Är anställd inom regionen. Jobbar ngr enstaka v per år som konsult i ab. Dock inte gjort detta senaste 2 åren. Kommer behålla ab ytterligare handfull år för att se om jag har intresse av att jobba som konsult. Kostar ca 10 000 per år för bankkort och bokföring. Nu 165k i ab. Hur mkt utdelning bör jag ta? Funderar på 100k för att kunna betala omkostnader kommande år om jag inte jobbar. Förslag?
Låter klokt, du kan även ta extra utdelning under samma år om du väljer mindre belopp eller skulle vilja ta ut mer.
Jag hade själv valt att ta utdelning så snart det funkar utifrån bolagets likviditetsbehov. Ser ingen anledning vänta.
Några noteringar som många missat angående utdelning.
-
Du kan i princip välja att du ska ta utdelning när som helst under året, inte bara vid årsstämman/bokslutet. (Man kan besluta det vid en extrainsatt bolagsstämma när som helst under året, förutsatt att det finns eget kapital som går att dela ut)
-
Du måste inte betala ut det från bolagets konto precis när du beslutat om det. Du kan bokföra det som en ägarskuld tills vidare och sen betala ut det längre fram om bolaget t ex inte har likviditet för det när själva beslutet tas.
-
Det är, vad jag vet, valfritt om bolaget ska dra av utdelningsskatten direkt på utdelningen eller om du vill få hela utdelningen utbetald och sen redovisar och får betala in skatten längre fram via normala årliga inkomstdeklarationen och ev restskatt osv.
-
Vinster i bolaget som bolagsbeskattats och som syns som eget kapital i bokföringen vill man i princip enbart använda till utdelning. Vill man ha kapital i bolaget som ”buffert/säkerhet” är det bättre bygga upp obeskattade periodiseringsfonder.
Stort tack! Bör jag ange att jag tar ut maximal utdelning i år trots att jag inte har kapital till det eller ta ut 100k och kan jag i så fall spara resterande utrymme för utdelning till annat år? Om det råkar bli så att jag ngt år inte har kapital nog att betala bokföringen, kan jag då föra över pengar privat och kan jag senare återbetala denna kostnad till mig privat?
Kolla upp aktieägartillskott. Finns villkorat och icke villkorat tillskott. Första fallet så kan man få tillbaka, i andra fallet skänker man pengarna till bolaget. Läs på hur det fungerar.
Jag hade inte tömt bolaget om jag hade haft 10k i utgifter varje år.
Du måste skilja på:
-
Hur mycket bolaget KAN dela ut. (Utifrån tidigare års lönsamhet som ökat på det egna kapitalet) Du bör/ska inte dela ut mer än att ursprungskapitalet finns kvar. Sen bör/ska/får du inte dela ut mer än att bolaget har likviditet kvar att täcka löpande/kommande utgifter osv.
-
Hur mycket pengar/likvider som finns i bolaget så att det faktisk kan ske en fysisk utbetalning. Observera att man även kan ha skattefordran, momsfrodran, kundfrodran osv som gör att man har mindre likvider/pengar tillgängliga än det “bokföringsmässiga egna kapitalet” MEN det kan också vara så att en stor del av det bokföringsmässiga egna kapitalet rent praktiskt kanske finns osynligt/bundet som ett övervärde i en leasingbil, i ett lager av varor, kundfordringar snarare än pengar finns tillgängliga på ett bankkonto.
-
Hur mycket du som ägare FÅR ta ut som LÅGBESKATTAD utdelning maximalt. (Det är ofta det här man pratar om när man säger hur mycket man “kan” ta som utdelning) Tar du som ägare inte ut något så sparas utdelningsutrymmet framåt så det försvinner inte.
Prata med t ex den som hjälper dig med bokföringen om du har en sådan så kan de säkert hjälpa dig vad som är lämpligt/rimligt att dela ut. Utifrån det du skriver verkar 75000-100000kr före skatt kunna vara en rimlig utdelning beroende på ev framtida intäkter osv.