Bakgrund
Förutsättningen för tråden är att de nya 3:12 reglerna blir verklighet så som de är skickade till lagrådet.
För ett bolag med fler delägare utan egen aktiemajoritet, t.ex. 2 på 50% verkar de nya reglerna bli en försämring bl.a. eftersom man måste dela grundbeloppet på alla ägare.
Först var min tanke att man enkelt löser detta genom att varje ägare har ett eget holdingbolag. Detta möjliggör att man istället nyttjar grundbeloppet i respektive holdingbolag då 3:12 först tillämpas när respektive delägare tar utdelning från sitt eget AB.
Problemet här blir dock att man med ett holdingbolag som inte är ett moderbolag civilrättsligt (bestämmande kontroll av driftbolaget) inte får nyttja löneutrymmet i driftbolaget.
Frågor
Stämmer slutsatserna ovan?
Om man inte kan nyttja löneutrymmet, blir det då inte helt meningslöst att äga 50% (eller mindre) av ett AB via holdingbolag?
Hur bör man göra för att maximera sitt utdelningsutrymme med de nya reglerna för ett bolag med 2-3 delägare som utöver detta vill växa och anställa över tid?
Och vill du bygga utdelningsutrymme när du äger under 50% ser jag det som att du måste äga privat.
Står lite i fundering själv hur jag ska göra. Jag äger en mindre andel av en konsultfirma via ett holdingbolag idag. Konsultbolaget går väldigt bra och ser ut att ge bra avkastning närmste åren.
Enligt nya reglerna så skulle jag som privatperson få ca 1,5milj i utdelningsutrymme. Medans som ägare via holding endast schablonbeloppet på 300tkr. Velar en del hur man ska göra. Vill egentligen inte skatta av några pengar idag då jag vill bygga upp ett kapital för att investera i andra bolag. Har inom några år tänk köpa upp ett bolag av en släkting som kommer vilja avyttra. Men det är åt andra sidan stora utdelningsutrymmen som “går förlorade’“
Direkt ägande i verksamhetsbolaget, samt direktägt bolag vid sidan om för utnyttjande av resterande grundbelopp. Sidobolaget kapitaliseras genom överlåtelse samt indragande av aktier i verksamhetsbolaget.
Ännu oklart om de nya reglerna införs. Kan inte se vad regeringen har att vinna på ett genomförande.