3:12 regler vid fler företag i familjen?

Vi har i dagsläget ett AB tillsammans jag och maken utöver våra anställningar där maken konsultar, ingen lön tas ut i företaget då maken ändå tjänar över brytgränsen. Vad jag förstår får man enbart ta ut lågbeskattad utdelning enligt 3:12 reglerna i ett företag/år.
Tanken är att även jag kommer konsulta utöver ordinarie anställning framöver. Finns det anledning att ha varsitt bolag för att kunna utnyttja 3:12 regeln? Eller får vi fortfarande bara utnyttja i ett bolag 3:12 regeln eftersom vi är gifta?

Ni kan ha två bolag tillsammans.

Ett AB där ni tar utdelning enligt schablon och ett AB där ni tar utdelning enligt huvudregeln.

Tror inte det har mågon betydelse vem som äger ett visst antal aktier i ett visst bolag. Det ”läggs ihop” i näratåendekretsen ändå.

Som föregående talare.

Dock kan jag rekommendera att ringa Skatteverket. De är väldigt hjälpsamma och enkla att få hjälp av.

Om två personer i samma hushåll äger två olika AB så kan man väl ta ut enligt schablon i båda? :thinking:

Jadå, 1 AB med schablon per person. Spelar ingen roll i detta sammanhang om man är närstående/gifta etc.

Så bättre att ha ett varsitt AB

1 gillning

Eftersom vi ligger högt redan i våra anställningar så finns det ingen anledning att ta ut mer lön i företaget då det bara blir skatt av det. Anledningen till att konsulta/staffeta vid sidan av är att kunna ta utdelning enl schablon, därför faller huvudregeln.

Tack! Det är det jag funderar på, det skulle vara väldigt lönsamt för oss, men får nog ta och ringa skatteverket i veckan och fråga :slightly_smiling_face:

Ja, varsitt AB så länge ni har riktiga dagsverken.

Börjar ni/du/han företaga på heltid startar ni ett tredje bolag och tar huvudregeln.

1 gillning

Man kan ta utdelning enligt schablonregeln i max ett AB, har man kvalificerade andelar i flera AB är det huvudregeln som gäller för dem.
Man får utdelning proportionerligt efter hur många andelar man har, dvs gränsbeloppet genom antingen schablonregel eller (det lönebaserade utrymmet i ) huvudregeln fördelas med lika belopp på andelarna i företaget.
Äger man 50% av andelarna får man tillgodoräkna sig 50% av gränsbeloppet.
Detta borde alltså innebära att om ni äger 50/50 i två AB så får ni bara ett halvt schablonbelopp var. Om ni äger 100% i varsitt AB kan får ni ett helt schablonbelopp var.