Har kliat mitt huvud ett tag och hittar ej svar på min specifika fråga. Testar därför här:)
Har tittat in på att maximera utdelning kommande år och har nu börjat med att ta lön i detta bolag , vilket är därför jag tittar på lönebaserat och inte förenklingsregeln som jag tidigare använt.
Bruttolön = 600k (om man exkluderar förmåner etc)
Bör då kunna ha ett utdelningsutrymme på 300k.
Jag äger 50-50 med min fru (som inte är avlönad i bolaget)
Innebär det att vi kan dela ut 150k vardera eller måste hon också ta lön på detta bolag.
All dokumentation jag stött på säger att jag kan ta ut 300k i utdelning (vilket inte kan stämma då jag äger 50%)
Av ren nyfikenhet: vad har det för betydelse att frun är närstående? Att hon äger halva bolaget borde väl i sig vara tillräckligt för att få halva utdelningen?
Utdelning har hon rätt till som ägare, det handlar snarare om vilken skatt som blir på den. Skatteverket kan aldrig hindra en utdelning, det är att företagsbeslut
Det lönebaserade utdelningsutrymmet gäller väl för ägarkollektivet/bolaget och har inget med de enskilda ägarna eller deras egen lön att göra, så länge ägandet kvalificerar för 3:12? Men utdelningens andel av utrymmet beror såklart på ägarandelen.
Skatten på den tagna utdelningen är en separat fråga.
Så jag skulle svara ja på frågan, ni kan båda ta 150k i utdelning.
Tittade närmre på det du säger, du kan ha rätt i det du säger. Men jag blir fortfarande förvirrad.
Å ena sidan är det följande tre kriterier:
Lönebaserat utrymme från tas av ägare som uppfyller nedan:
Äger mer än 4% av aktierna
Ägaren (eller någon närstående) året före beskattningsåret ha tagit ut kontant lön som motsvarar minst spärrlönen
Men sedan hittar jag följande text också (från SKV gällande 2022 års utdelning)
En förutsättning för att du ska få ta med ett lönebaserat utrymme, utöver kravet på att du ska äga minst 4 procent av kapitalet, är att du (eller närstående till dig) under 2021 har gjort egna löneuttag i företaget eller dess dotterföretag. Löneuttaget ska uppgå till minst 654 720 kronor eller 409 200 kronor plus 5 procent av samtliga löner i företaget och dessa dotterföretag.
Därför får jag inte ihop det, blir motsägande i mitt huvud. Men i mitt fall så uppfyller jag detta direkt och i min frus fall är jag ju närstående.
Det har hon! Bra fråga så att vi inte sätter oss i en straffbar sits:)
Vi har tagit utdelning innan men då ingen av oss tog lön förut så körde vi förenklingsregeln. Nu har vi turen att bolag går så pass bra och jag har på heltid gått över till bolaget så att vi kan tänka på att maximera utdelningen.