Har någon av er tagit föräldrapenning via nystartat AB? Eller har ett hum om hur det fungerar?
FK säger
“Du som har ett aktiebolag räknas som anställd i ditt eget bolag. Det innebär att din föräldrapenning kommer att grundas på den lön du har tagit ut från bolaget.”
“Du som har ett nyregistrerat företag kanske inte hunnit få så mycket i beräknad inkomst. Därför får du under de första 36 månaderna lika mycket i föräldrapenning som en anställd med samma arbetsuppgifter, utbildning och erfarenhet skulle ha haft. Detta gäller oavsett bolagsform.”
Vår situation
1a räkenskapsåret tar slut ungefär när vi får barn
båda jobbar som konsulter via företaget
jag är ledamot samt äger 100% av aktierna - och ska troligtvis vara ledig mer, men inte bekräftat. jag har tagit ut ett antal löner
min andra hälft är suppleant och började ta lön i september
båda är anställda, har bra med uppdrag och stadig fakturering
Har någon varit med om att just söka föräldrapenning som nystartat företag och par?
Bör vi ändra så vi äger 50% var av aktierna? Teoretiskt är det ju helt delat, praktiskt sett råkade det bli att jag äger 100%.
Ägarförhållanden spelar inte någon roll då föräldrapenningen baseras på uttagen lön och inte bolagets vinst.
Skulle ni ändra till 50/50 så rekommenderar jag iochmed kommande 3:12 reglerna att ni äger ett holdingbolag vardera som äger 50/50 av ert nuvarande AB för att maximera ert utdelningsutrymme.
Anledningen till att jag tänkte att de bryr sig om vem som är ägare är det här med att vi är nystartade och att vi vill att de baserar föräldrapenningen på newbie-regeln snarare än lön (eftersom vi inte tagit ut så mkt än).
FK säger
“Du som har ett aktiebolag räknas som anställd i ditt eget bolag. Det innebär att din föräldrapenning kommer att grundas på den lön du har tagit ut från bolaget.”
“Du som har ett nyregistrerat företag kanske inte hunnit få så mycket i beräknad inkomst. Därför får du under de första 36 månaderna lika mycket i föräldrapenning som en anställd med samma arbetsuppgifter, utbildning och erfarenhet skulle ha haft. Detta gäller oavsett bolagsform.”
Har du hört om folk som nyttjat den? Verkar lite oklart hur det bedöms. Som Lockis sa ovan bör jag nog ringa FK men är rädd för att det blir som när jag ringde en annan myndighet sist, att ingen vet och ingen tar ansvar….
AH, bra poäng med 3:12 reglerna, det där kan jag så lite om. Jag frågade min polare GPT. Är det här rätt? Just i år har vi nog väldigt lite vinst, men om vi “befarar” vinst nästa år, kan det ju vara värt… Hur krångligt skulle du säga att det är att ha varsitt holdingbolag? Någon “magisk” finansiell gräns där nyttan överstiger jobbet?
Anledningen till att jag tänkte att de bryr sig om vem som är ägare är det här med att vi är nystartade och att vi vill att de baserar föräldrapenningen på newbie-regeln snarare än lön (eftersom vi inte tagit ut så mkt än).
FK säger
Har du hört om folk som nyttjat den? Verkar lite oklart hur det bedöms. Som Lockis sa ovan bör jag nog ringa FK men är rädd för att det blir som när jag ringde en annan myndighet sist, att ingen vet och ingen tar ansvar….
AH, bra poäng med 3:12 reglerna, det där kan jag så lite om. Jag frågade min polare GPT. Är det här rätt? Just i år har vi nog väldigt lite vinst, men om vi “befarar” vinst nästa år, kan det ju vara värt… Hur krångligt skulle du säga att det är att ha varsitt holdingbolag? Någon “magisk” finansiell gräns där nyttan överstiger jobbet?
Detta gör ni för att skapa utdelningsutrymme som ni kan använda i framtiden.
Så tror ni att bolaget blir lönsamt kan det vara värt att skapa varsitt holdingbolag redan i år. Värt att notera att jag inte läst alla regler kring nya 3:12, så kan vara bra med mer feedback från andra.