Lönebaserad utdelning

Hej,

Jag kommer gå in i ett AB med 33,4% ägande. Jag kan antingen gå in som ägare privat eller via mitt nuvarande AB som jag äger till 100%. Vad finns det för förutsättningar till att jag ska kunna tillgodogöra mig lönebaserad utdelning och hur ser dessa förutsättningar ut?

MVH,

Helena

Jag lägger till att andra ägaren är ett holdingbolag som äger 66,6%

Jag hade läst på kring dem nya 3:12 reglerna som gjort det lite mer komplicerat med utdelning.

Tidigare kunde man ta 1 grundbelopp per bolag man ägde, men detta går inte längre utan det ska fördelas på alla bolag man äger.

Utan någon insyn i det andra bolaget är det svårt att göra en rekommendation. Antalet anställda? Löneunderlag osv är saker du behöver ha koll på för att kunna beräkna utdelning.

Lättast är att ta detta med en expert på området.

https://www.aspia.se/inspiration/artikel/skatt/312-regler-famansforetag-2026/

Blir de nya 3:12-reglerna verkligen enklare och bättre?

Svaret på frågan varierar utifrån situation. För vissa blir reglerna enklare och bättre, för andra inte. Här har vi några punkter att tänka på:

• Se över antalet bolag du äger! Grundbeloppet om 4 IBB ska proportioneras och det finns inte längre möjlighet att välja för vilket bolag det ska användas (som det tidigare gick att välja mellan förenklingsregeln och huvudregeln).

• Gör bedömningen om du har kvalificerade andelar eller ej i god tid innan deklarationen ska lämnas in, gärna innan årsskiftet 2025/2026 för att möjliggöra eventuella omstruktureringar! I och med att det påverkar fördelningen av grundbeloppet behöver du ha koll på vilka bolag du äger kvalificerade andelar i.

• Om du har kvalificerade andelar i fler än ett bolag, fundera på från vilka bolag det finns bäst möjlighet att eventuellt dela ut pengar!

• Fundera över nivån på lönerna. I och med löneavdraget om 8 IBB kan detta bli viktigt. Se också över ditt eget eventuella löneuttag. Bör det förändras i och med att löneuttagskravet i princip slopas?

• Se över om du ska äga andelarna på kroppen eller via eget bolag!

• Rör det sig om ett familjeägt företag kan det vara en bra idé att se över strukturen, hur mycket respektive person äger och på vilket sätt! Står du inför ett generationsskifte blir det dessutom ännu viktigare att ha koll på hur de nya reglerna slår.”

Tack snälla för utförligt svar. Jag har försökt läsa på men snubblat lite. Mer konkret undrar jag:

Kan jag som minoritetsägare privat få lönebaserad utdelning?

Måste vi ha dubbel koncerntillhörighet om mitt minoritetsägande bolag ska kunna få lönebaserad utdelning?

Tack igen!

Jag rekommenderar dig igen att ta upp din fråga med en expert på ämnet för att gå igenom dina förutsättningar.

Äger du bolaget privat kommer du kunna tillgodoräkna dig lönebaserat utrymme om det finns tillräckligt med löner.

Ska du äga via ditt bolag behöver bolaget äga mer än 50% alternativt ha en majoritet av rösterna

Tack Henrik, jag uppfattade det som att regeln om majoritetsägande eller majoritet av rösterna var slopad iom nya 3:12 reglerna och att man istället fördelade det lönebaserade utdelningen efter storleken på ägandet oavsett minoritets/majoritetsägare eller majoritet av rösterna. Då stämmer inte det?

Har du sett den här? Särskilt stycket “Tre delägare med olika ägarandelar - vem förlorar mest?

1 gillning

Tack! Väldigt matnyttigt. Som Det verkar på stycket dubbel koncerntillhörighet och stycket du refererar till låter det som jag behöver äga via ett holdingbolag och yrka för dubbel koncerntillhörighet. Det var min uppfattning från början. Men, när jag läste lagtexten idag står det så här i 57 kapitlet

Lönebaserat utrymme

16 § Det lönebaserade utrymmet är 50 procent av den del av delägarens andel av löneunderlaget som överstiger åtta inkomstbasbelopp. Det lönebaserade utrymmet fördelas med lika belopp på delägarens andelar i företaget.

Jag tyder det som att det lönebaserade utrymmet delas mellan delägarna efter ägarandel oavsett minoritets eller majoritetsägare - eller är jag ute och cyklar nu?

Tack igen!

Om du äger det privat ja.

Om du äger det via ditt AB så nej.

Som tidigare skrivit ovan måste ditt AB äga/styra över 50% av rösterna. För att få med sig löneunderlag upp till ett holdingbolag

Tusen tack!

Gäller samma med rösterna om jag är anställd i verksamhetsbolaget men äger aktierna i detta genom mitt AB som jag äger till 100?