existerande bolag kan ge fördelar i ökat utrymme för utdelning (lönebaserat utrymme). Men för att det ska komma båda till gagn behöver du släppa aktieandelar i bolaget, annars blir din sambo “bara” en anställd. Det upplägget kan i sin förlängning bli kostsamt vid en ev separation (planera för det värsta, hoppas på det bästa).

Eftersom långsiktigt företagande är så mycket mer än bara arbetet man utför och fakturerar, skulle jag rekommendera separata aktiebolag. Då behåller ni friheten att utveckla bolagen som det behagar. :slight_smile:

Uppskattar ditt svar, @Skogen!

Att det kan ge fördelar i form av ökat utdelningsutrymme har vi tänkte på. Delade andelar i bolaget ser vi inte som ett alternativ och planerar istället att låta den extra utdelningsvinsten i sådana fall gå till andra gemensamma kostnader från sambons sida.

Spontant tycket vi detta låter som en bra idé, men är också osäkra på ifall vi missat någon vinkel på det hela som senare kan komma och bita oss.

Tack! :clap:

Har ni gemensamma barn?
Då räknas ni som närstående och har inte rätt till Växa-stöd.

Det har vi inte. Därför antog vi att det var okej att ta del av växa-stödet :smile:

Nackdelarna jag kan komma på är;

• din sambos kreditvärdighet kan komma att uppfattas som sämre, eftersom all utdelning tillräknas dig.

• eventuella konflikter med kunder drabbar er båda, eftersom ni rent juridiskt är ett bolag.

• om en verksamhet hamnar på obestånd drabbas båda.

• det riskerar att bli ”kladdigt” vid en ev separation.

:slight_smile: