Hej!
Jag går i tankarna att starta ett AB tillsammans med en kollega. Tanken är att vi båda ska jobba 100% i företaget och således ha det som vår försörjning.
Har såklart diskuterat saken med min fru då det finns vissa risker och ett visst kapital som ska sättas in. Samt lägre inkomst en liten period framöver för familjen. Hon är helt med på tåget och tycker det vore en bra sak. Det finns mycket att vinna, både tid och flexibilitet samt troligen en bättre inkomst.
Hon hävdade dock att hon i så fall ska vara delägare för att i värsta fall, vid skilsmässa/min död, få sin del.
Dock så vid min död så ärver ju hon min del av bolaget och får ut sin del.
Fråga 1: Vid skilsmässa kan hon ju kräva ut sin halva ur “mitt” bolag ändå. Det vill säga 25% av bolagets värde då jag ju endast äger 50%. Korrekt?
Fråga 2: Jag är helt med på att vi båda tar risker med att låta mig starta eget, samt att det är våra gemensamma pengar som är insatsen.
Förutsatt att vi skulle bli olyckliga och har en stundande skilsmässa om många år. Varför ska hon ha rätt till en så stor del av mitt bolag och således mitt jobb? Att lösa ut ett värde i ett bolag, där vi mest troligt även har anställt några om några år, kan bli väldigt kostsamt? Det är ju inte så att jag har rätt till hälften av hennes jobb.
Fråga 3: Hur ska man tänka kring dessa bitar? Ska man starta det som en personlig egendom / äktenskapsförord?
Fråga 4: Jag har redan ett AB, låt oss kalla det X, som äger aktier i annat bolag. Jag är ensam ägare till detta men utan äktenskapsförord. Går det nya Y AB att ha som personlig egendom om det är X som äger hela min andel i Y?
Som en parentes, kommer troligen vara med och bli delägare i ytterligare ett annat bolag inom kort. Men det är mest för hobby men ändock ett ägande till.
Hjälp! Hur ska man tänka i en situation som detta? Jag är inte ute efter att gömma undan kapital eller fula mig. Vill bara ha mitt jobb säkrat för framtiden.
Nej, eftersom det är X AB och inte du inte äger det nya bolaget. För att du ska ha ensam kontroll vid en ev skiljsmässa måste därför X AB vara enskild egendom.
Förstår inte riktigt varför din fru vill ha en del av ägarkakan? Satsar hon eget kapital i ditt bolag?
Dels så är det gemensamt kapital som insats, och sedan eventuellt hennes lön som försörjer familjen ett tag innan bolaget börjar generera några större intäkter för att kunna ge mig och kollegan lön.
Sedan är hon rädd för att det kommer gå ut över familjen med att jag i perioder kanske kommer jobba extra mycket och att det därför är även hon som investerar tid i bolaget genom att låta mig jobba.
Hur har andra löst det? Jag är ju inte första som startar bolag som man tänkt jobba i.
Hmm… Att gå in med eget (eller gemensamt) kapital kan självklart vara en anledning att bli delägare. Resterande skulle jag sortera in under ”att vara gift” och inte direkt anledning till delägande.
Om bolaget ska vara enskild egendom eller inte är en annan fråga, som bara kan besvaras av er som par. Vi valde att skriva ältenskapsförord som omfattade både bolag och respektive individs framtida arv av fastigheter. Men det skiljer sig som sagt från par till par. Om du ska satsa 80 timmar i veckan och din fru får dra hela lasset hemm så kan väl någon form av kompensation vara rimlig.
Din fru har absolut en poäng här. Du drar nytta av hennes obetalda hemarbete, vilket möjliggör för dig att utveckla företaget, samt att ni satsar gemensamt kapital. Det är väl självklart att hon ska ha del av era gemensamma uppoffringar.
Om ni kommer överens om att företaget är enskild egendom, bör även hon ha enskild egendom som kompenserar hennes obetalda arbete samt hennes minskade möjligheter att använda sin tid till något som ger ekonomisk avkastning (jobba mer avlönat, starta sidoverksamhet mm).
Det du beskriver är en klassisk kvinnofälla och det är väl toppen att ni kommer fram till en bra lösning som inte gör att din fru får sämre ekonomiska förutsättningar om ni någon gång i framtiden skulle gå skilda vägar.
Håller med. Men eftersom bolaget har flera delägare (och eventuellt s.k hembud i akktieägaravtalet) skulle jag försöka lösa kompensationen utanför bolaget. Annars kan det bli riktigt smetigt vid en ev skilsmässa.
Jag är helt med på dina tankar och vi är, i alla fall delvis, insatta i detta problem.
Min fru har, och kommer alltid ha, högre lön än jag med större pensionsavsättningar. Och hon har nästan alltid möjlighet att jobba extra. Vår förhoppning är att jag efter första året ska kunna välja att jobba lite mindre för att kunna hämta barn, handla, laga middag etc etc etc igen. Min nuvarande arbetsgivare påpekar ideligen att jag ska jobba 100%, och får för mycket att göra för att bara kunna jobba de 80 jag vill. Det är en av många anledningar till att starta eget.
Utan att gå in på detaljer så är vi tämligen jämställda i hemarbetet.
Men farhågan finns där, och det får jag / vi givetvis lyssna och ta hänsyn till.
Tack för viktiga synpunkter!
Hum. Då får vi fundera på hur vi kan lösa det ekonomiska med något typ av avtal som definierar någon typ av återbetalning / värde för bolaget utan att behöva säga bolaget.
Kan jag stå som ägare till bolag Y med eventuellt äktenskapsförord, men lämna utdelningar till bolag X?
Med risk för att jag killgissar; nej. För att utdelningen ska kunna gå till X AB måste det X AB äga aktierna i Y AB. Därmed kan du inte äga samma aktier ”privat” samtidigt.
Nu vet jag inte hur er privatekonomi är strukturerad, men om ni redan har gemensam ekonomi så kommer ju hälften av avkastningen (lön och utdelning) att tillfalla din partner, oavsett.
De problem som jag känner till rörande skilsmässa och bolagsägande har uppstått när bolaget blivit högt värderat, antingen p.g.a. ackumulerade tillgångar eller högt värde på inventarier (fabrik, fordonsflotta etc).
Svårt läge. Jag tänker som så här, att om ni måste använda gemensamma medel för att starta och finansiera verksamheten så är det ju rimligt att din fru kan få avkastning från de pengarna. Med det inte sagt att hon vid en skilsmässa skulle få del av bolaget. För att det ska gälla så ska båda investera pengar och tid. Annars blir det ju lite som att du vid en skilsmässa skulle ha rätt till del av hennes framtida löneökningar och pension.
När man sedan lägger till att du kommer att ha en utomstående partner, ja då blir det ju ännu mer komplicerat. Bättre då att skriva äktenskapsförord om att bolaget inklusive avkastning är enskild egendom i kombination med en revers på hennes del av insatsen om att den ska betalas tillbaka med en rimlig ränta.
Det är ju bra att ni funderar kring dessa frågor innan när “ni är sams”. Det där med att jobba “livet ur sig” för att senare få möjlighet till att jobba mindre, speciellt om ni är i åldern där ni har barn vet jag inte om jag tror på om jag ska vara ärlig. Har sett det på lite för många håll att det går åt skogen.
Om ditt huvudsakliga mål är att du ska kunna jobba 80% så vore det kanske bättre att hitta ett jobb som möjliggör det till en lön som täcker era behov. Bara för att din nuvarande chef inte vill gå med på det så betyder det ju inte att alla chefer säger så.
Det finns lite olika sätt att se på det, ett alternativ skulle vara att du äger och driver bolaget och kompenserar direkt för nedlagd tid/lånat kapital från gemensamma kassan osv. Exempelvis kan du betala tillbaka hela uppstartskostnaden till “familjen” samt skjuta till extra ifall frun din dragit ett större lass. Ger det större ekonomiska framgångar framöver bidrar du därefter till hushållet och på så viss får din fru/familj ta del av framgångarna.
Att ha en till ägare med den infon du ger känns rörigt och ej fördelaktigt. Vid eventuella framtida konflikter är du dessutom utspädd och har ej samma kontroll över bolaget.
Helt rätt att din fru tänker på sig själv i detta läget och du borde definitivt kompensera henne ,tycker dock ej att ägarandelar är vägen.
Jag själv driver bolag där frun får en extra lön + förmånsbil samt tjänstepension. Kontrollen över bolaget och hur jag och min arbetspartner driver det behåller jag helst själv.
Så, kanske skulle varit lite tydligare kring lite av det ekonomiska.
Vi har en helt gemensam ekonomi idag, och planen är att fortsätta ha det så. Så min lön, utdelningar etc är meningen att hamna i det gemensamma kassaflödet.
Det är dessvärre ytterligare några punkter som gör att jag funderar att säga upp mig, och att “själv” kunna bestämma över min tid, ekonomi etc därefter gör att jag funderar på att driva eget.
Summering för mig själv:
Det låter som om att vi ska skriva ett äktenskapsförord, särskilt då vi är två som ska starta gemensamt bolag.
Hoppas det går att göra för Bolag Y även om Bolag X är aktieägaren? Det är just bara bolaget / mitt jobb som jag skulle vilja ha skyddat, utdelningar och lön etc ska tillfalla familjens ekonomi.