Har någon av er tagit föräldrapenning via nystartat AB? Eller har ett hum om hur det fungerar?
FK säger
“Du som har ett aktiebolag räknas som anställd i ditt eget bolag. Det innebär att din föräldrapenning kommer att grundas på den lön du har tagit ut från bolaget.”
“Du som har ett nyregistrerat företag kanske inte hunnit få så mycket i beräknad inkomst. Därför får du under de första 36 månaderna lika mycket i föräldrapenning som en anställd med samma arbetsuppgifter, utbildning och erfarenhet skulle ha haft. Detta gäller oavsett bolagsform.”
Vår situation
1a räkenskapsåret tar slut ungefär när vi får barn
båda jobbar som konsulter via företaget
jag är ledamot samt äger 100% av aktierna - och ska troligtvis vara ledig mer, men inte bekräftat. jag har tagit ut ett antal löner
min andra hälft är suppleant och började ta lön i september
båda är anställda, har bra med uppdrag och stadig fakturering
Har någon varit med om att just söka föräldrapenning som nystartat företag och par?
Bör vi ändra så vi äger 50% var av aktierna? Teoretiskt är det ju helt delat, praktiskt sett råkade det bli att jag äger 100%.
Ägarförhållanden spelar inte någon roll då föräldrapenningen baseras på uttagen lön och inte bolagets vinst.
Skulle ni ändra till 50/50 så rekommenderar jag iochmed kommande 3:12 reglerna att ni äger ett holdingbolag vardera som äger 50/50 av ert nuvarande AB för att maximera ert utdelningsutrymme.
Anledningen till att jag tänkte att de bryr sig om vem som är ägare är det här med att vi är nystartade och att vi vill att de baserar föräldrapenningen på newbie-regeln snarare än lön (eftersom vi inte tagit ut så mkt än).
FK säger
“Du som har ett aktiebolag räknas som anställd i ditt eget bolag. Det innebär att din föräldrapenning kommer att grundas på den lön du har tagit ut från bolaget.”