Hej,
Jag söker efter sunt förnuft samt vägledning. Det börjar bli många olika saker att ta hänsyn till. Jag och min tjej har vart tillsammans i ca sju år. Vi bor tillsammans i min bostadsrätt (värde ca 3milj). Jag har en son på snart 15år som bor här varannan vecka. Vi har startat ett företag utomlands och har tänkt att bygga upp en bostadsportfölj där.
Min sambo har ca 500 000kr att lägga in i företaget (utomlands). Jag har tänkt att belåna min bostadsrätt med 1.1 milj för att lägga in företaget utomlands. Vi äger 50% av aktierna var och tanken är att driva företaget på lika villkor men på något sätt skriva papper på att hon lånar pengar av mig, så vi går in med samma förutsättningar. Räntekostnaderna för lånet ska vi dela på.
Nu börjar det bli dags att skriva papper på sakerna. Samt, vad händer om någon dör, blir sjuk osv.
Jag är lite vilsen i det här. Jag vill ju skydda både min partner och min son, om jag går bort.
Vi har tänkt att gå till en familjejurist men jag vill även vara förberedd på vad JAG faktiskt vill.
Vad är sunt förnuft? Ska sambon eller sonen prioriteras?!
Ska man bryta ner var sak för sig kanske. Hur blir helheten? Vilka alternativ är rimliga?
Jag är antagligen inte rätt person att svara på det här, men det låter extremt riskfyllt att belåna ditt hem med 1 Mkr, för att slänga in i företaget. Det vore ju rejält tråkigt om företaget skulle gå dåligt och du förlorar det och ditt trygga hem samtidigt.
Men vad vet jag, den här typen av lösningar kanske är vanligt.
Jag tänkte på det här. Du skulle bidra med mer skydd om du inte belånade tryggheten (bostaden). Men ja, jag accepterar att du vill ha svar på andra frågor. Lycka till!
Pengarna ska gå till att köpa en annan bostad. Det är ju eg. inte en större risk än att äga den befintliga bostadsrätten med ett mindre lån. Jag ska inte köpa lösgodis för pengarna.
Allt de där ska en familje jurist kunna svara på… Typ fördelar me sambo avtal eller om de är bättre att vara gifta… Bara berätta hur å vad ni vill, så ska dom kunna svara vad lagen säger om dom olika varianter å vem ärver vem å hur mycke…
Precis. Jag är kanske VÄLDIGT otydlig här.
Jag vill gärna ha input på HUR man ska tänka. Vad är rimligt? Vad är inte bra. Vad är lag. Vad är sunt förnuft.
När jag sen kommer till juristen kan jag då få det som jag vill. Har du läst vad jag skrev? Framgår det inte att jag vill ha HJÄLP med hur man ska tänka?